Placenta Previa

-Nymphadora-

Forumet er livet
Snøkrystallene2021❄️
Noen som har erfaringer å dele?

Er i uke 22 og morkaken dekker åpningen, den har hele tiden ligger rett ved mormunn, men aldri helt over. Idag på ultralyd kunne legen si at den ligger over mormunn.

hvordan har deres erfaringer vært i gjennom svangerskapet? Flyttet den seg opp? Ble det keisersnitt? Hadde dere mye blødninger i svangerskapet?

Her dekket den litt (lå foran og langt nede) med begge ungene, fikk da ekstra ul ved uke 32 for å se at morkake hadde trukket seg opp. Måtte også inn i uke 36 med en av dem da den ikke hadde trukket seg ordentlig opp i uke 32. Født vaginalt med begge to :happy: ingen blødninger ila svangerskapene, men ble advart at jeg kunne blø da vi var på ul og oppdaget at den lå som den gjorde :)

Her dekket den litt (lå foran og langt nede) med begge ungene, fikk da ekstra ul ved uke 32 for å se at morkake hadde trukket seg opp. Måtte også inn i uke 36 med en av dem da den ikke hadde trukket seg ordentlig opp i uke 32. Født vaginalt med begge to :happy: ingen blødninger ila svangerskapene, men ble advart at jeg kunne blø da vi var på ul og oppdaget at den lå som den gjorde :)

så godt å høre at det ordnet seg og at du fikk føde vaginalrt :)

Jeg har allerede hatt blødning i uke 16 og uke 18, og fått beskjed om å ta det helt med ro. Har 3 normale svangerskap bak meg så dette skremmer meg litt.

Med eldste lå morkaken over åpningen på oul, men hadde flyttet seg til kontrollen i uke 32. Jeg fødte vaginalt, men blødde gjennom Nesten hele svangerskapet. Ingen komplikasjoner i ettertid, og blødde mer med nr to på tross av at morkaken lå i god avstand til åpningen da.

Med eldste lå morkaken over åpningen på oul, men hadde flyttet seg til kontrollen i uke 32. Jeg fødte vaginalt, men blødde gjennom Nesten hele svangerskapet. Ingen komplikasjoner i ettertid, og blødde mer med nr to på tross av at morkaken lå i god avstand til åpningen da.
Takk for svar!

dette var veldig betryggende å høre ❤️

Hadde det med andremann, men på kontroll i uke 31/32 så var den flyttet seg nok oppover til at jeg fikk godkjent til vaginal fødsel. Ingen komplikasjoner.

Samme her! Placenta previa totalis. Spent selv, var overhode ikke noe jeg hadde forestilt meg :P

Dere som sier at den har flyttet seg,dekket den komplett (totalis) eller bare litt, f.eks marginalis.

Samme her! Placenta previa totalis. Spent selv, var overhode ikke noe jeg hadde forestilt meg :p

Dere som sier at den har flyttet seg,dekket den komplett (totalis) eller bare litt, f.eks marginalis.
Ikke komplett her, halvveis, tror jeg det var hvis jeg husker rett :) (hva man glemmer på noen år:p)

Jeg hadde det, placenta previa totalis. Hadde mange blødninger i første og andre trimester. Flytta seg ikke. Ble planlagt keisersnitt, men kom aldri så langt fordi pga en stor blødning ble barnet nødt til å bli tatt ut prematurt med hastekeisersnitt. Barnet var en liten stund på nyfødt intensiven og jeg var innlagt på barsel en ukes tid pga komplikasjoner fra blodtapet. Men alt i alt gikk det veldig bra med oss begge to ♥️

Jeg hadde det, placenta previa totalis. Hadde mange blødninger i første og andre trimester. Flytta seg ikke. Ble planlagt keisersnitt, men kom aldri så langt fordi pga en stor blødning ble barnet nødt til å bli tatt ut prematurt med hastekeisersnitt. Barnet var en liten stund på nyfødt intensiven og jeg var innlagt på barsel en ukes tid pga komplikasjoner fra blodtapet. Men alt i alt gikk det veldig bra med oss begge to ♥️

Å, for en skremmende opplevelse! Godt å høre at det gikk bra med dere ❤️ Hvor prematurt fødte du?

