Permisjonen - noen som er begynt å tenke så langt?

Gravidmamma2014

Elsker forumet
Hei!
Er det andre enn meg som er begynt å tenke litt på fordelingen av permisjonen?

Sist svangerskap gikk jeg hjemme i 6 mnd med bare engangsstønaden, mens pappaen var hjemme i 9 mnd totalt - 2 uker etter fødselen, 6 uker fra snuppa var 6-12 uker og fra 1 mars til 4 oktober....

Jeg har veldig lyst å ha mesteparten av fellesdelen selv - følte jeg mistet så mye av min hjemmeperiode sist på grunn av barseldepresjon som ikke akkurat ble bedre av å kun føle seg som en belastning siden man ikke bidrar noe til husholdningen når det kom til penger...

Spent på hva mannen egentlig tenker - heldigvis er det 11 uker til vi kan levere inn søknaden på foreldrepenger... har jo selvfølgelig lyst til at han skal få mye tid sammen med den lille, men føler liksom at jeg mistet hele barseltiden (frem til Julie faktisk var 10 mnd) på grunn av den stygge depresjonen...og at jeg liksom "fortjener" å få være mest hjemme... men det er en egoistisk tanke...

Men heldigvis har mannen faktisk 41 feriedager i år - på grunn av at han var i perm størstedelen av fjoråret så fikk han overført nesten hele ferien til i år...

og denne gangen vil jeg jo i tillegg ha penger når jeg er hjemme og, så jeg ikke føler meg som en økonomisk belastning...

Har litt lyst på innspill på hvordan dere har tenkt litt på fordelingen av deres permisjon...
 
Har begynt å tenke på det, ja...

Vi kommer til å ta ut med 100% lønn. Samboer skal ha de ukene han har krav på, jeg skal ha resten. Vi deler sånn, siden samboer har en jobb som gjør at han er hjemme mye allikevel.

I tillegg til de ukene jeg da skal ha, kan jeg plusse på 10 uker ferie, samt 1 eller 2 mnd med ulønnet permisjon.
 
Vi skal og ha 100%... 

Så lenge babyen holder seg inne til nærmere termin, så skal permisjonen og ferier være nok til at vi slipper ulønnet perm før barnehagestart i august... Men om denne også kommer for tidlig, så kan det være vi må løse det på en eller annen kreativ måte...

Men i permisjonstiden håper jeg på kanskje prøve å finne en ny jobb, og komme bort fra turnusarbeid... (men ikke si det til noen )
Synes mannens arbeidstid er mye mer familievennlig enn den svartens turnusjobben min...
 
Her tar æ alt sjøl.. Sambo e under utredning for en sykdom, og har ikke vært i jobb siden juni 2010. Så om han skulle få klarsignal til å få lov å jobbe nu, så får han ikke opptjent nåkka.. 
Så her tar æ alle ukan sjøl. Og dessuten så e han jo hjemme uansett. :) 

Det har tadd så lang tid nu med den utredninga, at æ har ikke tru på at det skal bli nåkka kortere tid fremover.. 
 
Er jo fint at far får delta i hverdagen selv om han ikke får en del av permen... er jo en vinn-vinn situasjon
 
Vi skal ha 80% lønn, og "1år hjemme". Vi har planer om at jeg skal begynne å arbeide igjen januar 2014 =)
Så det blir ca 1 år med lønnet permisjon , 2 mnd med ferie og resten ulønnet perm =)
 


Mammaen til Julie skrev:
Er jo fint at far får delta i hverdagen selv om han ikke får en del av permen... er jo en vinn-vinn situasjon

 
Jepp. :D
 
Regner med at vi tar ut 46 uker m 100% lønn. Med litt ferie på toppen og kanskje 1 mnd ulønnet permisjon på slutten så burde det holde til august og barnehagestart...

Mest sannsynlig tar jeg ut hoveddelen av permisjonen, mannen er lærer så han har mulighet til å være en del hjemme i høst- og vinterferie, julen, sommerferie etc mens min jobb er mer låst.
Og så vil vi nok ta 1-2 mnd i utlandet (en av oss i permisjon, den andre tar ut ferie) ca midt i permisjonstiden, det gjorde vi sist også og det var utrolig hyggelig for familien.
 
Jeg håpet på å få ta endel av permisjonen gradert slik at pappen kan være hjemme noen dager i uka etter hvert, han ønsker ikkje å ta ut alt på en gang men gjøre som sist at han har feks to dager i uka hjemme, men da må jo jeg jobbe sånn som jeg har forstått det, vet ikkje om det går siden jeg går i lære, fikk beskjed om at det ikkje var noe grei ordning i læretiden, men må nok undersøke litt nermere, noen av dere som har peiling på dette?
 
Her skal vi ta ut 100% lønn. Jeg skal ha all permisjonen utenom det sambo har krav på. Grunnen til at vi velger 100% lønn er at det er det lønner seg økonomisk når sambo skal ha sine 12 uker (han får jo noe lenger permisjon dersom vi velger 80% lønn, så blir jo en rein tap sak) Grunnen til at jeg skal ta all permisjonen er at jeg trives med å være hjemme, også tjener sambo så mye bedre at det lønner seg økonomisk det også gitt...
 
