Placenta Previa (+ blødning)

E-40691903

Første møte med forumet
Hei! Jeg lurer på om noen vil dele erfaringer med Placenta previa?

Jeg er i uke 17 og begynte plutselig å blø for noen dager siden. Det viser seg at jeg har Placenta previa og at placenta dekker indre mormunn med ca 1,5 cm.

Jeg ble ikke så engstelig i utgangspunktet, men har nå fått mer informasjon om risikofaktorer ved dette (kraftige blødninger, morkakeløsning, for tidlig fødsel, evt fødselsskader på baby)..

Så spørsmålene mine går egentlig til alle som har hatt placenta previa, og kanskje spesielt dere som også har opplevd blødninger i forbindelse med det. Hva er deres erfaringer? Hvis du hadde én blødning, fikk du flere ila svangerskapet? Når ble tilstanden oppdaget og når (uke) hadde morkaka flyttet seg opp og fra indre mormunn? Ble det vaginal fødsel eller keisersnitt? Var det komplikasjoner ifm fødsel?

Som dere skjønner så har jeg maaange spørsmål og få svar ❤️ Håper noen kan gi meg noen svar og kanskje beroligende ord.

Sjekk ut thepasinis på instagram. Har fulgt paret i mange år. De har slitt med infertilitet. Hun ble endelig gravid i fjor. Hun hadde flere blødninger, og det ble oppdaget det samme som du har. Hun fikk noen dramatiske blødninger og ble innlagt. Fødte i uke 26-27 mener jeg. De er enda innlagt på sykehus, men det virker å gå veldig bra. Kommer seg nok snart hjem med frisk baby. Nå er det litt over to uker til hun skulle hatt termin. Tenker det er en fin konto å følge der du kan scrolle deg tilbake til da de fant ut av det, hva som skjedde osv. de har også en YouTubekanal der de har delt mye og ærlig underveis i svangerskapet og tiden etter. Forhåpentligvis flytter vel morkaka seg bort, og du slipper komplikasjoner. Men sikkert lurt å forberede deg til hva som kan skje og hva du bør være obs på. Lykke til!!!

Det var jo litt av en skremselshistorie. Hun hadde jo fastvokst morkake og ikke bare foranliggende. Hos de aller fleste som har foranliggende morkake vil morkaken flytte seg oppover med livmoren når den vokser. Det er å helt normalt med blødninger men det skal sjekkes likevel. Jeg har også foranliggende morkake, ble oppdaget på oul uke 19+3. Jm ble overrasket over at jeg ikke hadde hatt noen blødning å det tilsier jo at det er normalt å blø litt med den tilstanden. Jeg er nå i uke 20+5 å har fortsatt ikke blødd og både håper og tror at morkaka flytter seg vekk fra åpningen, får ekstra ul uke 24,32 og 36 hvis den ikke har flyttet seg :)
Ikke lurt å bekymre seg og det virker også helt unødvendig da jm sa at nært 90% av disse tilfellene retter seg før termin.

Hei! Jeg lurer på om noen vil dele erfaringer med Placenta previa?

Jeg er i uke 17 og begynte plutselig å blø for noen dager siden. Det viser seg at jeg har Placenta previa og at placenta dekker indre mormunn med ca 1,5 cm.

Jeg ble ikke så engstelig i utgangspunktet, men har nå fått mer informasjon om risikofaktorer ved dette (kraftige blødninger, morkakeløsning, for tidlig fødsel, evt fødselsskader på baby)..

Så spørsmålene mine går egentlig til alle som har hatt placenta previa, og kanskje spesielt dere som også har opplevd blødninger i forbindelse med det. Hva er deres erfaringer? Hvis du hadde én blødning, fikk du flere ila svangerskapet? Når ble tilstanden oppdaget og når (uke) hadde morkaka flyttet seg opp og fra indre mormunn? Ble det vaginal fødsel eller keisersnitt? Var det komplikasjoner ifm fødsel?

Som dere skjønner så har jeg maaange spørsmål og få svar ❤️ Håper noen kan gi meg noen svar og kanskje beroligende ord.
Hei! Jeg hadde placenta previa i forrige svangerskap. Det ble oppdaget tilfeldig ved en UL i uke 20. Var en flik av morkaka som lå over mormunnen. Hadde da noen små blødninger rundt uke 17-18 hvis jeg husker rett. Hadde ingen blødninger senere. Morkaka hadde flytta seg ved kontroll i uke 36 (den var fortsatt nært/litt over mormunnen i uke 24 og 32, hadde kontroller da også. Den må være minimum 2 cm unna for å bli klarert for vaginal fødsel) :)

Back
Topp