Piriformis

Hulda

Forelsket i forumet
Andre som har fått smerter i piriformismuskelen? Har fått skikkelig vondt av og til, og håper at jeg ikke kommer til å slite med det etter graviditeten også, slik som mange av damene i familien har gjort...
 
Hmmm, nå er det noen år siden jeg kunne dette på rams, men det er den muskelen som sitter litt dypt i bekkenet?
Den sliter jeg med innimellom (men nå sliter jeg med hele bekkenet), tror det er den som gir meg en del smerter nedover låret til tider.

Syns det hjelper å strekke mye.
Dette svangerskapet har jeg vært flink å brukt myyye tid på å strekke - det gjør at jeg fortsatt ikke har behov for krykker og kan gå helt normalt til tross for en kraftig bekkenløsning.
Trening går stort sett ikke, men men!!

Piriformis er ikke så lett å strekke, men jeg gjør en øvelse der jeg står på alle fire og legger den ene foten over den andre sånn at ankelen kommer opp til underside kne, deretter flytter jeg motsatt arm litt ut til siden for å skape en lang strekk... Det føler jeg hjelper.
Innviklet forklart, men kan sikkert finnes på youtube:)

Hvorfor det kommer vet jeg ikke, men må jo bare håpe på at det forsvinner når baby er ute:)

Ble et langt svar dette - og nå husker jeg faktisk ikke hva du lurte på!!
Hihihi - #gravidehjerne :):)
 
Jeg googlet dette for å se hvor denne muskelen ligger. Jeg har dødsvondt der!!! Går til fysio og kiropraktor. Har også bekkenløsning..

Fysio "trigger" ved å klemme og massere på festet til denne muskelen og det er innimellom så vondt at tårene bare renner.. Har det mest på høyre side. Og der også nedover setet/låret. Vondt å strekke seg ut etter å feks ha sittet.

Fysioterapeuten har gitt meg beskjed om å innimellom ligge flatt på en tennisball samtidig som jeg "rugger". Er sykt vondt, men vondt skal tydelig vondt fordrive..

Gleder meg til å bli ferdig med hele svangerskapet :)
 
Hmmm, nå er det noen år siden jeg kunne dette på rams, men det er den muskelen som sitter litt dypt i bekkenet?
Den sliter jeg med innimellom (men nå sliter jeg med hele bekkenet), tror det er den som gir meg en del smerter nedover låret til tider.

Syns det hjelper å strekke mye.
Dette svangerskapet har jeg vært flink å brukt myyye tid på å strekke - det gjør at jeg fortsatt ikke har behov for krykker og kan gå helt normalt til tross for en kraftig bekkenløsning.
Trening går stort sett ikke, men men!!

Piriformis er ikke så lett å strekke, men jeg gjør en øvelse der jeg står på alle fire og legger den ene foten over den andre sånn at ankelen kommer opp til underside kne, deretter flytter jeg motsatt arm litt ut til siden for å skape en lang strekk... Det føler jeg hjelper.
Innviklet forklart, men kan sikkert finnes på youtube:)

Hvorfor det kommer vet jeg ikke, men må jo bare håpe på at det forsvinner når baby er ute:)

Ble et langt svar dette - og nå husker jeg faktisk ikke hva du lurte på!!
Hihihi - #gravidehjerne :):)

Lurte på det du svarte på, om noen kjenner til det/har det nå:) Har både en mor og en tante som har slitt med det hele livet etter de gikk gravide. Sliter ofte med å sitte i sofaen og å sove om natten osv...! Håper bare jeg ikke rammes så hardt! Må bli flinkere til å tøye og presse med tennisball...! Har gjort det før jeg ble gravid for å forebygge - men er såå kjedelig:p
 
Fikk piriformis syndrom etter forrige svangerskap. Fysio to ganger i uken med sinnsyk smertefull triggerpunkt massasje bedret det. Blusset opp igjen straks jeg ble gravid :( blir bedre av å gå til fysio, men det er kortvarig..
 
