Pinnekjøtt

Rawyn

Elsker forumet
Jeg har lite peil på hvordan pinnekjøtt tilbredes. Har aldri laget det selv, og har kun smakt det 3 ganger, men nok til å få blod på tann. [8D] Kan noen forklare meg hvordan det gjøres? Må det ligge over natta? [8|]

En annen ting jeg lurer er hva slags tilbehør kan jeg ha til pinnekjøtt? Er ikke noe glad i kålrabistappe eller sjy saus, så trenger noe annet til. [:)]

vi bruker alltid brun saus [8D]
ellers det vanlige, som kålrabistappe, og poteter. du kan kansje bare ha poteter og surkål?
(til julemiddagen har vi i tillegg ribbe, slike pølser og kjøttkaker - vet ikke hva det heter. men regner med det ikke er full julemiddag du skal ha?)

(hele min barndom har jeg alltid trodd at brun saus hørte til julemiddagen i alle hjem... fatta ikke før i fjor at det ikke var sånn... [8D])

kan desverre ingenting om tilberedningen...

pinnekjøttet skal ligge i vann over natta for å bli vannet ut.
når en skal koke pinnekjøtte skal det kun verr bjørkepinner eller rist ned i bunnen på panna å litt vann slik at kjøttet får dampe(husk å fyll på vann slik at d ikke tørr koke)
tilbehøre til pinnekjøtt er kolrabistappe potet å sjy/fettet som er igjen i panna..
masse lykke til...

vi bruker poteter, kålrabistappe, kokt kålerabi og surkål som tilbehør til pinnekjøtt [:)]

ORIGINAL: anetta23

pinnekjøttet skal ligge i vann over natta for å bli vannet ut.
når en skal koke pinnekjøtte skal det kun verr bjørkepinner eller rist ned i bunnen på panna å litt vann slik at kjøttet får dampe(husk å fyll på vann slik at d ikke tørr koke)
tilbehøre til pinnekjøtt er kolrabistappe potet å sjy/fettet som er igjen i panna..
masse lykke til...

Jeg føler meg passe dum som spør, men trenger det inn med teskje. [:-]
De bjørkepinnene, plukker jeg de selv? Når du sier rist, mener du sånn en metall rist eller må den være av tre? [8|] Skal kjøttet ligge under vann når kokes? Hvor lenge skal det kokes?

Føler meg passe dum som spør, ja. [8D]

matprat.no har vel en grei forklaring: http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7776

rist kan være helt vanlig metallrist ja. bjørkepinner kan du plukke i skogen, men de selger ferdig oppkuttede pinner i butikken (uten bark) de vaskes og brukes igjen (men må nok være med i oppvaskmaskina mange ganger for å bli rene da...)

Hvor lenge det må vannes ut avhenger av hvor salt/tørt det er, selvsagt.

Kjøttet skal DAMPES, ikke kokes, så nei, kjøttet skal ikke ligge under vann, det er der rista, eller bjørkepinnene, kommer inn i bildet. Vann UNDER kjøttet, så det DAMPER [:)]

ORIGINAL: *Stella*

matprat.no har vel en grei forklaring: http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7776

rist kan være helt vanlig metallrist ja. bjørkepinner kan du plukke i skogen, men de selger ferdig oppkuttede pinner i butikken (uten bark) de vaskes og brukes igjen (men må nok være med i oppvaskmaskina mange ganger for å bli rene da...)

Hvor lenge det må vannes ut avhenger av hvor salt/tørt det er, selvsagt.

Kjøttet skal DAMPES, ikke kokes, så nei, kjøttet skal ikke ligge under vann, det er der rista, eller bjørkepinnene, kommer inn i bildet. Vann UNDER kjøttet, så det DAMPER [:)]

Det er godt med poteter, kålrabistappe og vossakorv til. ellers så kan man ha surkål og rødkål til, det pleier jeg noen ganger siden vi har full pinnekjøtt og ribbe middag på julaften.

Back
Topp