Photoshop for alle!

Super

Elsker forumet
Hei!

Jeg har sett her at noen har etterspurt hjelp til Photoshop. Jeg kan skryte på meg at jeg er en proff i dette programmet, og kan få til det meste man kan få til i Photoshop [8D] (Nå rødmer jeg ja..) Jeg vil bare melde meg frivillig til ALLE som skulle trenge hjelp med dette helt fantastiske verktøyet. Her vil jeg etterhvert poste svar og tips & råd, og dere kan spørre og kommentere og forhåpentligvis finne dette nyttig [:)]

Hva er Photoshop?
Photoshop er et program som brukes av fotografer og designere i hele verden. Den er først og fremst beregnet til profft bruk siden den har uendelige muligheter med bilde, men du vil bli overrasket hvor enkelt det er å bruke programmet.

Hva kan Photoshop brukes til?
Tja - alt du kan tenke deg å gjøre med et bilde kan gjøres i Photoshop. Farge til svart hvitt, svart hvitt til gammelt, gult papir. Sort hvitt bilde med kun røde lepper. Ett bilde satt sammmen av 10 forskjellige. Mulighetene er uendelige..

Hjelp det er så dyrt...?
Åja, å kjøpe photoshop er nærmest like dyrt som å kjøpe en moped.. Men! Det finnes prøveversjoner av programmet som du kan bruke gratis i 30 dager. Når du for eksempel finner ut at du vil lage en kul bildeserie til babyens ettårsalbum, da kan dette være løsningen. Det finnes også en "hjemme"-utgave av photoshop, som heter Photoshop Elements. Den er betydelig billigere og har de fleste funksjoner man får bruk for hjemme.

Hvordan komme i gang?
Det finnes utallige brukerveiledninger, tips og annet lesestoff både på nett og i butikkene. Jeg personlig syns det er alltid lettere å ha noen å spørre; prøve seg på konkrete ting; lære av sine egne feil eller bare få noen til å forklare det nøye - av og til vil man jo bare ha det gjort fort og nøyaktig.

Jeg håper at dette kan være interessant for dere! Ikke vær redd for å prøve ut og spørre om hjelp. Jeg skal prøve å svare på alle spørsmål så godt jeg kan, både "lette" og vanskelige..
[:)]

Kan for øvrig nevne at selv for de som ikke har Photoshop, kan jeg prøve å hjelpe med å "fikse" på f.eks. foto, forumsignatur eller lignende :-)
Dere har sikkert allerede skjønt at jeg trives veldig med dette [:D]

----------------------------------
Innholdsfortegnelse:

Photoshop priser & link til webbutikk; 7.okt 2008
Last ned Photoshop CS4 Extended prøveversjon (krever registrering)
Last ned Photoshop Elements prøveversjon (krever registrering)

Enkle:
1. Farge til sort/hvit
2. Beskjæring av bildet
3. Sepia bilde ("gammelt" look)
4. Markering av et motiv i et større bilde
4.1 Legge et nytt bakgrunn til motivet (kommer snart)
4.2 Manipulere bakgrunn (kommer snart)
4.2.1 Mer flytende / dusere bakgrunn
4.2.2 Fargejustere bakgrunn

4.2.3 Gjøre bildet om til sort hvitt, men beholde øyenfargen
4.2.3 Fargelegge øyer (eller et annet objekt) i et sort/hvitt bilde
5. Justering av skygger / lys på bildet (enkel versjon)

----------------------------------

Jippi!!!![:)]

Jeg er en nyfrelst photoshopbruker!
Så dette gleder jeg meg til[;)][:)]

Å for ei SUPER jente du er[:)]

få lagt denne til toppen a!![:D]

da kan e jo spørre de e da[:D] korleis får man brukt ett bilde å få d som ett hjerte m fin kant rundt? skjønte du ka e meinte?[:D] sku hatt på noe bryllupsting nemli[:D]

Jeg bare tar spørsmålene underveis og oppdaterer posten slik at dere kan alle benytte seg av svarene!

On the second thought.. jeg legger det her :)
Så finner jeg ut etterhvert hvordan kan man gjøre det mest oversiktlig og ryddig etterhvert....

Hvordan får jeg hele bildet til å bli sort/hvit?

Her er det flere måter:
Metode nr 1 (enkel): Bildet blir sort hvitt, og du kan ikke legge på noen flere fargeelementer.
1. Åpne bildet
2. I menyen oppe: Image > Mode > Grayscale

---------------------------------

Metode nr 2 (enkel): Opprinnelig bilde blir sort hvit, men du kan likevel legge på elementer med farger.
1. Åpne bildet.
2. I menyen oppe: Image > Adjustments > Desaturate

Etterjusteringer (litt mer avansert): hvis bildet blir for mørkt eller for lite tydelig (det skjer ofte) kan du justere mørke og lyse partier på denne måten:
1. I menyen oppe: Image > Adjustments > Levels..

Du får opp en ny boks der du kan dra på 3 små piler. Lek med de fram og tilbake for å få resultatet som er ønskelig.

Før justering:

Justering:

Merk at måten jeg har satt pilene på Levels på er det vanligste for å lysne bilde og få fram litt mer kontrast.

