Permisjon

Sommerbarn25 <3

Betatt av forumet
Sommerspirene 2025
Blir gal av å se på permisjon! Og har så mange spørsmål!

Hva tenker dere å gjøre, 100 eller 80%? Og er det sånn at man kan pause permisjon i ferier? Jeg jobber som lærer, så det hadde vært en drøm å ta igjen ferieukene fra sommer, høst, jul og vinter når permisjon egentlig er over. Når jeg ser på det nå virker det som 80% eller 2 mnd ulønna permisjon er eneste løsning, siden 100% perm vil være ferdig i mars og sommerferien min starter ikke før 19.juni. Men hvis ferieukene som går tapt kan tas igjen er det jo håp.

Hjelp meg gjerne bli litt klokere her, hilsen førstegangsfødene som skal ta hele fellesperioden.

Ønsker også gode råd fra erfarne mødre her. Har ikke peiling på permisjonsreglene.
Har egentlig fri på røde dager i juleferien + nyttårsaften + påskeferien + røde dager i mai. Kan man ta igjen disse dagene?

Hva tenker dere å gjøre, 100 eller 80%? Og er det sånn at man kan pause permisjon i ferier? Jeg jobber som lærer, så det hadde vært en drøm å ta igjen ferieukene fra sommer, høst, jul og vinter når permisjon egentlig er over. Når jeg ser på det nå virker det som 80% eller 2 mnd ulønna permisjon er eneste løsning, siden 100% perm vil være ferdig i mars og sommerferien min starter ikke før 19.juni. Men hvis ferieukene som går tapt kan tas igjen er det jo håp.

Hjelp meg gjerne bli litt klokere her, hilsen førstegangsfødene som skal ta hele fellesperioden.
Ja, du kan pause permisjonen når du tar ut ferie. For min egen del kommer jeg ikke til å ta ut noe ferie før jeg går ut i perm, og da legger jeg inn et opphold i permisjonen ila høsten med 5 uker ferie. Hvis ikke du bruker de underveis i permisjonen så blir de uansett overført til neste år.

Om det er 80% eller 100% + ulønnet som er best må dere regne på selv. Men de har økt lengden på 80% permisjon slik at det skal bli mest mulig likt som det ville blitt med 100%+ ulønnet for samme periode for de fleste.

Når det gjelder røde dager så kommer det an på arbeidsgiveren din. Jeg jobber i staten, og her står det svart på hvitt i personalhåndboken at man ikke kan forlenge permisjonen på den måten. Men mener jeg har hørt andre snakke om at de kan gjøre det? Vet ikke om det stemmer da.

Sniker fra mai

Jeg har planer om å pause permisjonen min i desember, så jobbe kortere dager etc mens far er hjemme med barnet. Da får jeg utnyttet alle fridagene som er i desember :) Min arbeidsgiver tillater det, men hadde nok ikke godkjent pausing av permisjon for en dag her eller der!

Sniker inn fra annen termingruppe. Du har ikke krav på å pause permisjon på røde dager for å forlenge.
Feriedager får du igjen for - som lærer betyr det: har du permisjon gjennom sommerferien, så får igjen dagene som er FERIE, men ikke for dagene som er avspasering. Så vidt meg bekjent er deler av sommeren, høstferie osv avspasering. Du får ikke pausa permisjonen under disse tidene, bare under det som er faktisk ferie.

Anbefaler og sjekke ut Nav foreldrepenger på Facebook. Der tar de opp mange spørsmålsstillinger som kan være aktuelle
Jeg har også forrige gang pauset permisjonen og tatt ut ferie når det var sommer. Jeg hadde da valgt 80% permisjon, men fikk da full lønn for den tiden jeg tok ut feriedager midt i perioden med foreldrepenger.

Vi skal gjøre det ganske likt som sist:
Vi skal ta 80% permisjon (og hurra for at de har økt lengden med 2 uker + 1 dag nå!). Jeg tar hele min + fellesperioden. Jeg har overført 1 uke ferie fra i fjor (tror jeg, haha), så jeg skal pause permisjonen og ta ut 6 uker ferie i 2025. Vurderer også å ta inntil 2 uker ulønnet. Tar man mer enn 2 uker ulønnet, går det utover blant annet pensjonssparing, sykepenger, pleiepenger ++, så er greit å være obs på.

Har da igjen 5 uker ferie for 2026, som jeg ikke har planlagt hvordan jeg skal bruke :p

Last edited:
Vi skal gjøre det ganske likt som sist:
Vi skal ta 80% permisjon (og hurra for at de har økt lengden med 2 uker + 1 dag nå!). Jeg tar hele min + fellesperioden. Jeg har overført 1 uke ferie fra i fjor (tror jeg, haha), så jeg skal pause permisjonen og ta ut 6 uker ferie i 2025. Vurderer også å ta inntil 2 uker ulønnet. Tar man mer enn 2 uker ulønnet, går det utover blant annet pensjonssparing, sykepenger, pleiepenger ++, så er greit å være obs på.

