Sniker
Kommer liiitt an på. Hvis det er snakk om å overføre all ferien fra 2025 til 2026, kan arbeidsgiver si nei til noe av det. Da bør du ta ut ferien i år, med et opphold i permisjonen mens du har ferie. Hvis ikke kan de ta ferien fra deg. Mange godkjenner overføring pga. permisjon, men ikke alle, så lurt å undersøke.
For min del handler det også om to andre perspektiver;
1. Jeg skal ha 80% utbetaling, og dermed gå ned i lønn. Når du har ferie får du 100% lønn. Fordeler du ferien din litt utover permisjonstiden, vil det spe på litt i noen av de månedlige utbetalingene.
2. Jeg jobber turnus. Hvis jeg tar ferie en uke hvor jeg har kveldsvakter eller helgevakter, taper jeg tilleggene mine, men under permisjonen beholder jeg alle tilleggene. Derfor har jeg plassert ferieukene på de ukene hvor jeg jobber dagvakter. Da taper jeg ingenting. Jeg har også fått innvilget at den ene ferieuka som kan splittes i enkeltdager + avspaseringstimer jeg har opparbeidet + kompensasjonsdagene jeg har spart, kan brukes i uker hvor jeg f.eks. er satt opp med tre eller fire dagvakter. Jeg har fått innvilget at jeg da kan si til NAV at jeg utsetter permisjonen 1 uke, og registrere f.eks. avspasering 32 timer (4 dager), og så ha turnusfri siste ukedag den uka. Dette forlenger min totale permisjonstid med et par uker.