Planlagt keisersnitt - Hvor lenge før termin?

Mimo

Forelsket i forumet
Om du har hatt planlagt keisersnitt tidligere, eller kjenner noen som har: Hvor lang tid før termin?

Vet det er forskjell på om man har en medisinsk tilstand eller om man er «normal», har hørt alt fra 3 uker til 3 dager før termin.
 
Søsteren min hadde en uke før, ikke medisinsk grunnlag i den forstand. Var grunnet psykiske traumer etter overgrep.
 
Ikke jeg, men min venninne har hatt to planlagte keisersnitt av medisinsk årsak. Begge gangene var det planlagt til tre dager før termin. Dersom fødselen hadde vært i gang spontant før dette hadde det blitt hastekeisersnitt, men det ble det ikke.
 
Ikke jeg, men min venninne har hatt to planlagte keisersnitt av medisinsk årsak. Begge gangene var det planlagt til tre dager før termin. Dersom fødselen hadde vært i gang spontant før dette hadde det blitt hastekeisersnitt, men det ble det ikke.
 
Hei, leste dette og tenker meg må dele eller spørre. Jeg hadde en grufull fødsel sist min datter blir 16 år nå i juli og jeg er nå gravid uke 14. Har tatt meg så mange PR for å tørre å gjennomføre dette igjen men server kun Mtp fødselen. Jeg blødde fra livmorhalstappen ca 3 l blod og havnet i narkose og fikk blodoverføring noen dager etter da blod % ikke gikk opp. Dette resulterte i dødsangst og varmen forferdelig opplevelse. Men jeg vurderer nå å ta keisersnitt på grunn sv at jeg har då angst med vaginal fødsel og livredd for at dette skal skje igjen. Men hører så mye negativt med keisersnitt og at det er nesten en størrre risiko. Blir helt i fra meg og veldig fortvilet. Er det noen her som har opplevd det samme som meg og har en god 2 gangsopplevelse? Og har noen gode opplevelser med keisersnitt ? Hadde satt utrolig stor pris på om noen ville dele med meg.?♥️♥️
 
Hei, leste dette og tenker meg må dele eller spørre. Jeg hadde en grufull fødsel sist min datter blir 16 år nå i juli og jeg er nå gravid uke 14. Har tatt meg så mange PR for å tørre å gjennomføre dette igjen men server kun Mtp fødselen. Jeg blødde fra livmorhalstappen ca 3 l blod og havnet i narkose og fikk blodoverføring noen dager etter da blod % ikke gikk opp. Dette resulterte i dødsangst og varmen forferdelig opplevelse. Men jeg vurderer nå å ta keisersnitt på grunn sv at jeg har då angst med vaginal fødsel og livredd for at dette skal skje igjen. Men hører så mye negativt med keisersnitt og at det er nesten en størrre risiko. Blir helt i fra meg og veldig fortvilet. Er det noen her som har opplevd det samme som meg og har en god 2 gangsopplevelse? Og har noen gode opplevelser med keisersnitt ? Hadde satt utrolig stor pris på om noen ville dele med meg.?♥️♥️

Har aldri født, men har likevel alltid hatt forferdelig fødselsangst. Fikk innvilget keisersnitt uten problemer.

Det var en veldig fin og harmonisk opplevelse. Barnet ble lagt rett på brystet mitt. Min mann stod ved min side. Så lå jeg på overvåkingen en times tid mens barnet lå på far sitt bryst.

Så kom de ned og jeg prøvde å amme første gang:)

Ingen problemer i etterkant.

Om akkurat 2 uker skal jeg ha mitt 2 planlagte snitt
 
Hei, leste dette og tenker meg må dele eller spørre. Jeg hadde en grufull fødsel sist min datter blir 16 år nå i juli og jeg er nå gravid uke 14. Har tatt meg så mange PR for å tørre å gjennomføre dette igjen men server kun Mtp fødselen. Jeg blødde fra livmorhalstappen ca 3 l blod og havnet i narkose og fikk blodoverføring noen dager etter da blod % ikke gikk opp. Dette resulterte i dødsangst og varmen forferdelig opplevelse. Men jeg vurderer nå å ta keisersnitt på grunn sv at jeg har då angst med vaginal fødsel og livredd for at dette skal skje igjen. Men hører så mye negativt med keisersnitt og at det er nesten en størrre risiko. Blir helt i fra meg og veldig fortvilet. Er det noen her som har opplevd det samme som meg og har en god 2 gangsopplevelse? Og har noen gode opplevelser med keisersnitt ? Hadde satt utrolig stor pris på om noen ville dele med meg.?♥️♥️

Dette ville jeg snakket med jordmor om. Du kan få en egen time på sykehuset rundt uke 24 en gang for å snakke om fødsel, opplevelsen din sist og løsninger for denne fødselen. Det er ikke alltid svaret er at keisersnitt er det eneste riktige for deg, og en jordmor/overlege kan legge en plan for fødsel og finne ut om feks igangsatt fødsel med ekstra overvåking eller annet kan gjøre deg tryggere. ❤️
Snakk først med jordmor på helsestasjonen som kan henvise videre til en ekstra time på sykehus for å finne den beste løsningen i ditt tilfelle :)
 
Dette ville jeg snakket med jordmor om. Du kan få en egen time på sykehuset rundt uke 24 en gang for å snakke om fødsel, opplevelsen din sist og løsninger for denne fødselen. Det er ikke alltid svaret er at keisersnitt er det eneste riktige for deg, og en jordmor/overlege kan legge en plan for fødsel og finne ut om feks igangsatt fødsel med ekstra overvåking eller annet kan gjøre deg tryggere. ❤️
Snakk først med jordmor på helsestasjonen som kan henvise videre til en ekstra time på sykehus for å finne den beste løsningen i ditt tilfelle :)

Man trenger ikke vente til uke 24 heller :)

Jeg fikk innvilget ks i uke 20.
 
Man trenger ikke vente til uke 24 heller :)

Jeg fikk innvilget ks i uke 20.

Det er sant, men der normale er at denne samtalen er rundt 24 og det kan være greit å forberede seg mentalt på det heller enn noe annet, da det å vente på å få det avgjort kan være ekstra belastende om man forventer at det skal skje tidlig i svangerskapet :)
 
Jeg skal ha mitt 5 keisersnitt nå i juni og er da i uke 38+1, har også 2 tidligere planlagte keisersnitt i uke 38+5. Grunnen til at mitt femte ks blir tatt i uke 38+1 er fordi det er større fare for at arrene etter fire keisersnitt kan sprekke hvis fødsel starter av seg selv med rier. Har hatt komplikasjonsfrie keisersnitt, blødd lite under operasjonen og vært oppe dagen etter. Plagdest mest med smerter, så det er viktig å ta det med ro.
 
Tusen takk alle deresetter uendelig pris på deres tilbakemeldinger og at dere deler. Godt å høre positive historier da det er mye negativt rundt om hvis en googler osv. Jeg er livredd for å føde igjen og er så godt å høre at keisersnitt ikke er farlig.

tusen takk igjen♥️♥️
 
Jeg har hatt pks. Født 4 naturlig etterpå.
Ks var ikke komplisert og ble gjennomført 11 dager før termin.
Om jeg kunne omgjort det hadde jeg gjort det. Synes det var utrolig ubehagelig lenge etter, minnes 6-8uker.
Og den pølsa på magen forbanner jeg.

Men det var den gang. Full forståelse for at noen ønsker ks av ulike grunner.
 
Back
Topp