Pinnebrød??

LilleSubi

Glad i forumet
Har noen en oppskrift på dette?
Altså sånn deig som man kan ha på en pinne å grille, hvis dere skjønner..? [;)]
Ska på tur i fjæra i morgen og grille sammen med familien, åsså kom jeg plutselig på at jeg har lyst til å ha med meg det,
men har ingen oppskrift... [8D]

Hjemmelaget pinnebrød stekt på bålet smaker alltid godt og kan lages i uendelig mange varianter.
Du trenger:500 g mel (bruk gjerne litt grovt mel)
2 ts bakepulver
5 ss sukker
1 ts salt
1 dl matolje
ca 2 dl lunket vann
Slik gjør du:Bland det tørre. Spe med vann og olje til deigen har plastelinakonsistens. Form en klump deig til en pølse og tvinn denne rundt en pinne. Stek brødet over glørne til det er gjennomstekt og slipper pinnen. Brødet kan fylles med f.eks syltetøy. Du kan også tvinne deigen rundt en pølse på spidd og lage «pølse i slåbrokk». Bruk gjerne andre smakstilsetninger som f. eks kanel eller revet ost i deigen.

Tusen takk, da prøver jeg den! [:D]

Kos d i fjøra!!! [:D]

ORIGINAL: vilbli3*skalbli3

mmm...hørtest godt ut...[:D]
Kos deg i fjæra i mårra, LilleSubi!!

Takk for det [:)

Da har jeg laget deigen og satt den i kjøleskapet til i morgen tidlig når vi skal dra [:D]
Åsså har jeg blandet en boks med sukker og kanel i som skal brukes til å strø på brødet [:)]
En slags form for grillede kanelboller [8D]
Håper det blir bra! [;)]

vi har stekt pinnebrød to dager på rad nå!!

her er oppskriften j bruker!! (passe til fire pers!)

6 dl mel
3ts sukker
3ts bakepulver
ca 1ts salt
2.25 dl vann
7.5 ss neutral olje

man trenger ikke lunkent vann i deigen da det ikke er noe gjær, og deigen kan oppbevares både i kjøleskap og romtemeratur!
her kan du bruke åssen mel du vil, jeg bruker halvparten hvetemel, og halvparten grobakst-mel.
du kan oxo tilsette forskjellige krydder, f.eks hvitløk, chili osv for spennende smak!
man kan oxo bytte ut den neutrale oljen med f.eks oljen til oliven, fetaost osv for litt spennende smak!
går oxo ann og bytte ut halvparten av vann mengden med melk!

når du skal ha med deigen ut i skogen,er d kjekt og ta litt olje i hendene og gni rundt deigen så den ikke klistrer seg til posen!

et veldig godt tips vi fant ut igår, er og steke en pølse på en pinne først så den blir gjennomvarm, så tvinne deigen rundt den ferdige pøla og steke brødet!! blir litt sånn "french- hotdog"!! skikkelig digg!!!

bare pass på og holde brødet vekk fra flammene, da det fort kan svi seg!!
Brødet er ferdig da det slipper pinnen!!!

god fornøylese!!!! :-D

Back
Topp