piggfrie eller piggdekk?

løgndetektoren

Glad i forumet
hva er best??

Kommer jo an på hvor du bor, hva slags behov du har.

Hadde jeg bodd midt inni byen hadde jeg brukt piggfritt. Ingen bakker og ingen fare. Her jeg bor er piggdekk essensielt.

Tøsa har rett i det hun sier forsåvidt, piggdekk ER best. Best på is og best på snøføre. Det blir ikke bedre veigrep enn det.

Vi kjører piggfritt, og har bakke fra helvete opp hit hvor jeg bor. Fungerer knall!! [:)]

vi hadde piggdekk sist vinter og skal ha piggfritt i år..
Bor langt uti skauen men har fire hjulstrekk, så null problem.
Piggdekk er knall på is men ellers bare slitsomt synes jeg..

Har kjørt piggfritt i 13 år, aldri hatt problem med å komme meg fram noen plass...
Men det er viktig å velge riktige dekk til din bil....[:)]

Her er det  veldig forskjellig. Vi har MYE sørpe ,men på fjellet som vi kjører over en del så  er det isglatt

piggdekk her i huse
som en jeg kjenner sier, hvis en er avhengig av bil til all slags føre bør en velge piggdekk, hvis en kan sette bilen på de dagene som det er mest glatt og isete føre så kan en velge piggfritt

Alle tester av vinterdekk jeg har sett i høst kommer PIGGDEKK ut best uansett underlag!! [:)]

Har kjørt piggfritt de siste årene og har funket bra.
Men på rein IS så er vel piggfritt best sies det.MEN om dekkene begynner å bli litt slitt er pigfritt best.
Så en test her at slitte piggfrie er bedre enn slitte piggdekk.Nå bør en jo sikkert bytte før det blir altfor slitt da,uansett dekk type[;)]
men tror piggdekk blir fortere slitt pga man mister piggene om det er mye bare veier.Og DA er de ikkeno gode lenger gitt....

vi velger piggdekk på familiebilen. Mest på grunn av meg. [;)]

Er mer fan av piggfritt jeg, vi bor på landet og det funker knall[:D]

Hva som er best kommer jo ann på hva slags føre det er.
Vi kjører piggfritt, der er også mest miljøvennlig[:D]

ORIGINAL: tone86

Alle tester av vinterdekk jeg har sett i høst kommer PIGGDEKK ut best uansett underlag!! [:)]

har du lest det siste motor? [8|]

http://www.naf.no/Forbrukertester/Dekk/Dekktester/Vinterdekktest-2010/
Mens dekkene er nye, har piggdekket en klar fordel på is med både kortere bremsestrekning og bedre sidegrep. På snø er det uavgjort, litt avhengig av merke og modell. Når dekkene er slitt slik at det er seks millimeter igjen av dekket, har det skjedde en tydelig forandring. Det piggfrie dekket har kortere bremsestrekning på is enn piggdekket. Dette inntrykket forsterker seg når dekkene er slitt ned til tre millimeter. Et nytt piggdekk bruker rundt 55 meter på å stoppe fra 50 km/t på is. Vårt piggfrie dekk med tre millimeter mønster igjen, bruker 90,7 meter, mens piggdekket som er slitt like mye bruker 97,4.

De piggfrie er bedre enn piggdekkene også under bremsing og framkommelighet på snø, pluss i snøslaps.

piggdekk... rett og slett fordi at jeg føler meg tryggest med det.. gubben kjører ikke bil,så[;)]

ORIGINAL: *Skjønningene*

enkelte kan faktisk kjøpe seg piggfrie dekk + en cd med piggstøy [:D]

seriøst? [:D] HVEM ønsker å kjøre med piggstøy? [8D]

jeg bruker piggfri til min jeep- men det er de dekkene som koster like mye som en "bruktbil" og er viking conti cross contact og koster nærme 40tusen for alle 4 ;) kom best ut i test flere ganger ;)

og er fornyød med de [;)] slipper dessuten piggavgiften om jeg er innom oslo en sjelden gang[;)]

vi kjører piggfritt på begge bilene om vinteren! Skulle bestille nye til ene bilen nå, og valgte piggfritt igjen! Vi er veldig fornøyd med det!

