Permisjoner og de reglene der...

Bobbyjean

Andre møte med forumet
Prøvde å legge inn dette innlegget på pappaforumet, men kom til å tenke på at det kanskje er mer naturlig å legge det her...

"Heisann.
Min kjære og jeg har nettopp funnet ut at to skal bli til tre i løpet av november måned. Vi begge gleder oss skikkelig og kan knapt snakke om noe annet disse dagene. Men det har jo også dukket opp en hel rekke spørsmål som vi lurer på. Det ene er dette med pappapermisjon. Hvilke regler er det som gjelder der? Min kjære, som jo da skal bli mamma for første gang, har ikke noe lengre karriere i arbeidslivet. Per dags dato går hun på rehabilitering og har derfor begrenset med både inntekt og arbeidserfaring. Jeg derimot, har jobbet hele mitt voksne liv som etter hvert begynner å bli nok så langt. Jeg har over ti års fartstid hos min nåværende arbeidsgiver. Er det noen her ute som vet hvordan regler for pappapermisjon er for oss, eventuelt vet hvor jeg kan finne disse rettighetene?
Et annet spørsmål angår selvsagt min kjære. Hun har heller ikke noen lengre utdannelse, men har svært lyst til å gå en del skole. Også her lurer vi på om hun kan dra ut noen "fordeler" etter fødselen slik at hun på sikt kan komme seg ut i arbeid? Hvor kan jeg eventuelt finne dise?
Hva med de økonomiske konsekvensene dette svangerskapet og fødselen vil få for oss? Får vi noe støtte fra det offentlige?
Kort og godt lurer jeg på alle slike aspekter ved dette. Jeg har absolutt ingen erfaring..."

Håper på masse gode svar og tips her.

Jeg har nå sjekket litt frem og tilbake på NAV.no for å finne ut av dette med rehabiliteringspenger, rett til permisjoner, engangsstønader og slikt. Sånn som jeg kan se det kan det se ut som om vi faller mellom to ødelagte rullestoler på grunn av av vi i utgangspunktet har litt dårlig råd. Dermed får vi mindre støtte og færre muligheter enn de som er mer ressussterke og har vesentlig bedre råd. Kan dette virkelig stemme i velferdsnorge? Noen som vet noen detaljer vedrørende attføring/ rehabilitering og problemstillinger rundt min pappapermisjon, foreldrepenger, engangsstønad og lignede? Synes for øvrig Nav.no var nokså vanskelig å finne god informasjon på... Måtte nesten vite på forhånd hva vi har krav på for å få dette bekreftet...

Jeg har svart deg på pappaforumet, og anbefaler at dere tar kontakt med en rådgiver hos NAV: Lykke til!

Back
Topp