Permisjonspenger/feriepenger

Billiie

Flørter med forumet
Sommerfuglene 2017
Dette er første gang jeg kommer til å ha permisjon i juni måned. Min arbeidsgiver utbetaler feriepenger i juni. Hvordan blir utbetalingen av dette til meg da? Feriepenger får jeg vel uansett, da disse ble opptjent i 2016? Hva med permisjonspenger da? Jeg har vel like mye rett på permisjonspenger? Hvordan gjøres dette? I mitt tilfelle er det arbeidsgiver som betaler ut permisjonspenger til meg. Vil det si at lønnen bare løper som normalt? Får jeg kun feriepenger i juni? I så fall er vel det urettferdig, for da får for eksempel de som starter permisjonen sin i juni feriepenger i juni og så permisjonspenger i 39 uker, og vi får en mnd mindre utbetalte permisjonspenger..? Er veldig forvirret på dette, så hvis noen kan dette - rop ut!

Hmmm det samme gjelder meg. Tenker at feriepenger utbetales uansett, siden som du skriver, ble de tjent opp i fjor....men jeg vet ikke! Hadde ikke tenkt på det jeg :o

Sniker fra mars: Min arbeidsgiver betaler også ut vanlig lønn i permisjonen, og får tilbakebetalt fra nav. Akkurat hvordan de gjør det i forhold til utbetaling i juni er jeg usikker på, men feriepengene har du krav på. Spørsmålet er jo også om du skal ta ut ferie iløpet av permisjonen, eller rett etter permisjonen?
Skal du ta ut ferie f.eks i september, så vil du få utbetalt permisjonslønn da, selv om du har ferie, siden du fikk feriepenger i juni, men da hadde permisjon (mener jeg).

Blir jo litt samme som ellers når man er i jobb. Feriepengene betales ut i juni, men kanskje du tar ut selve ferien i august eller kanskje i desember, og da får du vanlig lønn. For å være helt sikker ville jeg sendt en mail til lønnsansvarlig på jobben din :)

Dette er første gang jeg kommer til å ha permisjon i juni måned. Min arbeidsgiver utbetaler feriepenger i juni. Hvordan blir utbetalingen av dette til meg da? Feriepenger får jeg vel uansett, da disse ble opptjent i 2016? Hva med permisjonspenger da? Jeg har vel like mye rett på permisjonspenger? Hvordan gjøres dette? I mitt tilfelle er det arbeidsgiver som betaler ut permisjonspenger til meg. Vil det si at lønnen bare løper som normalt? Får jeg kun feriepenger i juni? I så fall er vel det urettferdig, for da får for eksempel de som starter permisjonen sin i juni feriepenger i juni og så permisjonspenger i 39 uker, og vi får en mnd mindre utbetalte permisjonspenger..? Er veldig forvirret på dette, så hvis noen kan dette - rop ut!
Feriepenger er jo noe som er opparbeidet via skattetrekk gjennom et helt inntektsår. Og disse står arbeidsgiver for. Foreldrepenger er separert fra disse. Uavhengig av om det er arbeidsgiveren din som betaler ut foreldrepengene eller du får de direkte fra nav, er det uansett nav/staten som betaler for foreldrepengene. Ergo får arbeidsgiver dette refundert av staten. Det at arbeidsgiver hos noen betaler foreldrepengene er med andre ord et gode som kontrakten hjemler, og dette skal ikke gå på bekostning av feriepengene :) dobbeltsjekk med arbeidsgiveren, men kan ikke forstå annet enn at du vil få utbetalt foreldrepenger lik lønnen din + feriepenger samtidig. :)

De fleste tar jo ut ferie i permisjonen sin. Så da blir man trukket for lønnen/permisjonspengene i juni for at man skal få lønn de ukene man faktisk tar ferie. Men feriepengene får man jo.

Det er jo strengt tatt ikke urettferdig med mindre du ikke skal avvikle ferie, og det er du lovpålagt å gjøre. Så med mindre du vil ha null i lønn når du skal ha ferie så er det ikke noe å tenke på:)

Jeg tenker at man får utbetalt feriepenger pluss foreldrepenger/lønn i juni, med mindre du skal ta ut ferie da. Jeg er kommuneansatt og får vanlig lønn, ikke via nav. Jeg skal ikke ta ut ferie i år og vil derfor få utbetalt vanlig lønn pluss feriepenger.

Som arbeidstaker kan man nekte å ta ferie hvis feriepengene opptjent hos nåværende og/eller tidligere arbeidsgiver ikke dekker lønnsbortfallet under ferien.

Som arbeidstaker kan man nekte å ta ferie hvis feriepengene opptjent hos nåværende og/eller tidligere arbeidsgiver ikke dekker lønnsbortfallet under ferien.
Ja det stemmer, men da må man for å kunne nekte i praksis ha omtrent null opptjente feriepenger fra året før. Du kan jo ikke overføre mer enn 12 feriedager til neste år, så det beste er å avvikle ferien i år (hvis man har økonomi til det selvfølgelig). Da ender man opp med lenger "permisjon":)

Ja det stemmer, men da må man for å kunne nekte i praksis ha omtrent null opptjente feriepenger fra året før. Du kan jo ikke overføre mer enn 12 feriedager til neste år, så det beste er å avvikle ferien i år (hvis man har økonomi til det selvfølgelig). Da ender man opp med lenger "permisjon":)
Ja det var akkurat det med økonomi [emoji14] Slik som situasjonen er nå, der kun jeg har fast inntekt så vil feriepenger i juni hjelpe veldig. Men håper jo såklart det snur innen da! [emoji4]

Back
Topp