pesto

Meieriet

Elsker forumet
har dere latt småtrolla få smake pesto enda? Jeg har ikke gitt det til snuppa, for jeg er litt bekymra for pinjekjerner og nøtteallergi og sånne ting.... De skal jo helst ikke ha nøtter før de er tre år.

Noen som vet om de helst bør være tre år med pinjekjerner og pesto også? Eller om det er andre regler som "gjelder" for det?
Vi har ganske mye allergier i familien, så vil helst ikke utsette gullet for noe hun ikke bør få.

Mini har smakt på pesto, men vet ikke om det er noe de burde holde seg unna i forhold til allergi.

Når det gjelder nøtter er det vel helst at de ikke skal ha hele nøtter fordi de kan sette det i halsen. Nøtter i seg selv (slik som i pesto, marsipan osv) tror jeg ikke det er noen fare generellt. Men hvis dere har mye allergier i familien og særlig nøtteallergi hadde jeg vært mer skeptisk. Enten hadde jeg ikke gitt, ellers hadde jeg gitt og holdt nøye øye med barnet en god stund etterpå. Når det er sagt kan det være spor av nøtter i f.eks sjokolade og andre matvarer. Så sjansen er stor for at det hadde kommet en reaksjon før om det hadde vært snakk om en ekstrem allergisk reaksjon [:)]

ORIGINAL: Azoria

Når det gjelder nøtter er det vel helst at de ikke skal ha hele nøtter fordi de kan sette det i halsen. Nøtter i seg selv (slik som i pesto, marsipan osv) tror jeg ikke det er noen fare generellt. Men hvis dere har mye allergier i familien og særlig nøtteallergi hadde jeg vært mer skeptisk. Enten hadde jeg ikke gitt, ellers hadde jeg gitt og holdt nøye øye med barnet en god stund etterpå. Når det er sagt kan det være spor av nøtter i f.eks sjokolade og andre matvarer. Så sjansen er stor for at det hadde kommet en reaksjon før om det hadde vært snakk om en ekstrem allergisk reaksjon [:)]

Godt poeng!! Har jeg faktisk ikke tenkt på før. Men jeg veit det jo veldig godt nå når du sier det [:D]

ang pesto, så er det strengt tatt ikke nødvendig for henne å få det enda, hun digger pastaen bar. Så trur egentlig jeg drøyer det litt.

ORIGINAL: Meieriet

ORIGINAL: Azoria

Godt poeng!! Har jeg faktisk ikke tenkt på før. Men jeg veit det jo veldig godt nå når du sier det [:D]

ang pesto, så er det strengt tatt ikke nødvendig for henne å få det enda, hun digger pastaen bar. Så trur egentlig jeg drøyer det litt.

Er sånt man egentlig ikke tenker på. Gjorde ikke det selv og har ikke gitt noe som åpenbart inneholder nøtter (får ikke det nå heller, men det er fordi jeg ikke liker nøtter :P). Det var helt til hun fikk en julemarsipanbit og jeg innså at det stort sett kun er nøtter da [8D]

Back
Topp