Pesto

*Grace*

Forelsket i forumet
Jeg fikk plutselig høre i dag at man ikke burde spise pesto når man er gravid.
Dette skulle visst være fordi pesto inneholder parmesan.
(noe jeg heller ikke ante)

Noen som vet her? Kan det spises eller burde man unngå det?

Det har jeg aldri hørt at man ikke skal spise, parmesan er jo en slags ost, skjønner ikke hva som skal være så farlig med å spise det[:-]

Vet ikke om man kan spise parmesan, men man skal holde seg unna myke og halvmyke oster som brie, camembert og muggoster. De kan inneholde en bakterie (Listeria) som kan overføres til fosteret. Søk litt på nettet så finner du mange tips om hva du kan og ikke kan spise. Ellers så kan sikkert jordmor svare deg[:)]

det er MANGEN typer ost en IKKE skal spise når en er gravid. Blåmugg, gammelost og sånne "bløte" oster, men visste ikke at permesan var en av de..

Står en kjempeartikkel i siste Gravid om hva vi kan spise og ikke!! FInner ikke pesto der i farten, men parmesan kan man trykt spise!!
Men man KAN spise brie og cammembert og sånn innenfor holdbarhetsdato, det samme gjelder muggoster basert på pasteurisert melk, som gorgonzola og norzola

Tror jeg hadde spurt på helsestasjon om jeg var usikker, eller lege om du bruker det.
Ikke så lett å holde styr på hva man kan og ikke kan spise. Men jeg spiste pesto når jeg var gravid.

ORIGINAL: Mar_78

En del typer parmesan er upasteurisert - det er sikkert derfor man gjerne skal unngå denne osten. Men jeg tror ikke det er så vanlig å ha parmesan i pesto - du finner helt sikkert pesto uten. Tror basis er basilikum, olivenolje og pinjekjerner.

men om noen typer er det, så skal det jo stå på pakningen, evt skal de vite i ostedisken om osten er pasteurisert eller ikke! Jeg trodde heller ikke det var vanlig med parmesan i pesto...hvis man kjøper ferdig så står det jo på glasset hva det inneholder også da, sånn for å være sikker liksom!

Fant ut nå at pesto inneholder parmesan og en ost som heter pecorino(laget på melk fra sau)
Så det er nok de to ingrediensene som gjør at man burde holde seg unna;)

Det du også kan gjøre er eventuelt å varmebehandle pestoen...det spørs jo selvfølgelig hva du skal ha det på. Men f.eks om du vil ha noe som setter litt mer smak til pasta - hvorfor ikke lage baguetter du smører med pesto og steker? Da blir det jo varmebehandlet og da tror jeg ikke det skal være noen fare. Uansett kan du jo også lage pesto selv som noen er var inne på:) Veldig enkelt om du finner en grei oppskrift - så trenger du ikke ha med noen ost!!:)

Back
Topp