Permisjon

Lillemor23

Første møte med forumet
Hei!
Velger dere 80 eller 100% permisjon? Jeg regner meg at tulla vår begynner i barnehagen august 2027, og for å strekke permisjonen helt til sommerferien er jeg nødt til å ha noe ulønna permisjon. Hvordan løser dere andre det? Sliter litt med å se hvor mye man evt taper på å velge 80. Det er snakk om 10.000 mindre i mnd før skatt liksom. Trenger tips og triks

Vi velger 80. Min perm inkl ferie varer da ut 2026. Frem til aug27 er planen at jeg jobber 60 % og tar 40 % ulønnet, mens mannen tar sin perm samtidig som han jobber de to dagene i uka jeg er hjemme. Når vi da kommer oss til barnehagestart har mannen tre fulle uker igjen å bruke til tilvenning/rolig start i bhg.

Det er ikke nødvendigvis det alternativer som lønner seg mest økonomisk, men vi ønsker ikke at noen av oss skal gå ulønnet (det gjør jo at man kan miste rett til sykepenger hvis det skjer noe ila den ulønnede perioden). Samtidig er denne delte løsningen det vi helst ønsker, så det synes vi er verdt å «betale» litt for.

Anbefaler å sette opp regnestykke totalt for begge alternativene (altså for hele permisjonsperioden og for både mor og far), ikke bare se måned for måned.

For oss blir det alt for dyrt å ha 80%, da må dagmamma og slike løsninger være med på at vi kommer oss inn i en barnehage. (Kontantstøtte 7.500)

Forstår at mange bruker ulønnet permisjon i utregningen. Men hvis vi sammenligner 61 uker / 14 måneder.
Så vil vi ha tapt lønn på ca 400.000. Det er penger vi ikke klarer å spare opp i tiden før den lille kommer.

Hei!
Velger dere 80 eller 100% permisjon? Jeg regner meg at tulla vår begynner i barnehagen august 2027, og for å strekke permisjonen helt til sommerferien er jeg nødt til å ha noe ulønna permisjon. Hvordan løser dere andre det? Sliter litt med å se hvor mye man evt taper på å velge 80. Det er snakk om 10.000 mindre i mnd før skatt liksom. Trenger tips og triks
Om du skal ha lengst mulig permisjon så taper dere ingenting på å velge 80% lønn. For om dere velger 100% og tar 3 mnd ulønnet - så er dere like langt økonomisk sett. Eneste er om det er store variasjoner på din og mannens lønn, for velger dere 80% så må både du og mannen ha mer uker hjemme.

Men med ulønnet så kommer også mange bakdeler, feks tapt rett på sykepenger, omsorgsdager, osv - så da må dere jobbe 4 uker før disse er opptjent igjen.

Så, om dere uansett må være 61 uker hjemme, så ville jeg definitivt valgt 80% lønn. Eneste måten å "spare" på, er å være mindre hjemme.

Det ble 80% på oss, jeg og gubben tjener ganske likt. Skatteprosenten utgjør jo betraktelig mindre penger også , så vi sitter ikke igjennom så veldig mye mindre i mnd om vi velger 80%. Om jeg har forstått riktig så får vi nå kontantstøtte til og med mnd barnet starter i barnehagen. Så det vil si 6 mnd med 7500. Som gjør at jeg kan gå hjemme fra mannen sin perm er ferdig i mai. Tror det er den beste løsningen for oss. Ønsker ikke starte i barnehagen før august. Storesøster starta også ved 1,5 år og det var helt perfekt.

Back
Topp