Permisjon

Du kan velge å starte i august med rolig tilvenning en måned eller to frem til du faktisk vil at barnet skal begynne. Noen barnehager går med på at man betaler halv pris, ikke betaler for mat eller at man får helt gratis reservert plass fra feks august til oktober. Andre tar så klart fullpris. Vår barnehage hadde suppleringsopptak i desember. Da fyller de opp alle plassene som ikke er tatt, eller hvis noen har meldt flytting ila året. I desember må alle barnehager melde til kommunen hvor mange barn som går i deres barnehage. Så får de en gitt sum pr. hode barn de melder inn. Derfor vil de fylle opp plassene i desember.

Med første (født i slutten av februar) fikk vi gratis desember, halv pris eller gratis i januar (husker ikke) og fullpris i februar da hun begynte for fullt. Vi hadde tilvenning hele januar mens far hadde permisjon.

Med andremann (født i slutten av april) fikk vi gratis desember og januar og halv pris og uten mat (tror jeg det var) i februar og mars. I april betalte vi fullpris minus mat og hadde tilvenning hele april. Startet i mai.
Vi får ingen problemer med auguststart heldigvis, jeg bare misforsto pga jeg trodde du var i denne terminmnd og da gikk ikke matten opp ❤️

Du kan velge å starte i august med rolig tilvenning en måned eller to frem til du faktisk vil at barnet skal begynne. Noen barnehager går med på at man betaler halv pris, ikke betaler for mat eller at man får helt gratis reservert plass fra feks august til oktober. Andre tar så klart fullpris. Vår barnehage hadde suppleringsopptak i desember. Da fyller de opp alle plassene som ikke er tatt, eller hvis noen har meldt flytting ila året. I desember må alle barnehager melde til kommunen hvor mange barn som går i deres barnehage. Så får de en gitt sum pr. hode barn de melder inn. Derfor vil de fylle opp plassene i desember.

Med første (født i slutten av februar) fikk vi gratis desember, halv pris eller gratis i januar (husker ikke) og fullpris i februar da hun begynte for fullt. Vi hadde tilvenning hele januar mens far hadde permisjon.

Med andremann (født i slutten av april) fikk vi gratis desember og januar og halv pris og uten mat (tror jeg det var) i februar og mars. I april betalte vi fullpris minus mat og hadde tilvenning hele april. Startet i mai.
Dette tror jeg nok er veldig forskjellig fra barnehage til barnehage.
Jeg har hatt min i 2 barnehager (byttet etter 3 uker i første) og begge de var vanskelig på "lang" tilvenning (5 dager fremfor de vanlige 3). Jeg følte jeg måtte argumentere for å få lov til det. Den første barnehagen pushet veldig på at jeg skulle gå allerede dag 2 "for det var lettere for dem å bli kjent med barnet når jeg ikke var der", den andre barnehagen sine argumenter var at det gjorde det vanskelig med personvern overfor de andre barna om jeg var der veldig lenge.
Du er heldig som fikk ha så lang tilvenning!

Dette tror jeg nok er veldig forskjellig fra barnehage til barnehage.
Jeg har hatt min i 2 barnehager (byttet etter 3 uker i første) og begge de var vanskelig på "lang" tilvenning (5 dager fremfor de vanlige 3). Jeg følte jeg måtte argumentere for å få lov til det. Den første barnehagen pushet veldig på at jeg skulle gå allerede dag 2 "for det var lettere for dem å bli kjent med barnet når jeg ikke var der", den andre barnehagen sine argumenter var at det gjorde det vanskelig med personvern overfor de andre barna om jeg var der veldig lenge.
Du er heldig som fikk ha så lang tilvenning!
Det høres latterlig ut at pedagoger snakker sånn. Jeg tror deg. Det er kjempesynd. De sa vi kunne gjøre det som vi ville.

Vi dro til barnehagen i helgene for å leke på lekeplassen, og vi besøkte barnehagen 2-3 dager hver uke i 4-5 uker. Vi var der i 1-2 timer hver gang. Så var de der frem til de var ferdige å spise og skulle til å legge seg. Deretter hadde de korte dager en ukes tid før de begynte fullt. Ikke at de viste noen form for mistrivsel, men jeg syns det var fint at de over tid hadde sett de samme menneskene. Våre barn har aldri hatt barnevakt fordi alle vennene våre har små barn og familien bor langt unna.

Overgangen til stor-barn-avdeling var en helt annen sak. Vi er både misfornøyd med avdelingen, hvilke barn som kom dit (ingen av vennene til datteren vår) og hvordan overgangen ble utført. Levering har vært vanskelig i et halvt år nå og vi får null informasjon ved henting hver dag.

Er det noen som vet hvordan det blir med ferie for 2026? Mtp at vi får barn i juni, så skal jeg ikke avvikle noe ferie i 2025. Blir noe av ferien overført til 2026 da? Eller mister man den?

Jeg tror det blir 100 % denne gangen og, hvis vi får det til. Fått overført 4 uker ferie fra 2024, så blir spennende å se. Man får jo ikke lagt inn i nav før man er i en viss uke.