Fikk piriformis syndrom etter forrige svangerskap. Fysio to ganger i uken med sinnsyk smertefull triggerpunkt massasje bedret det. Blusset opp igjen straks jeg ble gravid :( blir bedre av å gå til fysio, men det er kortvarig..
Signerer denne! "massasjen" fysio gjør er så vond at jeg grøsser bare av tanken.. Er førstegangsfødende og det er tidenes beste prevensjon å få høre at du fikk dette igjen ved neste svangerskap :(
 
Jeg kommer nettopp fra fysio og det er det jeg har.

Får massage ca annenhver uke, synes det har hjulpet veldig. Er aller verst på venstre side hos meg..
 
Fikk piriformis syndrom etter forrige svangerskap. Fysio to ganger i uken med sinnsyk smertefull triggerpunkt massasje bedret det. Blusset opp igjen straks jeg ble gravid :( blir bedre av å gå til fysio, men det er kortvarig..
Får dere henvisning til fysio fra lege...? Er jo fryktelig dyrt hvis ikke...
 
Jepp. Eller du kan gå til manuellterapeut, da trenger du ikke henvisning for å få diagnosen som gjør at du får det dekka :)
 
Får dere henvisning til fysio fra lege...? Er jo fryktelig dyrt hvis ikke...

Sist studerte jeg i utlandet. Da kostet det 100kr å få en kar hjem til meg i en time, så det spanderte jeg på meg to ganger i uken en stund :)
Nå har jeg vært heldig og har hatt en snill kollega som også er kiropraktor. Etter jeg ble sykemeldt fikk jeg endelig time hos offentlig fysio med henvisning fra lege.
Legen skrev ikke bekkenløsning med gangvansker, så det ble egentlig ikke dekket 100%. Men det tok halvannen mnd å få time og da syntes fysiodama at jeg måtte få legen til å skrive på med gangvansker.
Det gikk hun heldigvis med på :)
 
Signerer denne! "massasjen" fysio gjør er så vond at jeg grøsser bare av tanken.. Er førstegangsfødende og det er tidenes beste prevensjon å få høre at du fikk dette igjen ved neste svangerskap :(

Tenker hver gang "å jeg synes å føde er vondt liksom?! Hvorfor takler jeg ikke føderienesmertene like godt med pust?!" :p
 
Jeg betalte 500kr for tre ganger i går, ikke akkurat dyrt :)
 
Tenker hver gang "å jeg synes å føde er vondt liksom?! Hvorfor takler jeg ikke føderienesmertene like godt med pust?!" :p
Haha ;) jeg er glad for at jeg er lykkelig uvitende om smerter ved fødsel, men er jo litt skremmende at en fysioterapeut kan få tårene til å renne pga smerter "bare fordi" han trykker litt på en øm muskel :0
Jeg gleder meg faktisk litt til å føde for det er liksom "avslutningen" på deisse jæv** svangerskapsplagene :p
 
Hva gjør dere mot smertene? Jeg har hat helt ekstreme smerter siden fredag, har lagt ispose på mange ganger...men det verker helt sinnsykt.
 
Hva gjør dere mot smertene? Jeg har hat helt ekstreme smerter siden fredag, har lagt ispose på mange ganger...men det verker helt sinnsykt.
For min del hjelper det med varme bedre en å kjøle ned.. Fysioterapeuten bruker også varme risposer før han strarter "torturen".

For meg virker det litt som om vondt skal vondt fordrive og det hjelper å massere eller trykke på de ømme punktene.

Jeg har også gått til kiropraktor pga at jeg har fått falsk isijas og låsning pga av dette. Dette er "kortvarig lykke" for min del for jeg blir bare bedre i et par dager før det er like ille igjen.

Jeg vil si at ro og hvile er det beste tipset. Ikke overanstreng deg. Det straffer seg. Personlig føler jeg meg ubrukelig og handicapet.

Jeg håper dette er over med en gang baby er født. Jeg har utviklet dette under svangerskapet og har aldri hatt lignende plager før så krysser fingrene for at det er svangerskapsrelatert ;)
 
Back
Topp