Planlagt keisersnitt pga placenta previa, erfaringer og permisjon

BK92

Forelsket i forumet
Nå er sannsynligheten for at morkaken flytter seg tilstrekkelig så liten at det blir planlagt keisersnitt. De har liten tro på at den flytter seg over 3 cm på to uker, noen som har opplevd det? :)

Ellers lurer jeg litt på det med permisjon. Keisersnittet blir 3 uker før opprinnelig termin, men bare dager før mammapermisjonen starter. Men jeg må likevel oppdatere foreldrepengesøknaden med ny termin, som blir dato for ks? Blir jeg da også nødt til å ta ut permisjon 3 uker før ks eller kan jeg nå velge å ikke gjøre det? Føler ikke at jeg har like stort behov for å lade opp til et pks i uke 37 som ev vaginal fødsel i uke 40+ :) Jeg har hatt ks før og er sånn sett kjent med det som skal skje.

Ellers lurer jeg litt på det med permisjon. Keisersnittet blir 3 uker før opprinnelig termin, men bare dager før mammapermisjonen starter. Men jeg må likevel oppdatere foreldrepengesøknaden med ny termin, som blir dato for ks? Blir jeg da også nødt til å ta ut permisjon 3 uker før ks eller kan jeg nå velge å ikke gjøre det? Føler ikke at jeg har like stort behov for å lade opp til et pks i uke 37 som ev vaginal fødsel i uke 40+ :) Jeg har hatt ks før og er sånn sett kjent med det som skal skje.
Tipper om du oppdaterer søknaden så må du starte i permisjon tre uker før keisersnittet ja. Men om du ikke gjør noe så mister du jo bare de tre ukene og det er vel heller ikke så attraktivt?

Du kan søke med dato for planlagt keisersnitt sånn at permisjonen begynner tre uker tidligere, men dette er valgfritt om du vil endre eller ikke.

Du får jo ikke igjen de ukene uansett, de blir jo bare borte om du ikke tar dem ut; og det kan jo være greit å lade opp/neste litt de siste ukene uansett (ikke for selve fødselen, bare.. lade opp før du blir mamma igjen). Men du MÅ jo ikke ta dem, da.

Jeg tar de ut om jeg må, hadde bare håpet at jeg kunne beholdt den planen jeg hadde.. men jeg ser nå at det står at man må ta de ut før termin/fødsel.. så da blir det vel til det :) Da blir det permisjon om knappe to uker da.. det kommer litt bardust på faktisk, jeg var sikker på at morkaken ville flytte seg.

Du kan helt fint velge å jobbe til rett før - det gjør jo de som spontant går i fødsel 37+0.
Men du får ikke de 3 ukene igjen på noen måte :)

Angående permisjon kommer jeg ikke til å starte før uke 37 selv om jeg skulle få anledning til å fremskynde den. Vi har valgt 80% utbetaling i permisjonen, så for min del ville det bety to uker ekstra med redusert lønn. men, jeg er 100% sykmeldt, så jeg vil ikke merke det på noen annen måte enn på lønnsslippen. :)

Bare en tanke jeg ville dele, dersom dere også skal ha redusert utbetaling.

Angående permisjon kommer jeg ikke til å starte før uke 37 selv om jeg skulle få anledning til å fremskynde den. Vi har valgt 80% utbetaling i permisjonen, så for min del ville det bety to uker ekstra med redusert lønn. men, jeg er 100% sykmeldt, så jeg vil ikke merke det på noen annen måte enn på lønnsslippen. :)

Bare en tanke jeg ville dele, dersom dere også skal ha redusert utbetaling.
Godt poeng!

Back
Topp