Permisjon

Marime94

Betatt av forumet
Hei!
Hjelpes, tiden flyr. Brått er det tid for å begynne å legge en permisjonsplan.
Det jeg lurer på er spesielt med tanke på at barnefar er lærer.
Han vil jo på en måte ikke trenge å bruke permisjonen på de ukene han har ferie sånn som vinter og påskeferie. Så da kan vi jo pause permisjonen ettersom jeg har skjønt. Men hvordan blir det da?? Han får vel da "vanlig" lønn de ukene han har feire og velger å pause permisjonen? Eller?
Jeg hadde også egentlig tenkt å ta 100% permisjon med 80% lønn, men har sett på det og man taper jo fryktelig mye på det da. Så det blir vel heller heller noen uker med ulønna perm sånn at han får permisjon frem til han tar sommerferie rundt 20 juni.

Dere kan velge å forskyve permisjonen når han tar ut ferie, da får han vanlig lønn under ferie, og så foreldrepenger igjen når han er tilbake i permisjon. Men det gjelder bare de ferieukene han har da, det gjelder ikke alle ukene skolen har ferie.
Nav fjernet den permisjonsplanleggeren sin før jul, men hvis de har fåttden nye opp igjen kan dere se veldig greit hvordan det blir med ferie og permisjon der.
Nav sier vel også at det nesten alltid lønner seg å ha 100% utbetaling, og heller ha noe ulønnet permisjon.

Som lærer har man ila året 5 uker ferie, disse tar man i juni-August. Alle "ferier" utenom er avspasering. Kommer permisjonstiden hans i den perioden(sommeren), så kan han fryse. Hør med arbeidsgiver, må si dere er heldige om kommunen betaler for vinterferie og påskeferie :)

Sånn som jeg har forstått det så får man ta ut lovbestemt ferie under permisjon. Som det skrives over her så er læreres fri utover 5 uker i juli å regne som avspasering, og denne har man ikke rett til mens man er i permisjon, så den bortfaller. Det er flere tråder om lærere og permisjon her på forumet, hvor det er godt forklart :)

Så om jeg forstår rett da vil han ikke dra noe nytte av å ha fri vinterferien og påskeferien i perioden han skal ha perm? Om han da pauser permisjonen for disse to periodene blir det vel bare ulønnet perm?
Føler meg så dum når det gjelder det her.:facepalm::hilarious:
Noen som vet om det er noen vi kan snakke med angående dette her eller som kan hjelpe oss å sette opp en best mulig plan??? :playful:

Så om jeg forstår rett da vil han ikke dra noe nytte av å ha fri vinterferien og påskeferien i perioden han skal ha perm? Om han da pauser permisjonen for disse to periodene blir det vel bare ulønnet perm?
Noen som vet om det er noen vi kan snakke med angående dette her eller som kan hjelpe oss å sette opp en best mulig plan??? :playful:
Nei, det stemmer. Det jo mye å finne ut av når man skal planlegge permisjonen, det er litt uoversiktlig. Det beste er kanskje å snakke med nav, de har jo best oversikt. De har en facebook-side som heter 'Nav foreldrepenger' der det går an å stille spørsmål.
Her står det litt om prosessen med søking osv:

Far trenger ikke å søke så tidlig da, det viktigste nå er at du melder fra til arbeidsgiver og søker om foreldrepenger når du er klar for det (nav anbefaler 4-6 uker før du skal ha foreldrepenger).

Da jeg skulle melde fra om permisjon til jobb stod det i skjemaet at jeg måtte legge inn fars permisjon også, men det har de strengt tatt ikke noe behov for, mange vet kanskje ikke helt hvordan permisjonen deres skal se ut en gang så tidlig. Her har ikke mannen bestemt seg helt enda, men han skal heller ikke i permisjon før mai 2024, så det haster liksom ikke. Men det er jo greit å vite litt sånn i grove trekk da! laughing6

Jeg er lærer selv og er akkurat ferdig med permisjon med mini på 11 mnd :) (blir to tette her). Jeg hørte med arbeidagiver angående øvrige fridager, men da kom det kontant svar om 5 uker ferie om sommeren. Om din sambo pauser permisjon i vinter/påske så vil jeg tro det blir ulønna. Men- mulig annen kommune og andre regler? Be samboer om å høre på arbeid, så får dere svar der :)

Nei, det stemmer. Det jo mye å finne ut av når man skal planlegge permisjonen, det er litt uoversiktlig. Det beste er kanskje å snakke med nav, de har jo best oversikt. De har en facebook-side som heter 'Nav foreldrepenger' der det går an å stille spørsmål.
Her står det litt om prosessen med søking osv:

Far trenger ikke å søke så tidlig da, det viktigste nå er at du melder fra til arbeidsgiver og søker om foreldrepenger når du er klar for det (nav anbefaler 4-6 uker før du skal ha foreldrepenger).