Vel, her i Spania har vi 16 ukers permisjon... pluss tre ukers "ammefri" (i stedet for en time hver dag frem til ungen er 9 måneder eller hva det er), pluss fire-fem uker ferie (kommer jo an på hva jeg bruker før perm). Så da skal jeg egentlig tilbake rundt januar :/ Men kommer nok til å ta ut inntil fire måneders ulønna perm, må bare regne litt på hva vi har råd til. Så da blir det nok barnehage på knøttet fra april /mai (er nok ikke noe problem med plass). Mannen er selvsetndig næringsdrivende og har ikke mulighet til å ta ut noe perm (utover fødsel og en ukes tid etter selvfølgelig), i hvert fall ikke på den tiden av året det kunne passet (vår/sommer). Så sånn er nå det...
 
eg skal ha 80% lønn og 100 % permisjon denne gangen, hadde ikkje det sist og angret noe veldig, Spes når januar kom og eg måtte begynne på jobb.. 
Tror vi kommer til å fordele fars uker litt utover så eg ikke må jobbe 12 uker i strekk....
 
Her kommer vi til å ta 100% permisjon med 80% lønn. Samboeren skal ha de 12 ukene han har krav på i tillegg til de to rett etter fødselen. Utover det, tror jeg at jeg har resten. Økonomisk sett er det det beste. Han har i tillegg en 8-4 jobb, så han er hjemme ettermiddag og kveld uansett.

Jeg kommer ikke til å avvikle noe særlig med ferie før fødsel. Den sparer jeg til litt utpå høsten slik at jeg kan forskyve permisjonen min 3-4 uker. Samboeren avvikler sannsynligvis 3 uker av ferien i tilnytning til fødselen slik at vi får litt flere uker sammen hjemme den første tiden. Kan sikkert være greit for alle parter. Det er jo en ny situasjon for oss begge. Og ikke minst så får småen litt tid med pappen :-)
 
Har så smått begynt å tenke på det, og tror nok vi kommer til å ta 80% lønn med 1 år hjemme. Med ferie og sånn, trenger jeg forhåpentligvis ikke begynne å jobbe før august igjen.
 
Har ikke tenkt så mye på det enda, annet enn at det blir permisjon med 100% lønn, siden jeg ikke har verdens best betalte jobb, så lønner seg ikke å få 80% av den.

Spurte samoboeren nå om jeg kunne ta alt, og at han får sine 12 uker og det var greit. Så da var vi tydeligvis enig da 
 


Mialille skrev:
Her tar æ alt sjøl.. Sambo e under utredning for en sykdom, og har ikke vært i jobb siden juni 2010. Så om han skulle få klarsignal til å få lov å jobbe nu, så får han ikke opptjent nåkka.. 
Så her tar æ alle ukan sjøl. Og dessuten så e han jo hjemme uansett. :) 

Det har tadd så lang tid nu med den utredninga, at æ har ikke tru på at det skal bli nåkka kortere tid fremover.. 



Dere mister fars 12 uker hvis han ikke tar de ut, de kan ikke overføres til mor. Vi kommer til å ta 80% perm med 100 % lønn, siden man taper penger på å ta 100% perm med 80% lønn (selv om Persen er lenger, får du mindre penger totalt). I tillegg kommer jeg til å ta ut ferie i permisjonen, og evnt plusse på med én mnd ulønnet permisjon hvis det blir nødvendig i forhold til barnehage. Mannen tar sine 12 uker på slutten av min perimsjon.
 
Jeg vil prøve noe annet enn sist permisjon. Da hadde jeg perm 4 dager i uka og 1 dag ulønnet perm, og så hadde mannen 1 dag perm i uka. Men denne permisjonsdagen til mannen ble jo brukt på alt annet enn babytid, det var oppussing og annet styr hele tiden. Så jeg vil at han skal få være litt mer hjemme alene denne gangen. Bonusen sist var jo at vi fikk strukket permisjonen laaangt! :-)

Nei, jeg tenker at vi tar 80% så vi får så lang tid hjemme som mulig og så bruker jeg ferien min for å forlenge permisjonen litt i år og det samme neste år og så blir det nok vanlig bhg-start til august neste år tenker jeg :-)
 


Mammaen til Julie skrev:
Vi skal og ha 100%... 

Så lenge babyen holder seg inne til nærmere termin, så skal permisjonen og ferier være nok til at vi slipper ulønnet perm før barnehagestart i august... Men om denne også kommer for tidlig, så kan det være vi må løse det på en eller annen kreativ måte...

Men i permisjonstiden håper jeg på kanskje prøve å finne en ny jobb, og komme bort fra turnusarbeid... (men ikke si det til noen )
Synes mannens arbeidstid er mye mer familievennlig enn den svartens turnusjobben min...

Samme her! Tenkte å forlengre permisjonen i jobben min og prøve et vikariat litt nærmere hjemmet. Her blir det 100% lønn og sambo tar sine 12 uker på slutten . Jeg har to uker ferie overført fra i fjor, så har 12 uker ferie til å forlenge permisjonen :-D
 
Back
Topp