Permisjon

Vårspiren2024

Flørter med forumet
Maisløyfene 2024
Hei Hvordan har dere tenkt å fordele permisjonen? Kvotene og hvor lenge planlegger dere å være hjemme med lille? Jeg har ett barn fra før og angrer veldig på at jeg startet å jobbe fra baby var 9 måneder. Ønsker nå å forlenge til 12 måneder før pappa tar over, men er nysgjerrig på hvordan dere andre tenker å løse dette Synes det også er veldig utfordrende å sende mini i barnehagen rett etter å ha fylt ett år Har termin 29. juli. Noen som planlegger å være hjemme en stund og har tips til hvordan dere skal fordele ulønnet, lønnet og ferie på en økonomisk sparsom måte?

Kommer til å være 100% hjemme til han er 6mnd ish, da kommer jeg til å jobbe 20% en stund også deretter 50% frem til han er et år.
Far kommer til å ta permisjon når jeg jobber. Også tar han 100% ut mot slutten

Jeg ønsker at barnet skal starte i barnehage mellom 20 og 25 mnd gammelt. Vi har ikke de store utgiftene og en romslig økonomi, så vi tar sannsynligvis 80 prosent. De første seks mnd tar jeg ut sammenhengende. Deretter gradert da vi har eget firma og kan styre arbeidsmengde selv og jobbe når baby sover eller kveld. Mannen min vil også ta gradert i sin tur. Når permisjonen er over vil jeg jobbe noe, men få en ok lønn som dekker våre utgifter. Dette er siste barnet, så jeg vil gjerne strekke det litt lengre.

Vi tar 100% permisjon, men jeg skal ha ferie og ulønnet permisjon før mannen tar sin del. Vi har ikke landet helt hvordan vi skal gjøre det, men jeg tenker jeg er hjemme til baby er ca 11 mnd, før mannen tar over. Da får også baby en rolig barnehagestart, med mulighet for korte dager de første ukene. :happy:

*sniker fra august*

Vi har et august-barn fra før, og venter nytt august-barn nå. Jeg har hatt perm til 8 mnd, og så jobbet gradert til to år. Vi har utsatt bhg-start til to år, og byttet på hvem som er hjemme det andre året. Jeg har jobbet ca 50%, med mulighet for mye hjemmekontor og fleks. Har dere mulighet til å utsette bhg-start vil jeg anbefale det, selv om det betyr at man må være litt ekstra løsningsorientert :Heartpink

Jeg var super heldig sist med februar barnet og hadde min mor som kunne ha frøkna når vi var på jobb eller når jeg jobbet dag. Blir nok tidligere barnehagestart denne gangen men blir nok halve dager og en del mormor :) vi har ikke økonomien til å hverken gradere eller ta ulønnet perm slik som situasjonen er pr idag. Så da får man gjøre det beste ut av det :)

Fødte første barnet i februar så da skjønte vi at vi ikke ville få barnehageplass før august og dermed måtte strekke permisjonen lengst mulig. Ville egentlig ikke ha gjort det på noen anne måte heller, synes det var veldig fint med barnehagestart først ved 1,5 år :) Vi hadde 80% utbetaling i permisjonstiden, jeg hadde hele fellesperioden pluss 1 mnd ulønnet perm. Begynte på jobb da barnet var 11 mnd og jobbet da 80% sånn at samboer kunne jobbe én dag i uka. På den måten fikk han strukket permisjonsukene litt lengre og med alt av feriedager kom vi oss helt frem til august:happy: Denne gangen blir det 80% utbetaling igjen og dermed lengst mulig permisjonstid slik at barnet vil være over 1 år ved barnehagestart, men det blir nok litt tidligere enn 1,5 år da.

Interessant å høre hvordan dere gjør det med permisjon :-)

Jeg er alene så får hele permisjonen selv. Tar ut 100% og deretter fem uker ferie som jeg har til overs fra i år. Har ikke økonomi til å strekke det noe særlig lengre og har en videreutdanning jeg vil få fortsatt på for jeg vil gå VELDIG mye opp i lønn når den er fullført. Men må være i jobb for å ta den så kan ikke gjøre det i permisjonen :/

Er ufør, så her tar far min permisjon. 80%. Med ferie og en mnd ulønnet har han permisjon et helt år. Etter det skal baby være hjemme med meg til det er to år. Har hatt alle ungene hjemme i to år før bhg start(var ikke ufør da):love017