Er det noen som vet hvordan det blir med ferie for 2026? Mtp at vi får barn i juni, så skal jeg ikke avvikle noe ferie i 2025. Blir noe av ferien overført til 2026 da? Eller mister man den?
Jeg pauser permisjonen min i 4 uker rundt november/desember for å ta ferie for 2025, slik at permisjonen blir 4 uker lenger totalt :) (Jeg tar 1 uke før permisjon også rundt påske, derfor jeg bare har 4)

Man mister ikke ferie, jeg fikk overført 4 uker fra 2024, + da de 5 ukene jeg har i år, de tar jeg bare ut ila høsten, tviler på at jeg får overføre 9 uker.. men uansett, spiller det jo ingen rolle når du tar de ut. Regner med du automatisk blir trekt for ferie? Bare legg inn x antall uker du har i ferie et elller annet sted i 2025 på nav, slik at det liksom blir et opphold.

Blir gal av å se på permisjon! Og har så mange spørsmål!

Hva tenker dere å gjøre, 100 eller 80%? Og er det sånn at man kan pause permisjon i ferier? Jeg jobber som lærer, så det hadde vært en drøm å ta igjen ferieukene fra sommer, høst, jul og vinter når permisjon egentlig er over. Når jeg ser på det nå virker det som 80% eller 2 mnd ulønna permisjon er eneste løsning, siden 100% perm vil være ferdig i mars og sommerferien min starter ikke før 19.juni. Men hvis ferieukene som går tapt kan tas igjen er det jo håp.

Hjelp meg gjerne bli litt klokere her, hilsen førstegangsfødene som skal ta hele fellesperioden.
Som lærer har du kun 5 ukers ferie i sommer. Alt annet er avspassering som du får tilbake når du er ferdig i permisjon.

Jeg er lærer selv. Tar permisjon fra mai til januar + 5 uker ferie + ulønnet til midt i juni 2026. Tilbake på jobb et par uker før sommerferien (ferien + avspassering) starter. Barnehage fra august 2026.

Jeg tar 100%.. har ikke råd til å gå ned i inntekt da mannen studerer og jeg forsørger alle her.
Siden han studerer har han ikke rett på perm i følge nav, så jeg får alt. Dvs jeg har perm fra slutten av mai - slutten av april 2026. Tar muligens ut ferie da eller i slutten av dette året for å utsette perm litt.

Som lærer har du kun 5 ukers ferie i sommer. Alt annet er avspassering som du får tilbake når du er ferdig i permisjon.

Jeg er lærer selv. Tar permisjon fra mai til januar + 5 uker ferie + ulønnet til midt i juni 2026. Tilbake på jobb et par uker før sommerferien (ferien + avspassering) starter. Barnehage fra august 2026.
Ja blir samme her, så muligens noen dager/uker ulønnet før sommerferien. Kommer an på hvordan det blir med samboers turnus (han er pilot og jobber 5/5).

Det som har forvirret meg veldig med permisjon/sparing av ferie er det med at de seks ukene etter fødsel er tvunget perm for mor. Det har fått meg til å tro at ferien ville gå tapt. Men har forstått det nå som at det ikke har noe å si og at ferien uansett kan spares.

Jeg tar 100%.. har ikke råd til å gå ned i inntekt da mannen studerer og jeg forsørger alle her.
Siden han studerer har han ikke rett på perm i følge nav, så jeg får alt. Dvs jeg har perm fra slutten av mai - slutten av april 2026. Tar muligens ut ferie da eller i slutten av dette året for å utsette perm litt.
Du vet det sikkert man sier det i tilfelle :happy: Han har rett på foreldrepermisjon i forbindelse med studiet. Da kan han ta permisjon og få foreldrestipend i 40 uker fra mellom uke 7 og 49 etter fødsel. Da får han utbetalt gjennomsnittet av stipend og lån fra de siste 3 mnd men alt omgjøres til stipend.

Vi tar 80% denne gangen (pga de nye reglene kom)
Sist hadde vi 100%. Syns det var fryktelig tidlig å gå tilbake til jobb når han bare var 9 mnd :sorry:
Denne gangen legger jeg inn opphold i permisjonen med hele ferien (5 uker + noen dager overført fra i fjor) i september/oktober 2025. Tar ut en uke ferie i 2026 som jeg legger inn i mars. Tar også hele fellesperioden og starter da å komme i mai. Da er ungen 11 mnd. Og har fortsatt ferie igjen til å ta ut sommeren 26 og jul 26.
Lillesøster får en fin og myk start i bhg i august/september :)

Jeg har termin sent i juni, så er mulig jeg føder i ferien til pappaen. Får han da forskjøvet ferien sin mtp 2-ukerspermisjonen i forbindelsen med fødselen, eller "taper" han denne permisjonen? Noen som vet? :smiley-ashamed004

Jeg har termin sent i juni, så er mulig jeg føder i ferien til pappaen. Får han da forskjøvet ferien sin mtp 2-ukerspermisjonen i forbindelsen med fødselen, eller "taper" han denne permisjonen? Noen som vet? :smiley-ashamed004
Han skal få forskjøvet ferien og taper ikke permisjonen så vidt jeg vet

Jobber også på skole.
Har termin i juni.
Tar min del+ hele fellesperioden, også tar jeg mine 5 uker med ferie fra i år til slutten av fellesperioden som da havner i januar 2026. Så begynner igjen i februar.

Back
Topp