Planlagt keisersnitt i forhold til termin

Skjønner jo at det er best å ta det nærmest mulig termin hvis det ikke er andre risikofaktorer. I mitt tilfelle har jeg økt risiko for livmor ruptur og det var nesten det som skjedde da jeg prøvde meg på vaginal fødsel etter KS sist, men dette var etter 20 timer med rier og drypp. Har hørt av diverse gynekologer at jeg absolutt ikke bør gå i fødsel denne gangen, nettopp pga faren for livmor ruptur der det gamle KS arret er tynt, type 2, 5 mm på det tynneste. Med nr 1 gikk jo vannet flere dager før termin og riene kom så å si med en gang. Nå er ikke jeg gynekolog, men det stresser meg litt at de gynekologene jeg har vært til sier ulike ting. Han ene som jeg så før jeg ble gravid sa egentlig at jeg ikke burde bli gravid da det var stor risiko for ruptur og at jeg kom til å bli innlagt flere uker før termin for overvåking pga arret... En annen sa at det gikk bra så lenge jeg tok KS i uke 37, eventuelt før dersom arret ikke holdt. Og hun jeg går til nå sa at ting ser bra ut og hvis det fortsatt ser bra ut på UL i neste uke kan jeg godt vente til uke 39! Er bare så redd for at vannet plutselig bare går eller at livmoren plutselig revner...
Hvor lenge er det siden de forrige ks? Jeg hadde mitt 6 dager før termin. Født vaginalt etter det og skal gjøre det igjen nå. Sjansen for ruptur er veldig liten, husker ikke hva de sa på sykehuset ang prosentsjanse, men det var lavt.
 
Back
Topp