Pessar

Har selv spurt gynekolog om dette (i 2018) og hun sa at svært få bruker pessar og at hun ikke anbefaler det fordi det virker tungvint og dermed økt sjanse for å bli gravid uten at det er planlagt for det.

Den du linker til, ser ut til å være litt mer moderne enn de jeg har lest om før. Kan hende det er en ny modell.
 
Nå er jeg litt sent ute her, men hadde tenkt å starte en egen tråd om dette, og spesielt Caya pessaret.

Etter at jeg tok ut hormonspiralen i midten av september bestilte jeg meg Caya pessar gjennom mitt lokale Apotek1. Det tok vel nesten en mnd. før jeg fikk det og kremen som hører til, men alt kom fram til slutt.
Var nervøs for om jeg kom til å få det på plass, men det gikk veldig greit egentlig og jeg kunne ikke kjenne det når jeg gikk med det.
Eneste "problemet" jeg har hatt med det er at jeg ble gravid mens jeg brukte det. Dette var ikke et stort problem for oss siden vi ønsket oss et barn, bare ikke helt ennå. Men siden dette er et prevensjonsmiddel vil jeg jo si at det ikke holdt mål.

Jeg rakk å bruke det to ganger og forsikret meg om at jeg brukte nok krem og at jeg kunne kjenne livmorhalsen igjennom det når det var på plass. Stod med nesa i instruksjonsheftet begge gangene og leste det flere ganger før første bruk.
Jeg tror grunnen til at det sviktet for meg var at det nok var litt for stort og dermed ikke holdt tett. Ville nok anbefalt å gå til legen og fått resept og så heller kjøpt Caya hvis størrelsen matcher deg. Designet som gjør det lett å ta ut er supert og gjorde det også lett å sette inn synes jeg.

Men vi ble altså gravide med Caya pessar:hilarious:
 
Back
Topp