Planlagt igangsetting?!?

Kaas!

Flørter med forumet
Andre som vet at fødselen blir igangdatt, evt hvilke uke, ?
Vi ska til samtale om ti dager, blir igangsatt pga tidligere dødfødsel.
Ser frem til å få en dato og forholde meg til. Tror det blir mellom uke 37 og 38.
 
Jeg har planlagt indusering eller KS den 27.Januar, er da 37+2.
Hva jeg kommer til å velge, er enda ganske usikkert. Heldigvis har jeg frem til oppmøte på å bestemme meg for hva jeg vil :)
 
Jeg har planlagt indusering eller KS den 27.Januar, er da 37+2.
Hva jeg kommer til å velge, er enda ganske usikkert. Heldigvis har jeg frem til oppmøte på å bestemme meg for hva jeg vil :)

Jeg kan også velge KS, men ganske sikker på at jeg vil føde vaginalt. Hva er dine for og imot? :)
 
Jeg kan også velge KS, men ganske sikker på at jeg vil føde vaginalt. Hva er dine for og imot? :)


KS:

Imot:
-Må være lenger på sykehuset ( 5-6 dager for smertelindring
-masse sprøyter!
-Vondt sår
-stell av sår
-hjelpeløs
-lang rekonvalisenstid
-infeksjonsfare
-Andre komplikasjoner som sammenvoksinger, tarmproblemer, re-operasjon, stort blodtap og blodoverføring

For:
-ingen rier eller pressing
-mulig å planlegge
-ingen venting
-steriliseres samtidig


Fødsel:

Imot:
-frykt for panikk
-miste kontrollen
-dårlige minner
-komplikasjoner
-rier
-pressing
-lite fremgang
-indusering med treg fremgang og likevel måtte ta ks
-masse sprøyter grunnet smertelindring (eda/spinal)
-sterilisering på dag 3 med kikkehullsinngrep

For:
-tidlig hjem (dag 4)
-ingen sår
-selvhjulpen
-trosser mine egne grenser.
 
KS:

Imot:
-Må være lenger på sykehuset ( 5-6 dager for smertelindring
-masse sprøyter!
-Vondt sår
-stell av sår
-hjelpeløs
-lang rekonvalisenstid
-infeksjonsfare
-Andre komplikasjoner som sammenvoksinger, tarmproblemer, re-operasjon, stort blodtap og blodoverføring

For:
-ingen rier eller pressing
-mulig å planlegge
-ingen venting
-steriliseres samtidig


Fødsel:

Imot:
-frykt for panikk
-miste kontrollen
-dårlige minner
-komplikasjoner
-rier
-pressing
-lite fremgang
-indusering med treg fremgang og likevel måtte ta ks
-masse sprøyter grunnet smertelindring (eda/spinal)
-sterilisering på dag 3 med kikkehullsinngrep

For:
-tidlig hjem (dag 4)
-ingen sår
-selvhjulpen
-trosser mine egne grenser.

Om du ikke har hatt KS før, så vil jeg bare tipse om at ja det er riktig at du ikke får rier, men mange opplever verre etter rier etter ks en vanlig.. :/ etter min vanlige fødsel hadde jeg ingen, men etter de 2 forrige KS:ene måtte jeg få en del ekstra smertestillende pga etter rier :/
 
Om du ikke har hatt KS før, så vil jeg bare tipse om at ja det er riktig at du ikke får rier, men mange opplever verre etter rier etter ks en vanlig.. :/ etter min vanlige fødsel hadde jeg ingen, men etter de 2 forrige KS:ene måtte jeg få en del ekstra smertestillende pga etter rier :/

Etterrier er vanlig ved vaginal fødsel også, og blir verre for hver gang man går gravid. Er mange som ikke opplever etterrier i hele tatt med nummer en, men nummer 2 osv derimot.
 
