Permisjonstid for lærere

Forventningsfull:)

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
Er det noen flere lærere her?
Både mannen min og jeg er lærere, og vi er så usikre på hvordan vi skal løse permisjonen.
Vårt hovedmål er å strekke permisjonstiden så langt som mulig, så barnet kan være hjemme så lenge som mulig
Tenker å ta 80% (evt 100% og spare 20% i måneden, og deretter ta 2 mnd ulønnet. Dette fordi NAV selv sier at den totalte utbatelingen er større ved 100% enn ve 80%). Da har vi ca 56 uker totalt (pluss de 3 ukene før termin/fødsel).
Vi tenker at jeg tar ca 46 uker, og kanskje deretter de 4 ukene ferie fra i år. Og så skal mannen min ha sine 10 uker, men disse tar han i 60%, mens jeg kun jobber 60% og er hjemme ulønnet i 40%. Da får vi strekt permisjonstiden lenger. MEN da strekkes permisjonstiden helt til i juli en gang. Siden vi begge er lærere har vi begge fri fra 21 juni uansett, og syns det er veldig kjipt å miste avspaseringen som han faktisk har jobbet inn gjennom skoleåret!
Noen andre som er i samme situasjon og som har tenkt noe smart om dette?

Jeg er også lærer :). Lurer også på hvordan jeg skal utnytte permisjonstiden og ferier best mulig slik at jeg kan tøye det før jeg starter på jobb igjen. Har termin i mai, og hadde håpet å klare å tøye det på en eller annen måte såpass at jeg kan starte på jobb igjen ved nytt skoleår. Har egentlig ikke tenkt så mye på dette med permisjon enda, men det er vel på tide å begynne siden tiden går så fort..Når har du termin?

Jeg er også lærer og har tenkt på dette. Hmmmm...

Jeg er også lærer :). Lurer også på hvordan jeg skal utnytte permisjonstiden og ferier best mulig slik at jeg kan tøye det før jeg starter på jobb igjen. Har termin i mai, og hadde håpet å klare å tøye det på en eller annen måte såpass at jeg kan starte på jobb igjen ved nytt skoleår. Har egentlig ikke tenkt så mye på dette med permisjon enda, men det er vel på tide å begynne siden tiden går så fort..Når har du termin?
Jeg har termin 4. mai. Dermed starter permisjonstiden min 13. april som er midt i påskeferien, så jeg skal ut allerede til påske, 7. april. Derfor vil rektor lyse ut stillingen min veldig snart, og da bør jeg vite hvor lenge vi trenger vikar for meg..
Rektor på din skole er kanskje ikke like stressa på å lyse ut ennå? Når er din termin?

Har termin 14. mai, så jeg fikk spørsmål fra rektor her en dag om jeg hadde levert inn permisjonspapirene, kanskje det var et hint ;-)
Har siste jobbdag 21. april.

Også lærer - tenkte å begynne igjen i jobb Januar 2018 - så tar mannen permisjon etter dette. Når hans permisjon er "oppbrukt", blir farmor passepike frem til sommerferien. Så begynner mini i barnehage i august ved skolestart.

Jeg er også lærer :) Permisjon og ferie fra 7.april til vinterferien 2018. Da skal mannen ha permisjon; noen fulle uker og noen hvor han jobber 50%. Min mor og svigermor passer resten av tida frem til sommerferie. Gjorde det samme med storesøster som også er født i mai :)

Også lærer - tenkte å begynne igjen i jobb Januar 2018 - så tar mannen permisjon etter dette. Når hans permisjon er "oppbrukt", blir farmor passepike frem til sommerferien. Så begynner mini i barnehage i august ved skolestart.
Når du har perm frem til vinterferien, hvor mange uker blir det? Jeg går ut i perm samme dag som deg.

Er ikke helt sikker, har tenkt å "bestille" en time på Nav for å snakke med noen som har peiling på permisjon og hva som vil bli de beste løsningene. Vet at de har en telefonlinje med folk som er gode på perminsjonstema - de har i hvert fall vert veldig behjelpelig med dette når jeg har snakket med de tidligere... :happy:

Er ikke helt sikker, har tenkt å "bestille" en time på Nav for å snakke med noen som har peiling på permisjon og hva som vil bli de beste løsningene. Vet at de har en telefonlinje med folk som er gode på perminsjonstema - de har i hvert fall vert veldig behjelpelig med dette når jeg har snakket med de tidligere... :happy:
Høres smart ut! Går det an å bestille time?