Har da igjen 5 uker ferie for 2026, som jeg ikke har planlagt hvordan jeg skal bruke :p
Men er det ikke slik at det kun er hvis man tar mer enn to uker sammhengende ulønnet perm, at man mister rettigheter? Jeg delte opp ulønnet perm uker inni lønnet perm. Mistet da ikke noen rettigheter :shy:

Men er det ikke slik at det kun er hvis man tar mer enn to uker sammhengende ulønnet perm, at man mister rettigheter? Jeg delte opp ulønnet perm uker inni lønnet perm. Mistet da ikke noen rettigheter :shy:
Jo, det stemmer. Ordla meg litt feil - mente "mer enn 2 uker sammenhengende ulønnet". :) Men det er ikke alle arbeidsgivere som tillater å gjøre det slik du gjorde. Min arbeidsgiver gjorde ikke det - jeg måtte ta alt sammenhengende etter endt lønnet permisjon

Kan tipse om å bruke denne: https://www.nav.no/foreldrepenger/planlegger/
Den er inkl den nye lengden ved 80 % uttak.
Vi tar det denne gangen. Jeg tar hele fellesperioden + legger inn 5 uker ferie fra 2025 og kanskje 1 uke fra 2026. Så har jeg litt til overs for sommer og juleferie i 2025. Da betyr det at vi får en fin rolig tilvenning med pappaen i bhg i august/sep 2026 uten behov for ulønnet!

Sniker inn fra annen termingruppe. Du har ikke krav på å pause permisjon på røde dager for å forlenge.
Feriedager får du igjen for - som lærer betyr det: har du permisjon gjennom sommerferien, så får igjen dagene som er FERIE, men ikke for dagene som er avspasering. Så vidt meg bekjent er deler av sommeren, høstferie osv avspasering. Du får ikke pausa permisjonen under disse tidene, bare under det som er faktisk ferie.
Sniker fra april her. Har mange lærervenner, og det du sier her er ganske riktig.

Som lærer har man krav på 5 uker ferie, som alle andre. De andre ukene på sommeren, påsken, jul osv regnes som avspasering. Den avspaseringen kan man ikke ta når man er i permisjon, fordi man ikke har jobbet seg opp til det. Så regelen er at som lærer får du 5 uker ferie på lik linje som alle andre, og du kan ikke pause en permisjon i jula for å forlenge permisjonen din på grunn av avspaseringstimene som du ikke har tjent deg opp rett til når du er i permisjon.

Hva om man bruker feriedagene i desember? Da kan man vel legge feriedagene utenom de rød dagene, slik at man får noen dager ekstra?

Hva om man bruker feriedagene i desember? Da kan man vel legge feriedagene utenom de rød dagene, slik at man får noen dager ekstra?
Nei. Helligdager går ikke under lovbestemt ferie, så du vil heller ikke få utsatt foreldrepengene med ferie på røde dager. Hvis det er røde dager under ferien din, vil du få utbetalt foreldrepenger de røde dagene - står det på Nav.
Bakgrunnen for dette er at arbeidstaker er i permisjon og skal uansett ikke jobbe, og lider derfor ikke noe tap av lønn på disse helligdagene.

Takk for at dere deler, føler jeg trenger mye mer kunnskap på akkurat dette området. Når det nærmer seg tid for å søke permisjon skal jeg snakke med NAV og finne ut hvilket alternativ som vil være best for oss. Kan jo dessverre se ut som at det blir 80%.

Jeg har snakket med min arbeidsgiver, som har bekreftet at de gir meg fri på røde dager dersom jeg legger inn hos nav at jeg pauser permisjonen en hel uke, og hos arbeidsgiver registrerer f.eks. fire dager ferie de hvite dagene.

Jeg skal ha ca. 6 uker permisjon, så 1 uke ferie (fordi jeg har bare dagvakter den uka og taper derfor ingen tillegg den uka på å ta ferie), så to uker permisjon, så 32 timer avspaseringstimer på dagvakter. Siste dagen den uka har jeg turnusfri. Timene har jeg på «kortet» som jeg har jobbet meg inn, så permisjon noen uker, 1 uke ferie i en dagvaktsuke, mer permisjon osv. Passer på at jeg alltid har permisjon i uker jeg har kveldsvakter og helgevakter, slik at jeg får alle tilleggene mine. Det blir spesielt viktig denne gangen, siden jeg tar ut 80% og ikke 100%, og dermed får lavere inntekt av den grunn. Når jeg har ferie får jeg 100% lønn.

Det hjelper ikke trådstarter, men kanskje noen andre som jobber turnus, men jeg kan altså IKKE ta permisjon mandag til torsdag og pause permisjonen på fredag fordi jeg har turnusfri på fredagen. Men det er altså i slike uker jeg bruker ferie, avspaseringstimer eller kompensasjonsdager (dager jeg har turnusfri på røde dager får jeg komp.dag til «kortet»).

