Phenergan

Mathja

Blir kjent med forumet
Hei.
Jeg er 2. Gangs gravid og i sist svangerskao hadde jeg svangerskaoskløe og gikk derfor på ursofalk og et eller annet klødempende. Denne gangen har jeg også begynt å klø, men leververdier og gallesyre er helt fint. Legen min sjrev ut ohenergan til meg, men da jeg leste pakningsvedlegget ble jeg svørt skeptisk. I tillegg til at legen var en vikar fra sverige. Kan medisinene inneholde ulike ting i norge og sverige? Og er det trygt og ta dem siden legen sa det? Jeg er nå i uke 35.
 
Hei.
Jeg er 2. Gangs gravid og i sist svangerskao hadde jeg svangerskaoskløe og gikk derfor på ursofalk og et eller annet klødempende. Denne gangen har jeg også begynt å klø, men leververdier og gallesyre er helt fint. Legen min sjrev ut ohenergan til meg, men da jeg leste pakningsvedlegget ble jeg svørt skeptisk. I tillegg til at legen var en vikar fra sverige. Kan medisinene inneholde ulike ting i norge og sverige? Og er det trygt og ta dem siden legen sa det? Jeg er nå i uke 35.

Hei:)

Phenergan har vært mye brukt hos gravide i følge RELIS (produsentuavhengig legemiddelinformasjon) og de oppgir at det finnes god dokumentasjon på at Phenergan er ansett som trygt å bruke for gravide - også i 3. trimester. Norsk legemiddelhåndbok oppgir også at antihistaminer (som Phenergan er) er ansett som trygge for gravide.

Jeg skjønner din bekymring i forhold til pakningsvedlegget, der det står at den ikke bør brukes i tredje trimester. Men alle de kildene jeg har funnet sier at det er antatt i orden å bruke Phenergan under graviditeten.
Jeg fant et sted hvor det stod at det heller ikke er rapportert om skadelige virkninger på barnet de siste tre måneder av graviditeten, men at på grunn av erfaring fra lignende medisiner anbefaler man en viss forsiktighet med bruk i tredje trimester. I det svenske FASS (oppslagsverk for medisiner i Svergie) finner jeg også at preparater som inneholder prometazin (virkestoffet i Phenergan) er ansett som trygt for gravide.

Jeg tror denne legen har sjekket tilsvarende kilder som meg, som alle er regnet som annerkjente kilder til å stole på, og at han har tatt en vurdering på at det er greit du bruker dette nå ( i tredje trimester). Jeg synes imidlertid at hvis du snakker med legen igjen kan informere han om hva som står i pakningsvedlegget, så han i neste slike tilfelle kan informere om det så slipper man unødig bekymring.

Dessverre ble det ikke et JA eller NEI svar, det blir jo alltid sånn med medisiner og graviditet. Men jeg synes alt tyder på at legen din har valgt det han tror er best for deg og det støttes opp av mange gode kilder:)

Håper dette var til nytte!
Hilsen Åse
 
Back
Topp