Da jeg skulle melde fra om permisjon til jobb stod det i skjemaet at jeg måtte legge inn fars permisjon også, men det har de strengt tatt ikke noe behov for, mange vet kanskje ikke helt hvordan permisjonen deres skal se ut en gang så tidlig. Her har ikke mannen bestemt seg helt enda, men han skal heller ikke i permisjon før mai 2024, så det haster liksom ikke. Men det er jo greit å vite litt sånn i grove trekk da! laughing6
Takk for svar! Nå lærte jeg jo enda noe nytt, trodde både hans og min plan måtte være spikra til jeg skulle ut i permisjon!! Men det er jo godt å vite at vi kan vente med å sende inn hans plan. :playful: Lenge til vi må søke enda i det hele tatt sånn sett da, men vet tiden fremover kommer til å fly av gårde så det er så greit å begynne å få snekret sammen en foreløpig plan! :happy:

Takk for svar! Nå lærte jeg jo enda noe nytt, trodde både hans og min plan måtte være spikra til jeg skulle ut i permisjon!! Men det er jo godt å vite at vi kan vente med å sende inn hans plan. :playful: Lenge til vi må søke enda i det hele tatt sånn sett da, men vet tiden fremover kommer til å fly av gårde så det er så greit å begynne å få snekret sammen en foreløpig plan! :happy:
Haha, nei, heldigvis ikke! Hadde aldri fått ham til å bestemme seg så tidlig laughing6 mi arbeidsgiver begynte å spørre etter permisjonsplan veldig tidlig, så måtte tilslutt bare få litt oversikt, men vi hadde en ganske god idé om hvordan vi skulle gjøre det. Det som ikke er avklart er om mannen skal ha gradert permisjon eller ikke. Men han kan jo uansett ikke søke før barnet er født heller, og så kan han vente helt til 4 uker før han skal i permisjon. Er jo en god stund til jeg må søke også, men det var egentlig greit å få en plan på plass, litt også fordi det må tas inn vikar for meg i ett år.

Jeg har søkt, men fant ikke noe om ferie. Hva gjør jeg da? Noen som vet?

Du må lage et opphold i foreldrepengene dine. Du avslutter perioden feks midt i og da ser du at du har igjen uker som du kan bruke. Så starter du ny periode så mange uker etter som du skal ha ferie. Da dukker det automatisk opp opphold i foreldrepengene. Syns det er skikkelig kronglete system isteden for å heller kunne legge inn en periode uten foreldrepenger fra en dato til en annen og så forskyves det bare.

Du må lage et opphold i foreldrepengene dine. Du avslutter perioden feks midt i og da ser du at du har igjen uker som du kan bruke. Så starter du ny periode så mange uker etter som du skal ha ferie. Da dukker det automatisk opp opphold i foreldrepengene. Syns det er skikkelig kronglete system isteden for å heller kunne legge inn en periode uten foreldrepenger fra en dato til en annen og så forskyves det bare.
Tusen takk! Livredd for å gjøre noe feil. Skikkelig kronglete ja!

Får det fortsatt ikke til jeg

Får det fortsatt ikke til jeg
Ja er litt vanskelig å forklare :angelic: Etter du har valgt hvor mange uker av fellesperioden du skal ha ( om du skal ha noen) så kommer du til søknadsbildet. Så trykker du på pilen under «navnet ditt»s kvote. Der må du velge «endre tidsrom» eventuelt sette ned antall uker fra feks 15 til 12 uker. Da kommer det opp 3 uker som «periode uten uttak». Dette er da din ferie. Nav bryr seg ikke om hva du gjør, men jobben din må sikkert ha beskjed om når du tar ut ferien.

Etter du har gjort dette vil du se at du har dager tilgode under «brukte foreldrepenger» nederst på siden. Disse legger du til ved å velge «legg til ny periode». Da må du velge datoen etter ferien din er avsluttet på en måte som «fra og med» og så velge «til og med». Velg gå videre så kan du velge å justere feks antall uker eller dager så det blir korrekt og da telles dagene ned ut fra det du har tilgode.

Dette må også gjøres hvis du skal ha ulønnet periode midt i foreldrepermisjonen.

Håper du skjønte noe :shy:

Du legger inn datoene du skal ha foreldrepenger, så "avslutter" du perioden med foreldrepenger dagen før du går ut I ferie, og legger inn ny dato når du starter med foreldrepenger igjen

velger dere 100% eller 80%? Hvorfor? Mange av dere som deler fellesperioden ?

Har enda ikke søkt, fordi jobben min nedbemanner og det er bare en mnd oppsigselsesfrist. Så er i en litt kinkig situasjon.. hvis jeg ikke har jobb fram til permisjonen starter må jeg legge inn 1 dag permisjon mens jeg fortsatt har jobb, for at ikke foreldrepengegrunnlaget skal ødelegges av dagpenger. Skikkelig dårlig timing dette

velger dere 100% eller 80%? Hvorfor? Mange av dere som deler fellesperioden ?
Vi går for 100% fordi det lønner seg. Jeg tar alle ukene av fellesperioden, og jeg kommer til å ta ulønnet permisjon fra midten av jan ca og ut mars. Og så har samboer permisjon fra april ut juni, og så har vi ferie frem til barnehagestart i august :)

Back
Topp