Jeg har trikset så mye med permisjonen og overført så mye ferie og avspasering at jeg har ferie og lignende i 10 uker +, i tillegg til 80% utbetaling i permisjonen, så jeg skal være hjemme i ett helt år fra fødselspermisjonen starter (+sykemeldingen jeg er i). Tror tre eller fire av de nevnte ukene egt. bare er 3 eller 4 arbeidsdager, og dermed er 3-4 «ferieuker» strukket til 6-7 «ferieuker» med nevnte metode. Skikkelig stort regnestykke og har krevd mye planlegging, men det er jeg veldig takknemlig for nå som det nærmer seg for min del. Siste unge og jeg vil gjerne være hjemme så lenge som mulig. Mannen fikk overført 24 feriedager, så han har nesten 50 feriedager + avspasering og komp.dager, så vi blir hjemme til minsten blir 1 år og 7 mnd, uten å ta ulønna permisjon i det hele tatt.

Last edited:
Jeg har snakket med min arbeidsgiver, som har bekreftet at de gir meg fri på røde dager dersom jeg legger inn hos nav at jeg pauser permisjonen en hel uke, og hos arbeidsgiver registrerer f.eks. fire dager ferie de hvite dagene.

Jeg skal ha ca. 6 uker permisjon, så 1 uke ferie (fordi jeg har bare dagvakter den uka og taper derfor ingen tillegg den uka på å ta ferie), så to uker permisjon, så 32 timer avspaseringstimer på dagvakter. Siste dagen den uka har jeg turnusfri. Timene har jeg på «kortet» som jeg har jobbet meg inn, så permisjon noen uker, 1 uke ferie i en dagvaktsuke, mer permisjon osv. Passer på at jeg alltid har permisjon i uker jeg har kveldsvakter og helgevakter, slik at jeg får alle tilleggene mine. Det blir spesielt viktig denne gangen, siden jeg tar ut 80% og ikke 100%, og dermed får lavere inntekt av den grunn. Når jeg har ferie får jeg 100% lønn.

Det hjelper ikke trådstarter, men kanskje noen andre som jobber turnus, men jeg kan altså IKKE ta permisjon mandag til torsdag og pause permisjonen på fredag fordi jeg har turnusfri på fredagen. Men det er altså i slike uker jeg bruker ferie, avspaseringstimer eller kompensasjonsdager (dager jeg har turnusfri på røde dager får jeg komp.dag til «kortet»).

Jeg har trikset så mye med permisjonen og overført så mye ferie og avspasering at jeg har ferie og lignende i 10 uker +, i tillegg til 80% utbetaling i permisjonen, så jeg skal være hjemme i ett helt år fra fødselspermisjonen starter (+sykemeldingen jeg er i). Tror tre eller fire av de nevnte ukene egt. bare er 3 eller 4 arbeidsdager, og dermed er 3-4 «ferieuker» strukket til 6-7 «ferieuker» med nevnte metode. Skikkelig stort regnestykke og har krevd mye planlegging, men det er jeg veldig takknemlig for nå som det nærmer seg for min del. Siste unge og jeg vil gjerne være hjemme så lenge som mulig. Mannen fikk overført 24 feriedager, så han har nesten 50 feriedager + avspasering og komp.dager, så vi blir hjemme til minsten blir 1 år og 7 mnd, uten å ta ulønna permisjon i det hele tatt.
Er dere garantert bhgplass når minsten er 19 mnd da?

Er dere garantert bhgplass når minsten er 19 mnd da?
Ja, eller for oss blir det fra 16-17 mnd. Søker fra 1. august når han er 16-17. mnd, og har en rolig tilvenning gjennom hele måneden, og starter nok helt opp i september. Men vi har terning nå i februar. Ellers har man jo rett på plass fra de er ett år, så det ville nok løst deg fint uansett.

Her blir det 80% denne gangen. Jeg tar min + hele fellesperioden + 2 uker ferie i år + ca 4 mnd ulønna og så 5 uker ferie. Da er jeg tilbake på jobb i begynnelsen av august 2026.
Samboer begynner sin perm ila sommeren 2026 en gang, så vi kan ha fri sammen på slutten. Og rolig bhgstart i august/september når han fortsatt har perm.
Dette blir siste baby og jeg vil være hjemme så leeenge som mulig :happy: Også mtp. amming lengst mulig og det at jeg ikke vil begynne å jobbe igjen før etter baby har fylt 1 år.
Så her spares det som spares kan for tiden :smiley-ashamed004

Ja, eller for oss blir det fra 16-17 mnd. Søker fra 1. august når han er 16-17. mnd, og har en rolig tilvenning gjennom hele måneden, og starter nok helt opp i september. Men vi har terning nå i februar. Ellers har man jo rett på plass fra de er ett år, så det ville nok løst deg fint uansett.
Åjaa. Trodde du hadde termin i juni så skjønte ikke kabalen helt. Da forstår jeg. Her er det bare opptak i august og da er minsten ca 14 mnd.

Back
Topp