Om du ikke har hatt KS før, så vil jeg bare tipse om at ja det er riktig at du ikke får rier, men mange opplever verre etter rier etter ks en vanlig.. :/ etter min vanlige fødsel hadde jeg ingen, men etter de 2 forrige KS:ene måtte jeg få en del ekstra smertestillende pga etter rier :/

Jeg har hatt helvettes etterrier etter alle 3 fødselene jeg.
Har tatt til høyde for akkurat det, det er en grunn til at jeg må være ekstra lenge, ettersom sykehuset har mulighet til å tilby bedt smertelindring jeg ellers ikke har tilgang til.
 
Jeg blir satt igang i uke 37 eller 38. Får vite dato på neste time på sykehuset den 26.jan. Meget spent!☺️
 
På hvilket grunnlag er det dere får innvilget tidligere igangsettelse?
Her vil sykehuset indusere til termin (pga forrige fødsel), JM mener dette bare er tull, og legen min mener jeg kunne blitt indusert før termin pga mye brokksmerter i tillegg... (Dette bare ler JM av for å si det sånn.. og mener at det skal MYE mer til for å bli satt i gang)
Så det hadde vært kjekt å høre grunnlaget for at dere har fått godkjent igangsettelse før termin :)
 
KS:

Imot:
-Må være lenger på sykehuset ( 5-6 dager for smertelindring
-masse sprøyter!
-Vondt sår
-stell av sår
-hjelpeløs
-lang rekonvalisenstid
-infeksjonsfare
-Andre komplikasjoner som sammenvoksinger, tarmproblemer, re-operasjon, stort blodtap og blodoverføring

For:
-ingen rier eller pressing
-mulig å planlegge
-ingen venting
-steriliseres samtidig


Fødsel:

Imot:
-frykt for panikk
-miste kontrollen
-dårlige minner
-komplikasjoner
-rier
-pressing
-lite fremgang
-indusering med treg fremgang og likevel måtte ta ks
-masse sprøyter grunnet smertelindring (eda/spinal)
-sterilisering på dag 3 med kikkehullsinngrep

For:
-tidlig hjem (dag 4)
-ingen sår
-selvhjulpen
-trosser mine egne grenser.

Hvorfor 5/6 dager på sykehus etter ks?
 
På hvilket grunnlag er det dere får innvilget tidligere igangsettelse?
Her vil sykehuset indusere til termin (pga forrige fødsel), JM mener dette bare er tull, og legen min mener jeg kunne blitt indusert før termin pga mye brokksmerter i tillegg... (Dette bare ler JM av for å si det sånn.. og mener at det skal MYE mer til for å bli satt i gang)
Så det hadde vært kjekt å høre grunnlaget for at dere har fått godkjent igangsettelse før termin :)
Med første så var jeg planlagt indusert da jeg var 39+3. Dette pga store nyresmerter (tette urinledere og konstante steiner/grus). Var ikke farlig, bare vondt. (Fikk morfin liksom. Så var vondt.) Så grunnen for induseringen, var store smerter som følge av svangerskapet.
Men vannet gikk av seg selv bare timer før induseringa, så de ville la det gå sin gang. Et døgn etterpå hadde riene enda ikke kommet, så da ble jeg indusert med to modningspiller.
 
Hvorfor 5/6 dager på sykehus etter ks?

Pga smertelindring.
De kan tilby mye bedre smertelindring der, enn hva jeg kan få med meg hjem.
Har en del kroniske plager, som gjør at jeg har et økt behov for sterkere smertestillende enn paracet og ibux :)
 
Pga smertelindring.
De kan tilby mye bedre smertelindring der, enn hva jeg kan få med meg hjem.
Har en del kroniske plager, som gjør at jeg har et økt behov for sterkere smertestillende enn paracet og ibux :)

Her må man ligge i minst 5 døgn etter ks uansett. Selv om man stort sett får kun paracet de 2-3 siste dagene
 
Back
Topp