Permisjonstiden

mini_mamma

Elsker forumet
Jeg har nå sendt søknad om å begynne på høyskole fra august av, det er kun 6 dager i halvåret.Så mye egen lesing. Og det jeg lurer på er om jeg har krav på noe stipend. Samboeren min tjener veldig bra,men jeg har gått veldig ned i lønn etter at vi fikk vårt første barn. Jeg vurderer også å bli perfekt home konsulent for å spe på permisjonslønna.Er dette noe mann må si i fra til NAV,så jeg ikke risikerer å miste permisjonspengene?

Ville nok snakket med nav om det ja :)

Om det er en høgskole som er støttet av staten, altså lånekassen så har du krav på det.
Jeg fikk stipend da min sambo har 5-6 00 000. Du får mindre jo mer han tjener. Men om du skal søke permisjon fra studiet i et år, så har du krav på lån og stipend men lånet blir til stipend automatisk, uansett hva du får ellers fra nav.

Men ta kontakt med nav om det andre, så er du helt sikker ;)

Du har rett på lån fra Lånekassen, er det 60 studiepoeng du tar? Om mannen din tjener mye (over 300000 eller noe) så får du ikke forsørgerstipend i tillegg, men hans inntekt går ikke utover ditt lån. Din inntekt går derimot utover ditt lån, 120000 (sjekk lånekassen for eksakte tall). Det som har noe å si er din inntekt, din formue, antall barn, tidligere år med støtte, din manns inntekt når det gjelder ekstra stønad, og antall studiepoeng. Du har ikke opparbeidet rett på permisjonspenger fra lånekassen, da må du ha gått på skolen i6mnd før barnet kommer, så du får automatisk lån, som blir omgjort delvis til stipend ved bestått eksamen. Nav bryr seg ikke om penger du får fra lånekassen (om ikke du får uføretrygd/avklaringspenger osv fra dem, men vanlige permisjonspenger fra arbeid vil ikke påvirkes av støtten fra lånekassen).

Hybelkaninen skrev:
Du har rett på lån fra Lånekassen, er det 60 studiepoeng du tar? Om mannen din tjener mye (over 300000 eller noe) så får du ikke forsørgerstipend i tillegg, men hans inntekt går ikke utover ditt lån. Din inntekt går derimot utover ditt lån, 120000 (sjekk lånekassen for eksakte tall). Det som har noe å si er din inntekt, din formue, antall barn, tidligere år med støtte, din manns inntekt når det gjelder ekstra stønad, og antall studiepoeng. Du har ikke opparbeidet rett på permisjonspenger fra lånekassen, da må du ha gått på skolen i6mnd før barnet kommer, så du får automatisk lån, som blir omgjort delvis til stipend ved bestått eksamen. Nav bryr seg ikke om penger du får fra lånekassen (om ikke du får uføretrygd/avklaringspenger osv fra dem, men vanlige permisjonspenger fra arbeid vil ikke påvirkes av støtten fra lånekassen).

Jeg skal ikke ha noe lån, trenger ikke det da jeg etter året i permisjon skal fortsette å jobbe 80% og kun gå på skole deltid.
Tenkte kun på stipend for å kunne spe på inntekta litt. 

Back
Topp