Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ja, enig i det! Husker jeg var supernervøs for det sist. Heldigvis er man ikke helt uten rettigheter (fra NAV foreldrepenger på Facebook)Det kan jo selvfølgelig være. Men så har man det med å miste sykemeldingsrettigheter osv. Husker jeg var så nervøs de første ukene tilbake i jobb sist fordi jeg ikke kunne bli syk.
Jeg innså nå at jeg ikke leste den posten din skikkelig! Kan vi kalle det gravidhjerne? Beklager!Nei man kan ikke velge forskjellig. Så vi må bli enig. Men tror regnestykket går bedre opp med 80%. Helt unødvendig at vi tar 100% om vi må ta ulønnet. Jeg tjener litt mer enn han, muligens en god del mer når våren kommer. Så uansett så er det jo min største bolk som blir mest utslagsgivende.
Ja, det er vel noe i den duren der.Ja kontantstøtte har jeg ikke tenkt på! Er det sånn at dersom de ikke får plass fra ca Mars året når de fyller 1 så får man kontantstøtte frem til eventuell oppstart i August? Eller har jeg misforstått da
Vi tenker på 80% på grunn av dette. Er utrolig kjipt hvis noe skjer. Tror vi får det til å gå opp med 80% + 1 uke ubetalt permisjon hver + ikke ta ut all ferie samtidig og barnehagestart i august.Det kan jo selvfølgelig være. Men så har man det med å miste sykemeldingsrettigheter osv. Husker jeg var så nervøs de første ukene tilbake i jobb sist fordi jeg ikke kunne bli syk.
Er det ikke økonomisk dårligere å ta ut 80% enn 100%?Her blir vi nok å ta ut 80%, da mannen min tjener mer enn meg og det går hardere utover hans feriepenger og inntekt enn meg som tjener betydelig mindre..
Vi håper vi kan få barnehageplass slik at han får tatt innkjøring i barnehagen før hans perm er ferdig, aner ikke hvordan sånt funker i kommunen her. Hvis ikke må jeg ta kontantstøtteog eller ferie frem til en evt ledig plass hvis de ikke tar inn når vi trenger..
Trodde det bare var 17 uker ekstra på tvillinger?Jeg ønsker 80%, Sambo tror jeg sikter mot 100%. Jeg tjener mest så vi trenger ikke tenke på den forskjellen. Med min eksmann så tjente han så mye mer enn meg at det hadde mye å si for hans uker at vi hadde 100% lønn.
Vi får en del ekstra uker siden vi skal ha tvillinger. Ser ut som han kan få litt ekstra i starten også uten at det går av kvoten. Er snakk om 20 dager etter fødsel. Så tar vi nok ut noen uker til. Med flerlinger kan man ta ut samtidig.
Håpet er å nå frem til august 2024 før barnehagestart. Med mer en full dekning i kommunen er det sikkert mulig å få plass før og, men tenker med de mulighetene vi har i forholdt til rundt 20 ekstra uker så skal vi klare det.
Hva må man endre på skattekortet?Hør det ja, dette med kontantstøtte var ikke jeg klar over heller, haha! Er så mye jeg må sette seg inn i med permisjon, endring av skattekort ++. Har ei god venninne som jobber som saksbehandler hos NAV, jeg kommer nok til å grille hu med spørsmål når graviditeten er ute, for det er sååå mye sånt jeg ikke har peiling på
Er det evt noe annet sted vi kan få enkel oversikt over alt av muligheter/rettigheter når man får barn? Burde vært arrangert sånne innføringskurs i regi av kommunene eller noe sånt, egentlig
Jeg trodde det var mere lønnsom å ta 100 og ulønnet enn 80. Mere inntekt du kan spare opp til ulønnetNei man kan ikke velge forskjellig. Så vi må bli enig. Men tror regnestykket går bedre opp med 80%. Helt unødvendig at vi tar 100% om vi må ta ulønnet. Jeg tjener litt mer enn han, muligens en god del mer når våren kommer. Så uansett så er det jo min største bolk som blir mest utslagsgivende.
Vi har akkurat begynt å se på dette nå, og ser at differansen hos oss «kun» er 15.000kr mellom 100% og 80%. Foreløpig har vi resonnert oss til følgende:Mulig jeg spør dumt, men dere som tar 80%, hvorfor ikke ta 100% også spare differansen? For vår del utgjør forskjellen på de 2 alternativene over 30.000kr, det er jo faktisk en ekstra måned man kan klare seg med «ulønnet». Er det noe jeg ikke forstår/«ser»?
For min del er det at man mister en del rettigheter når man er i ulønnet permisjon. Hvis man skulle være så uheldig å bli syk eller ufør har man vesentlig dårligere rettigheter. Det gjelder både når du er i ulønnet permisjon, men også en stund (4 uker?) etter du er tilbake i jobb. Er jo bare å vurdere om man vil ta den risikoen sammenlignet med pengene man tjener på 100 %+ ulønnet.Mulig jeg spør dumt, men dere som tar 80%, hvorfor ikke ta 100% også spare differansen? For vår del utgjør forskjellen på de 2 alternativene over 30.000kr, det er jo faktisk en ekstra måned man kan klare seg med «ulønnet». Er det noe jeg ikke forstår/«ser»?
Vi tar ut 80% av permisjonen, da beholder vi vel 100% av lønna også.Er det ikke økonomisk dårligere å ta ut 80% enn 100%?
Hva mener du med det?Vi tar ut 80% av permisjonen, da beholder vi vel 100% av lønna også.
At vi tar 49 uker og ikke 59 ukerHva mener du med det?
Vi tar ut 80% av permisjonen, da beholder vi vel 100% av lønna også.
Da velger dere 100% og ikke 80%At vi tar 49 uker og ikke 59 uker
Ja, var det jeg prøvde å forklare ogsåDa velger dere 100% og ikke 80%