Samme her! Placenta previa totalis. Spent selv, var overhode ikke noe jeg hadde forestilt meg :p

Åå, lykke til ❤️
Har du blødd noe i svangerskapet? Hvor langt er du nå?

Åå, lykke til ❤️
Har du blødd noe i svangerskapet? Hvor langt er du nå?
Jeg er 21 uker så rett etter deg da altså. Har ikke blødd i det heletatt foreløpig, håper ikke jeg gjør det heller... Synes egentlig det var en ubehagelig beskjed å få, at den ligger der og dekker åpningen komplett. :P

Lykke til du og! Skal på ny kontroll i uke 32, det blir spennende!! :Heartred

Jeg er 21 uker så rett etter deg da altså. Har ikke blødd i det heletatt foreløpig, håper ikke jeg gjør det heller... Synes egentlig det var en ubehagelig beskjed å få, at den ligger der og dekker åpningen komplett. :p

Lykke til du og! Skal på ny kontroll i uke 32, det blir spennende!! :Heartred
Ja, da er vi nesten like langt. :) får krysse fingrene for at det flytter seg hos oss begge.

har ultralyd hver uke, hittil har den bare dekket mer og mer av åpningen :(

Ja, da er vi nesten like langt. :) får krysse fingrene for at det flytter seg hos oss begge.

har ultralyd hver uke, hittil har den bare dekket mer og mer av åpningen :(
Åh, er det noen annen grunn til at du kontrolleres hver uke? Æsj det er kjedelig! Jeg var jo på tidlig ultralyd i uke 12 og da trodde jm at morkaken lå høyt oppe på bakveggen. Så kommer jeg på oul og får høre at den dekker hele åpningen istedet .. så vet ikke om det ble sett feil på tul eller om den har flyttet seg dit på de 7 ukene?

Blødde mer eller mindre hele svangerskapet her. Hadde flyttet seg i uke 33. Da ble jeg brått innlagt ( rier)

Åh, er det noen annen grunn til at du kontrolleres hver uke? Æsj det er kjedelig! Jeg var jo på tidlig ultralyd i uke 12 og da trodde jm at morkaken lå høyt oppe på bakveggen. Så kommer jeg på oul og får høre at den dekker hele åpningen istedet .. så vet ikke om det ble sett feil på tul eller om den har flyttet seg dit på de 7 ukene?

Jeg har høyrisiko svangerskap med en del andre komplikasjoner så blir fulgt opp ukentlig, men siden jeg har blødd også så holder de et øye med morkaken samtidig.

Jeg har hatt ultralyd i uke 6, 10, 12, 14, 16 og 18, deretter ukentlig. Morkaken ble ikke nevnt en gang før uke 16.

Jeg har høyrisiko svangerskap med en del andre komplikasjoner så blir fulgt opp ukentlig, men siden jeg har blødd også så holder de et øye med morkaken samtidig.

Jeg har hatt ultralyd i uke 6, 10, 12, 14, 16 og 18, deretter ukentlig. Morkaken ble ikke nevnt en gang før uke 16.
Æsj, så da ble det enda en ting for deg å bekymre deg for da .. jeg har hatt et veldig behagelig svangerskap denne gangen, har vært avslappet ut relativt fri for bekymringer. Dette satte en liten støkk i meg og jeg har søkt om svangerskapspenger pga. Tøff fysisk jobb. Har ganske mye kynnere allerede, i går holdt det på i 1,5 time etter samleie... Tenker at det er ikke et godt tegn i seg selv. Får også mye kynnere etter generell fysisk aktivitet, da strammer der og murrer nederst i magen. Minner rett og slett om sånn som fødslene mine har startet, bare at det gir seg i stedet for å bli til rier.

Back
Topp