Spørsmål er VELKOMMEN! Jeg vet ikke hvor god forklaring dette er.. Men det kan alltid oppstå noen små komplikasjoner som det er vanskelig å finne ut på på egen hånd.. Så SPØR!!! :)

ORIGINAL: summer82

da kan e jo spørre de e da[:D] korleis får man brukt ett bilde å få d som ett hjerte m fin kant rundt? skjønte du ka e meinte?[:D] sku hatt på noe bryllupsting nemli[:D]

tenker du da på noe sånt? Det ble veldig retro dette her men jeg må bare se om jeg har forstått deg riktig med ramme:

ORIGINAL: Mikke

For en super tråd dette var "super" [;)]

Har selv brukt photoshop i mange mange år, men lærer stadig noe nytt. I startet brukte jeg det mest til å krympe bilder og klippe ut detaljer, men har jo etterhvert lært meg mer og mer.. Av bare å prøve meg frem. Nå siste året har jeg surfet litt rundt på diverse slike hobbyforum og funnet ut enda mer.. så derfor elsker jeg slipe tips tråer..

og ang prisen på programmet. Hvis dette er et program man bruker og finner ut at man liker vil jeg ikke påstå at det er så dyrt.. (eller ja er enig at der er dyrt), men hvis man sammenligner med de som scrapper for hånd. Hvor mye penger bruker ikke de på alt mulig dill dall f.eks? og hvis man har lyst å scrappe digitalt så finner man veldig mye gratis som bare er å laste ned. [;)] så det er jo på en måte en engangsinnvestering også da.

Så gøy at det finnes også avanserte brukere her ;) Jeg skal prøve å inkludere litt triks for viderekommede også da! :) Selv har jeg brukt programmet i 9 år nå.. og det er så å si bibelen min [:D] Kan også gi "estetiske" tips, ikke bare tekniske :)

Når det gjelder penger er jeg veldig enig med deg. Alle "spennende" hobbyer koster jo, og dette er ingen unntak. Men som sagt man kan vurdere Photoshop Elements, den inneholder alt en hobbybruker trenger og er betydelig billigere enn proffversjonen.

2. Beskjære bildet (enkelt)

1. Åpne bildet!
2. I verktøyboksen (til venstre) velg "Crop Tool"

3. Lag markering på bildet (klikk og dra). Du kan justere markeringen ved å dra i hjørnene.

4. Når du er fornøyd med utsnittet, kan du trykke Enter på tastaturet*. Du kan også bruke knappen i verktøylinjen oppe for å godkjenne valget.
(for avbryte kuttingen trykker du på escape eller "avbrutt knappen i verktøylinjen oppe)

-------------------------------------------

Før:

Etter:

* Begge Enter knappene fungerer, men jeg ville anbefale fra begynnelsen av å venne seg til å bruke Enter som er lengst til høyre på tastaturet (kun på komplette tastaturer til stasjonære maskiner). Grunnen til dette at ved hjelp av "Enter" knappen godkjenner man mange operasjoner i Photoshop. Når man skal godkjenne tekst, er det KUN høyre Enter som fungerer; mens den vanlige Enter lager linjeskift.

ORIGINAL: Super

ORIGINAL: summer82

tenker du da på noe sånt? Det ble veldig retro dette her men jeg må bare se om jeg har forstått deg riktig med ramme:

ja noe alla dette, kanskje m litt "uklar" toneart om du skjønte ka e meinte?[:D] men d der også va supert[:D]

Sepia bilde (enkelt)

1. Åpne bildet.
2. I menyen oppe: Image > Adjustments > Hue/Saturation...

3. I boksen som kommer opp, finner du en checkbox til høyre som heter "Colorize".
4. Ved å bevege øverste pil velger du fargen som du ønsker (Sepia blir da gulbrun, men du kan også prøve å leke med andre farger)
5. Ved å justere på pila i midten, justere du hvor mye farge du ønsker på bildet. Mot høyre - mye farge, mot venstre - til svart hvitt.

-------------------------------------------

Sepia bilde:

Super tråd! [:)]

Kan du forklare hvordan jeg får helt hvit bakgrunn ?

Jaaaaaaaaa!!!!

Endelig skjønnerjeg litt også!

ORIGINAL: Bamse

Hva mener du med helt hvit bakrunn? kan du vise noen eksempler på hvordan du tenker? Og vise eksempelbilde hvor du ønsker hvit bakgrunn?

Og stor takk forresten.. Godt noen kan lære av dette [:)]

Skal snart lage en veivisning for hvordan man a) skjærer ut en person og b) lager et hjerteformet utskjæring av et bilde. Dette er ganske like teknikker, og da kan jeg forhåpentligvis svare begge spørsmål. Men det er ikke like lett som å gjøre bildet sort/hvit [;)]

Kunne du da også ha forklart det med åssen du fikk røde lepper?

Kjempe snill du er som gidder dette! Du skulle fått betalt av photoshop du[;)]

ORIGINAL: Super

ORIGINAL: Bamse

Hva mener du med helt hvit bakrunn? kan du vise noen eksempler på hvordan du tenker? Og vise eksempelbilde hvor du ønsker hvit bakgrunn?

Og stor takk forresten.. Godt noen kan lære av dette [:)]

skal prøve å forklare [:)]

Om jeg har ett bilde der bakgrunnen er veldig rotete f.eks. og kunne ønsket meg en enfarget bakgrunn. Må jeg da klippe ut selve motivet? eller er det en enklere måte å gjøre det på? Kunne tenkt meg bakgrunnen lik det bilde du har beskjært over her (helt hvit..)

ååå gud ja...dette var jo helt perfekt..kan du lære meg hvordan man fjerner uønskede elementer i et bilde? [:)]

Back
Topp