piggfrie eller piggdekk?

Det viktigste er i alle fall å ikke kjøpe noe billigdekk. Vinterdekk sparer man bare ikke penger på. Kjøp av topp-merkene (Viking, Continetal osv.) Det er livsfarlig å kjøre på billigmerkene.

ORIGINAL: Dollface

ORIGINAL: tone86

ORIGINAL: Dollface

Alle tester av vinterdekk jeg har sett i høst kommer PIGGDEKK ut best uansett underlag!! [:)]

har du lest det siste motor? [8|]

http://www.naf.no/Forbrukertester/Dekk/Dekktester/Vinterdekktest-2010/
Mens dekkene er nye, har piggdekket en klar fordel på is med både kortere bremsestrekning og bedre sidegrep. På snø er det uavgjort, litt avhengig av merke og modell. Når dekkene er slitt slik at det er seks millimeter igjen av dekket, har det skjedde en tydelig forandring. Det piggfrie dekket har kortere bremsestrekning på is enn piggdekket. Dette inntrykket forsterker seg når dekkene er slitt ned til tre millimeter. Et nytt piggdekk bruker rundt 55 meter på å stoppe fra 50 km/t på is. Vårt piggfrie dekk med tre millimeter mønster igjen, bruker 90,7 meter, mens piggdekket som er slitt like mye bruker 97,4.

De piggfrie er bedre enn piggdekkene også under bremsing og framkommelighet på snø, pluss i snøslaps.

Dette burde jo være fra ca samme test??

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=573054

"Årets store test av vinterdekk er tilgjengelig på Aftonbladets betaltjeneste. Neste uke lanserer den norske rettighetshaveren til testen - NAF-bladet Motor - den samme testen i Norge. Testen kan du også lese i VG og på VG Nett.

I årets dekktest plasserer ti piggdekk seg foran det beste piggfrie dekket i sammenlagtlisten."

Når dekkene er helt nye har piggdekk en fordel.. Men hvem har helt nye dekk hele vinteren igjennom? Og ofte bruker man dekkene iallefall to sesonger... [8|]
Har kjørt piggdekk en vinter, og når 90% av kjøringen foregikk på en bar e18, så var det veldig lett å bytte til piggfritt året etter.. Nå kjører vi kun piggfritt, selv om vi kjører på ganske tøffe vinterveier i bygdenorge (fjell, dal, smalt og trangt..). Ikke har vi 4hjulstrekk heller..
I fjor var første gang jeg måtte rygge opp en bakke for å komme opp, men da var det halvmeter dype hjulspor og våt snø... pluss at det var stadig en bil i møte som gjorde at jeg måtte helt ned i bunn for å få fart nok..

Hadde jeg bodd nærmere byen og kjørt 90% av tida på en bar europavei kanskje jeg hadde vurdert piggfritt jeg og... Her på bydga hvor jeg bor er det et stykke til nærmeste europavei... Kjører MYE bil både sommer og vinter og sverger til piggdekk!! [;)]

ORIGINAL: Vesla85

Vi kjører piggfritt, og har bakke fra helvete opp hit hvor jeg bor. Fungerer knall!! [:)]

Samme her! Var utrolig skeptisk den første tiden men nå vet jeg at de funker på det gode vestland i allefall! Sjelden det er is på veiene, heller slaps og snø...

Piggdekk! Har kjørt både med helårsdekk og piggfritt og det er noe dritt! Iallefall her som vi bor..
Spørs jo litt på hvor man bor, snømengde osv[:)]

Mekanikeren vi snakket med sa at piggfritt var best. Foreldrene mine mener at piggdekk er tingen.Jeg har ikke peiling

Piggdekk. Kommer aldri til å stole fullt og helt på piggfritt! 

Jeg har alltid følt det sikrest med piggdekk... men på tv2hjelper deg nå sist så testet de både piggdekk og piggfrie dekk.. og da kom piggfrie dekk best ut på langtidsvirkning

Alle tester av vinterdekk jeg har sett i høst kommer PIGGDEKK ut best uansett underlag!! [:)]

Ikke på testen hos tv2hjelper deg nå på onsdag.. da skåret piggfritt best.. på lang sikt.. Piggdekk er gode det første året eller 2.. mens piggfritt er best på lengre sikt.

piggfritt er totaltsett best, men de er best på hver sine områder. piggdekk gir også falsk trygghet for noen, og da kjører de deretter.

ORIGINAL: *vimsa*

mannen min har akkurat lest denne tråden og synes den var festlig[:D][:D] han har jobbet med dekk i 11 år og synes dere har en spennende diskusjon gående[:D][:D][:D]

Ja.. og han som har drevet med dette i 11 år.. hva mener han da?[:)]

ORIGINAL: Vesla85

Vi kjører piggfritt, og har bakke fra helvete opp hit hvor jeg bor. Fungerer knall!! [:)]

Vi har både bakker og svinger fra helvete her vi bor og her er piggdekk det som funker best. Er som oftest is på veien som er problemet her og ikke snø. Bratte bakker + svinger + smal vei funker dårlig sammen. Nå er det jo sånn at slitte piggfrie gir bedre grep på is enn slitte piggdekk. Tror uansett vi kommer til å velge piggfrie på familiebilen, arbeidsbilen suger på vinterføre så den må ha piggdekk.

Back
Topp