Tradisjonelt sett har vi jo alltid hatt osten på topp, men trolig insiprert av litt for mange enkle løsninger med pizzabakeren har mannen begynt å legge osten på sausen og fyllet oppå . '
Det kommer an på hvilken pizza vi lager. I dag hadde vi f.eks tradisjonell hjemmelaget pizza, der vi steker kjøttdeig og løk, og blander i et glass med tomatpure. Da har vi osten på toppen.
Når jeg lager pizza, lager jeg den på italiensk vis, og steker på bakestål. Da legger jeg saus først, så ost, og så resten av toppingen.
Det kommer an på fyllet. Hvis vi har "tyngre" fyll, som kjøttdeig og/eller pølser, har vi det under osten.
Lager vi kjapp pizza med tynn bunn, med f.eks. skinke og champignon på, har vi den oppå.
Her lages pizzaen oftest lik fra gang til gang, med saus, kjøttdeig (eller, som oftest kverna elgkjøtt ), deretter ost og så chorizo eller pepperoni og ananas oppå der igjen. Så litt etasjevis her. Syns chorizoen blir best når den er over osten, og at ananasen er øverst er for at mannen skal se hva som er min del og hva som er hans, han liker ikke ananas.
... finnes det virkelig folk som har annet enn spekepølse over osten? det hadde aldri skjedd hjemme hos oss.
Men jeg skal helst ha ostedynge med pizzabunn under da.. litt glad i ost
Vi varierer, så det kommer helt ann på hva slags topping vi skal ha. Enkle italiensk inspirerte; da er osten under (mozarella biter kaaaanskje på toppen), vestlig inspirerte med kjøttdeig osv; da er osten stort sett over
Vanlig tradisjonell pizza: kjøttsaus under og ost oppå. Hvis vi har på ekstra grønnsaker eller kjøtt, tar vi det oftest oppå osten eller som vi har begynt med: peppessaus, ost, kjøttboller og pepperoni