Planlagt keisersnitt - hva skjer egentlig?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Stine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Stine

Guest
Det kan være mange årsaker til at et keisersnitt er avtalt i god tid før termin. Ofte er kvinnen henvist av sin jordmor eller fastlege til sykehuset for en vurdering. Det er alltid en legespesialist som tar avgjørelsen om keisersnitt.

Når beslutningen er tatt, får den gravide en dato å forholde seg til. Ofte ligger den datoen sju til ti dager før termin.

Les Mamastork-bloggen her

Har du hatt planlagt keisersnitt? Hvorfor?

Skal søke om det denne gangen da det ble hastesnitt forrige gang. I tillegg har jeg kraftige bekkenplager allerede, så håper jeg får ks! *krysse fingrene* :)

Jeg fikk helt skrekken etter å ha vært med på fødselen til sønnen min (det var min partner som fødte han). 36 timer tok det, og til slutt måtte de ta han med sugekopp. Han var helt grå da han kom ut, og de bare løp avgårde med han ut av ronmet. jeg var sikker på at han var død! Han fikk heldigvis flott hjelp, men måtte ligge på intensiven i en uke med infeksjon. Det var helt jævlig! Så har skikkelig noia for at noe slikt skal skje. Jeg er ikke redd for at det skal gjøre vondt, men jeg er skikkelig redd for at babyen ikke skal klare seg. Er det God nok grunn til å få ks?

Skulle ha planlagt keisersnitt 3 uker før termin (uønsket fra min side) pga fare for hjerneblødning på bebisen.
Endte med hastekeisersnitt 5 uker før, for da ville ikke mini være i magen mer....

Jeg skal søke om planlagt ks pga forrige fødselsopplevelse. Lå i 22 timer, og barnet ble stresset. Måtte ut fortest mulig, og det ble gjort i en fei. Jeg fikk ikke se eller holde barnet mitt på seks timer, og han måtte ha pustehjelp og ble liggende på intensiven i fem dager.
Fikk også vite i etterkant at min samboer hadde fått barnet i hendene rett etter fødsel. Barnet hadde store pusteproblemer og ble blå. Ingen trodde på han, helt til samboer omtrent skrek til en hvitkledd som gikk forbi. Da tok de barnet opp på intensiven, og hjalp han med pusten.

Grunnen i førsten for keisersnittet var at jeg en eller annen gang har falt og slått bekken ut av stilling, så at det har grodd feil. Så jeg har både trangt og skjevt bekken. :) Så keisersnitt neste gang på meg!

Hadde ikke KS sist, men slik som fødselen ble samt alle problemene jeg fikk fysisk i lang tid etter fødsel, så skulle jeg virkelig ønske jeg hadde fått tatt det i stedet. Skal søke om planlagt KS denne gang, pga så mye som var helt forferdelig sist... Og at dette blir det siste barnet jeg skal ha også.

Det er tryggere for både mor og barn å ha vaginal fødsel... Mye farligere med keisersnitt... Men forstår de som har skikkelig fødselsangst... Men når det gjelder at man er redd det ikke skal gå bra med barne så skjønner jeg det ikke helt... Jeg har hatt en traumatisk vakuumfødsel med første. Livløs og grå unge som de løp ut med, og trengte pustehjelp. Barn nr to trengte masse suging og pustehjelp, og lå en stund i kuvøse. Men det er jo farligere for barnet å bli tatt med keisersnitt, så det er helt uaktuelt for meg. Unntatt hvis det må tas akutt selvfølgelig...

Det er tryggere for både mor og barn å ha vaginal fødsel... Mye farligere med keisersnitt... Men forstår de som har skikkelig fødselsangst... Men når det gjelder at man er redd det ikke skal gå bra med barne så skjønner jeg det ikke helt... Jeg har hatt en traumatisk vakuumfødsel med første. Livløs og grå unge som de løp ut med, og trengte pustehjelp. Barn nr to trengte masse suging og pustehjelp, og lå en stund i kuvøse. Men det er jo farligere for barnet å bli tatt med keisersnitt, så det er helt uaktuelt for meg. Unntatt hvis det må tas akutt selvfølgelig...
Hvorfor er det farligere for barnet? Det har jeg aldri hørt før...

Det er større risiko for død ved keisersnitt enn ved vaginal fødsel.. Står i linken i forrige innlegg. Og er hvertfall det jeg alltid har hørt...

Back
Topp