Liker denne tråden, veldig interessant å lese hva andre velger å gjøre :)

Jeg er veldig usikker.. har utrolig dårlig arbeidsmiljø og en sjef som er veldig vanskelig. Så har vurdert å ta ut permisjon tidligere, men det innebærer at jeg får mindre tid med babyen og må eventuelt ta ut ulønnet perm + ferie. Vurderer også å søke på årsstudium til høsten så jeg kan bli mer attraktiv i arbeidsmarkedet etter endt perm. Jeg får se hva jeg ender med å gjøre :rolleyes:

Interessant å høre hvordan dere gjør det med permisjon :-)

Jeg er alene så får hele permisjonen selv. Tar ut 100% og deretter fem uker ferie som jeg har til overs fra i år. Har ikke økonomi til å strekke det noe særlig lengre og har en videreutdanning jeg vil få fortsatt på for jeg vil gå VELDIG mye opp i lønn når den er fullført. Men må være i jobb for å ta den så kan ikke gjøre det i permisjonen :/
Tilsvarende her. Er alene så da er det ikke så mye økonomisk flex, må ha 100% lønn så da går baby i barnehagen fra ca 12 mnd. Overfører 4 ferieuker fra i år og bruker 3 av neste års på å forlenge permisjon, har også 2 ekstra uker i tariffavtalen på jobb, så jeg kommer meg forhåpentligvis akkurat til august (med mindre han kommer tidlig da).

Skulle gjerne vært hjemme i minst 6 måneder til, men det er ikke et alternativ for meg. Så satser på at barnehage går fint, har mulighet for en del hjemmekontor og får nok heldigvis god hjelp fra besteforeldre i tilvenningsfasen.

Er ufør, så her tar far min permisjon. 80%. Med ferie og en mnd ulønnet har han permisjon et helt år. Etter det skal baby være hjemme med meg til det er to år. Har hatt alle ungene hjemme i to år før bhg start(var ikke ufør da):love017
Så far kan ta din permisjon? Sånn jeg forsto det på nav sine sider så er det aktivitetskrav til meg hvis far skal ta mer enn fedrekvoten. Syns det hele er så forvirrende :arghh:

Tenker å ta 100%, bake ferien inn i permisjonen og da er vi i permisjon til ut i ca halve juni. Så får det evt. bli litt ulønnet frem til vi starter sommerferie, og barnehage i august :happy:

Vi tar 100% permisjon der jeg får 2/3 av fellesperioden. I tillegg supplerer med minst 5 uker ferie (ferien for i år). Samboer sparer også en del av ferien sin for å være lenger hjemme når baby blir født.

Vi har ikke helt bestemt oss enda, jeg ser for meg at vi går for 80 prosent, så går jeg litt ulønnet, og prøver å få det til å vare lengst mulig ut neste skoleår. Er lektor, så har lang avspasering/ferie på sommeren. Mulig jeg begynner å jobbe delvis fra ca mai, så kan pappaen ta delvis permisjon da, så ser jeg for meg at han kan ta hoveddelen av permisjonen på høsten. Så blir det barnehagestart når permisjonen er over. Har lyst å vente lengst mulig med barnehagestart, men ser an ungen litt også.

Så far kan ta din permisjon? Sånn jeg forsto det på nav sine sider så er det aktivitetskrav til meg hvis far skal ta mer enn fedrekvoten. Syns det hele er så forvirrende :arghh:
Sniker - dette gjelder hvis en er ufør. Hvis alle er friske og far skal ta mer enn «sine» uker er det aktivitetskrav til deg ja, enten jobb, studier eller sykdom.

Jeg er 100% ufør så derfor jeg lurte.
Ja, da skal far kunne overta permisjonen. Når far søker permisjon er det en egen «knapp», for at mor ikke har rett til foreldrepenger, og så neste at mor er ufør. Du får jo ikke foreldrepenger når du er ufør, du får bare fortsatt uføretrygd.

Ja, da skal far kunne overta permisjonen. Når far søker permisjon er det en egen «knapp», for at mor ikke har rett til foreldrepenger, og så neste at mor er ufør. Du får jo ikke foreldrepenger når du er ufør, du får bare fortsatt uføretrygd.
Oki da skal vi se på det. Men jeg får fortsatt engangstønad?

Back
Topp