Jeg er også lærer. Jeg kommer til å ta kontakt med NAV via chat/telefon tenker jeg:)

Jeg er også lærer. Tenker å søke utsettelse på perm for å ha ferie 2017. Får vi ferie i 2018? Tenkte å chatte litt med nav for å forhøre meg litt. Sist svangerskap prøvde jeg å få møte med de, men det kunne jeg bare glemme siden jeg ikke var arbeidsledig [emoji28] nav Ass...

Jeg er også lærer. Tenker å søke utsettelse på perm for å ha ferie 2017. Får vi ferie i 2018? Tenkte å chatte litt med nav for å forhøre meg litt. Sist svangerskap prøvde jeg å få møte med de, men det kunne jeg bare glemme siden jeg ikke var arbeidsledig [emoji28] nav Ass...
Åja, går det an? Har dere barnevakt frem til sommeren da?
Ang ferie får du alltid hel lærerferie (ferie + avspasering) dersom du er i jobb, og ikke i permisjon på den tida. Men dersom permisjonen din går lenger enn til slutten av juni, når lærerne går i ferie, får du kun igjen de lovfestede 4 ukene og 1 dag. Du får ikke igjen avspaseringen som du faktisk har tjent opp!

Åja, går det an? Har dere barnevakt frem til sommeren da?
Ang ferie får du alltid hel lærerferie (ferie + avspasering) dersom du er i jobb, og ikke i permisjon på den tida. Men dersom permisjonen din går lenger enn til slutten av juni, når lærerne går i ferie, får du kun igjen de lovfestede 4 ukene og 1 dag. Du får ikke igjen avspaseringen som du faktisk har tjent opp!
Sånn jeg har skjønt det, kan man søke om det, ja. Du har jo krav på ferien du har opptjent? Mister avspaseringen regner jeg med. Men tar man med 2017-ferien over i 2018 får man vel ikke alle 4 ukene? Har ikke sjekket dette helt grundig enda. Vi er litt usikre på hvordan vi gjør det med pappas faste 10 uker og da han jobber 100% og studerer 50% på kveldstid, men har dager han må være på skolen. Forrige permisjon var så mye enklere [emoji23]

Sånn jeg har skjønt det, kan man søke om det, ja. Du har jo krav på ferien du har opptjent? Mister avspaseringen regner jeg med. Men tar man med 2017-ferien over i 2018 får man vel ikke alle 4 ukene? Har ikke sjekket dette helt grundig enda. Vi er litt usikre på hvordan vi gjør det med pappas faste 10 uker og da han jobber 100% og studerer 50% på kveldstid, men har dager han må være på skolen. Forrige permisjon var så mye enklere [emoji23]
Du skal ikke miste de 4 ukene, MEN jeg vet ikke hvor lenge du kan vente med å ta dem. Det vet kanskje arbeidsgiveren din?

Du skal ikke miste de 4 ukene, MEN jeg vet ikke hvor lenge du kan vente med å ta dem. Det vet kanskje arbeidsgiveren din?
Hvis du overfører de til 2018 er det vel vanlig at du ikke får overført alle 4 ukene tror jeg. Loven sier vel minimum 10 dager og så er det opp til arbeidsgiver. Men, jeg kan spørre på jobb nå. Har akkurat startet ny dame som driver med lønn og permisjoner. Vi har manglet det siden forrige sluttet i september! Veldig greit å ha det tilbake! [emoji6]

Hvis du overfører de til 2018 er det vel vanlig at du ikke får overført alle 4 ukene tror jeg. Loven sier vel minimum 10 dager og så er det opp til arbeidsgiver. Men, jeg kan spørre på jobb nå. Har akkurat startet ny dame som driver med lønn og permisjoner. Vi har manglet det siden forrige sluttet i september! Veldig greit å ha det tilbake! [emoji6]
Hmm.. det vanlige er jo å ta ut ferien etter permisjonstiden, og for de aller fleste (som føder etter april) vil vel det være i neste kalenderår? Jeg skal også sjekke opp det på jobb!

Last edited:
Noen av dére som har funnet ut om d lønner seg med 80 eller 100 % for oss lærere?

Vi har jo litt spesiell ordning på lønn og ferier...

Synes d er så vanskelig å forstå.. hjelp!!

Back
Topp