Photoshop

Triiny

Elsker forumet
Noen som er god på dette programmet? Lastet ned photoshop CS4 og forstår ikke en dritt[8D]
Lastet ned noen brushes, men hvordan jeg bruker disse aner jeg ikke...[8|]

Tja, god og god... Men kan litt...
Hvilke funksjoner er det du vil bruke?
Og kan du teknikken med å jobbe med flere lag (layers)? [:D]

Det er bare å spørre ivei, så skal jeg (og sikkert andre) prøve å svare så godt jeg kan... [:)]

Jeg kan ikke teknikken på noe[8D] fikk det i dag og det jeg har funnet ut av er hvordan jeg fikk opp muligheten til å bruke brushes. Ser at man kan laste ned nye brushes, men fikk ikke disse inn i brushes mappen[:'(]

så hjelp meg den som hjelpes kan[:D]

Hehe.. Okai. [:D]

Brushes er typisk "malekost" som du bruker som bakgrunner eller oppå bildene dine. Feks. kan du få en brush som ser ut som gress - så kan du "male" gress på bildet/arket ditt. For å få tilgang på de brushes du lastet den, må de legges inn i brushes-mappen i Programfiler. Altså; Min datamaskin - C - Programfiler - Adobe - CS4 - Presets - Brushes... (klipp og lim inn de du lastet ned, så bør de være tilgjengelige i programmet).

Men, hva vil du bruke CS4 til? Bilderedigering? Digital scrapping? DigiArts? Teknisk design?
Litt greit å vite hvis jeg (eller andre) skal gjennomgå litt "basics"...

Nei vet ikke enda. Nå bare leker jeg meg med programmet.
Men en ting til. Går det ann å snu disse brushene? GRØØØØØNN!

Ehm, ja, det tror jeg skal gå...

(det finnes muligens en enklere måte, men jeg er "selvlært", sååå... [:)])

Da må du "tegne" brushen din på et nytt lag...

Så - plukk fram det bildet du vil ha... Velg Layer, New, New Layer. Da får du liksom et nytt lag (en tynn hinne...eh..kjøttsausen på pizzabunnen...eh..tom for dårlige symboler her..hehe) oppå det bildet som du har framme...
Så sikrer du deg at det nye laget er i bruk (det skal være markert med blått i ditt hovedworkspace til høyre på skjermen), og så "maler" du med brushen din.... Etterpå går du opp i menyen, velger Edit, Transform og Flip Vertically eller Horizontally...

Fikk du det til? Ble det riktig?
Det fine med å jobbe med layers er at du aldri ødelegger det originale bildet ditt, og for hver effekt på hvert nytt lag kan du bare fjerne - se - fjerne - se, osv. Moro moro. [:D]

ORIGINAL: audreybee

Ehm, ja, det tror jeg skal gå...

(det finnes muligens en enklere måte, men jeg er "selvlært", sååå... [:)])

Da må du "tegne" brushen din på et nytt lag...

Så - plukk fram det bildet du vil ha... Velg Layer, New, New Layer. Da får du liksom et nytt lag (en tynn hinne...eh..kjøttsausen på pizzabunnen...eh..tom for dårlige symboler her..hehe) oppå det bildet som du har framme...
Så sikrer du deg at det nye laget er i bruk (det skal være markert med blått i ditt hovedworkspace til høyre på skjermen), og så "maler" du med brushen din.... Etterpå går du opp i menyen, velger Edit, Transform og Flip Vertically eller Horizontally...

Fikk du det til? Ble det riktig?
Det fine med å jobbe med layers er at du aldri ødelegger det originale bildet ditt, og for hver effekt på hvert nytt lag kan du bare fjerne - se - fjerne - se, osv. Moro moro. [:D]

Hurra! Det virket!
Du er herved min Ps medhjelper[:)] Hihi

Så bra! [:D] Bare å spørre vettu, ikke sikkert jeg kan svaret, men pytt...
Det er et genialt program, igår lærte jeg meg litt "photoshop-slanking". Hihi.. Det var moro det!

ORIGINAL: audreybee

Så bra! [:D] Bare å spørre vettu, ikke sikkert jeg kan svaret, men pytt...
Det er et genialt program, igår lærte jeg meg litt "photoshop-slanking". Hihi.. Det var moro det!

Er alt selv lært?

Ja, stort sett.. [:)]
Det er jo bare å leke - bildene blir jo ikke ødelagt.. Det er det som er så gøy!

Jeg har sett noen videokurs fra et fotoblad som min morfar abonnerte på før i tiden, og så har jeg vært på et fotokurs selv hvor Ps var en del av kurspakken. Så fikk inn litt der også...

Men jeg begynte å leke i Elements, og det er mye likt der ifht CS. Men klart, CS er proffversjonen, og gir maaaange flere muligheter. Så jeg kan laaaaaangtifra alt ja.. Misunner litt de som har gått skole/kurs i dette, for bildene kan bli råbra når proffene gyver løs med Ps. [:D]

Hva er dagens prosjekt da?

Back
Topp