Permisjonspenger

Elentári

Glad i forumet
Marsboere 2020
Jeg jobber 40% nå, men begynner i 100% stilling i februar. Men siden jeg må søke permisjonspenger i januar, kommer ikke de 100% lønningene fram til perm med i regnestykket da?

Foreldrepenger blir regnet ut i fra lønna du har på det tidspunktet du går i permisjon. Altså 100%. Du kan sikkert ettersende dokumentasjon på lønn. Ring med NAV og hør hvordan du gjør det, de er veldig flinke og hjelpsomme på telefon :)

Kriteriet for å få foreldrepenger er at man må ha hatt pensjonsgivende inntekt 6 av de siste 10 månedene. Beløpet blir derimot beregnet av den lønna man har når man går i permisjon. Har lest meg opp på reglene og snakket med NAV da jeg selv har jobbet redusert en periode:)

Men altså, jeg vet ikke hvordan det er hvis man har varierende inntekt. Type noe fast og løse vakter for resten. Vil tro det ikke hjelper å sende inn én lønnslipp hvor man har jobbet og tjent mer enn vanlig.

Jeg snakket med nav ang pappapermisjonen på 10 uker, og fikk beskjed om at han bør vente med å søke pappaperm til 6 uker før, fordi de beregner foreldrepenger basert på tidspunktet du søker, og ikke når du faktisk går ut i permisjon!
Min mann jobber 50% nå, så vi ble anbefalt om å ikke søke foreldrepenger til han nå, men la han ta ekstravakter og jobbe opp mer lønn de neste 6 mnd så han får mer utbetalt når han går ut i permisjonen...

Ser andre over her skriver andre ting, så jeg blir fryktelig usikker på hva som er rett... men det var hvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg ringte forrige uke. Nav er jo håpløse å bli kloke på!! :p

Jeg også lurer på dette med lønn. Har 80 prosent fast jobb. Men jobbet 100prosent. Hele 2015 bortsett fra, juni, juli og august. Men tenker å bestille en time på nav etter jul. Merker jeg begynner å bli sliten, men tørr ikke si i fra meg noe jobb for redd for å miste opptjening til foreldrepenger. Jobber i utebarnehage.

Back
Topp