ORIGINAL: Dollface

Mens dekkene er nye, har piggdekket en klar fordel på is med både kortere bremsestrekning og bedre sidegrep. På snø er det uavgjort, litt avhengig av merke og modell. Når dekkene er slitt slik at det er seks millimeter igjen av dekket, har det skjedde en tydelig forandring. Det piggfrie dekket har kortere bremsestrekning på is enn piggdekket. Dette inntrykket forsterker seg når dekkene er slitt ned til tre millimeter. Et nytt piggdekk bruker rundt 55 meter på å stoppe fra 50 km/t på is. Vårt piggfrie dekk med tre millimeter mønster igjen, bruker 90,7 meter, mens piggdekket som er slitt like mye bruker 97,4.

De piggfrie er bedre enn piggdekkene også under bremsing og framkommelighet på snø, pluss i snøslaps.

Dette burde jo være fra ca samme test??

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=573054

"Årets store test av vinterdekk er tilgjengelig på Aftonbladets betaltjeneste. Neste uke lanserer den norske rettighetshaveren til testen - NAF-bladet Motor - den samme testen i Norge. Testen kan du også lese i VG og på VG Nett.

I årets dekktest plasserer ti piggdekk seg foran det beste piggfrie dekket i sammenlagtlisten."

ORIGINAL: Dollface

Dette burde jo være fra ca samme test??

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=573054

"Årets store test av vinterdekk er tilgjengelig på Aftonbladets betaltjeneste. Neste uke lanserer den norske rettighetshaveren til testen - NAF-bladet Motor - den samme testen i Norge. Testen kan du også lese i VG og på VG Nett.

I årets dekktest plasserer ti piggdekk seg foran det beste piggfrie dekket i sammenlagtlisten."

Når dekkene er helt nye har piggdekk en fordel.. Men hvem har helt nye dekk hele vinteren igjennom? Og ofte bruker man dekkene iallefall to sesonger... [8|]
Har kjørt piggdekk en vinter, og når 90% av kjøringen foregikk på en bar e18, så var det veldig lett å bytte til piggfritt året etter.. Nå kjører vi kun piggfritt, selv om vi kjører på ganske tøffe vinterveier i bygdenorge (fjell, dal, smalt og trangt..). Ikke har vi 4hjulstrekk heller..
I fjor var første gang jeg måtte rygge opp en bakke for å komme opp, men da var det halvmeter dype hjulspor og våt snø... pluss at det var stadig en bil i møte som gjorde at jeg måtte helt ned i bunn for å få fart nok..

ORIGINAL: Rimpro

har alltid kjørt på piggfritt.. (piggfritt hele året..)

men nå har jeg kjøpt meg ny bil, å der var det to sett hjul ja.. sommerdekk og piggdekk..
så får vi se om jeg blir noe happy med å bytte dekk 2 ganger i året, eller om jeg går for nye dekk.... (piggfritt) :P

har kjørt piggfritt over hardangervidda i februar.. no problemo :P men så hadde jeg Nissan og da.. :P

Piggfritt hele året er ikke det smarteste man gjør.. piggfrie dekk har en annen gummiblanding som gjør dekkene mykere enn vanlig sommerdekk. Dette gjør at du ikke får like bra veggrep på sommerføre, dekkene slites raskere og de drenerer ikke vann like bra. Og etter en lang sommersesong er dekkene fulle av asfalt og harde, i tillegg til at de er slitt, noe som gjør at de blir dårlige på vinterføre også. Anbefaler å skifte dekk to ganger i året, slik at man alltid har sommer/vinterdekk.

Vi kjører piggfritt på vår bil har alltid gjort det på vinterføre. Kommer oss frem uten problem, men det er viktig at man velger dekk som passer til bilen. Neste dekk vil skal ha, skal være smalere.. 205 passer IKKE som vinterdekk (selv om det går på et vis...) merkelig at man har det som standarddimensjon på vinterdekk på nye biler spør du meg.. jo større flate å fordele vekten på = mindre veggrep...

Men det er klart at på blank is bil piggdekk være bedre uansett, så man bør jo se an litt hvilket føre man bruker å kjøre på. Bor man i sentrale strøk der det brøytes og saltes ofte, vil feks piggdekk ikke være egnet da man kjører mest på bar asfalt allikevel. Og den dagen man virkelig trenger piggene så er de sannsynligvis slitt ned. Nye tester viser også at piggdekk blir fortere harde enn piggfri dekk, og harde dekk gir lite veggrep. Men kjører man på mye snøføre kan piggdekk være et fornuftig valg.

Back
Topp