Permisjon

Har ikke fått regnet ordentlig på det ennå, men regner med å dele all permisjon likt, slik at han tar over i januar ca. Hadde håpet at perm + ferie (for både 2022 og 2023) gjorde at vi akkurat klarte oss til bhg-start i august uten ulønnet, men kanskje ikke? Vi skal også reise bort til høsten og ha 3,5 uke felles, så da blir det jo enda mindre å ta av :wacky:
 
Og da forble det nei? Jeg får ta dette på forhånd med dem, de må da skjønner at det er litt upraktisk økonomisk å ta mange uker i ett? (å ja, i prinsippet kan man sette av en ukes lønn andre måneder man tenkte å ta denne ulønnede, men ikke får lov osv, men hadde vært mye lettere om det gikk av seg selv).
Ja, hun er ikke den som står på sitt der :) så da tok hun ulønnet til jul og til sommeren når man uansett får feriepenger og halv skatt :)
 
Ja, hun er ikke den som står på sitt der :) så da tok hun ulønnet til jul og til sommeren når man uansett får feriepenger og halv skatt :)
Oki :) sendt mail til lønn og spurt nå, er redd de er vanskelige :hilarious: :hungover: Men prøvde legge det fram sin at jeg forventet at det car i orden. Jeg har vært på AAP, så får nesten ikke feriepenger heller :( Så den løsningen fungerer liksom ikke noe bra her.
 
Sjekk ut når bhgåret starter forresten, her er det ikke før SLUTTEN av august (når skolene starter, rundt 21.), og så kan naturligvis ikke alle nye starte samtidig.. Så blir fort september her. :confused:
Om man får barnehageplass her vi bor bestemmer du når i august minste vil begynne . Tror man uansett betaler for hel måned.
 
Om man får barnehageplass her vi bor bestemmer du når i august minste vil begynne . Tror man uansett betaler for hel måned.
Sniker frå juli.
Min begynte i barnehagen no i august. Han fekk satt opp første dag den 30. august, sjølv om me hadde søkt plass frå 2. Han fekk heller ikkje starte tidlegare. Me endte opp med å måtte ta ein månad ekstra ulønna som me ikkje hadde planlagt med, både for vekene i august, samt første veke i september med tilvenning. Me betalte då kun for 2 dagar i august, samt fekk kontantstøtte. Likevel tapte me mykje løn på dette.

Så merk at rett til barnehageplass i august betyr berre at han har rett til å starte ein eller annan gong i løpet av august. Har også fleire venninner som opplevde akkurat det same. Dette var i Oslo.
 
Sniker frå juli.
Min begynte i barnehagen no i august. Han fekk satt opp første dag den 30. august, sjølv om me hadde søkt plass frå 2. Han fekk heller ikkje starte tidlegare. Me endte opp med å måtte ta ein månad ekstra ulønna som me ikkje hadde planlagt med, både for vekene i august, samt første veke i september med tilvenning. Me betalte då kun for 2 dagar i august, samt fekk kontantstøtte. Likevel tapte me mykje løn på dette.

Så merk at rett til barnehageplass i august betyr berre at han har rett til å starte ein eller annan gong i løpet av august. Har også fleire venninner som opplevde akkurat det same. Dette var i Oslo.
Er nok veldig ulikt ja fra plass til plass, og dialog med styrer. :)
 
Min plan er å være hjemme lenge. Målet er til babyen er 2 år, dersom økonomien går rundt, og barnet trivst med det. Jeg har da permisjon ut februar 2023 (inkl ferie fra i år). Deretter 1-2 mnd ulønnet før mannen tar sin permisjon. Deretter får man jo kontantstøtte, samt sparer bhg utgifter. Jeg jobber på sykehus, og mannen jobber også 3 delt turnus, med en del fri. Jeg skal derfor jobbe ekstra når mannen er hjemme for å få økonomien til å gå rundt fra barnet er 1-2 år. Målet vil da være 7 vakter i mnd cirka for min del..
 
Her tar jeg hele fellesperioden. Blir ca akkurat 1 år med permisjon, ferie og 14 uker ulønnet permisjon. Så jobber jeg i 6 uker, og tar avspasering og sommerferie med resten av lærerne.

Vi har heldigvis råd til at jeg tar en del uker ulønnet permisjon. Med tanke på rett til sykepenger, og feriepengene i 2024, skulle jeg gjerne vært foruten. Men med barnehageplass i august (Og heller ingen ønske om oppstart tidligere), får det bare bli sånn. Enn så lenge finnes vel fortsatt kontantstøtte, så det får vi i alle fall i en mnd eller to.
 
Her tar jeg hele fellesperioden. Blir ca akkurat 1 år med permisjon, ferie og 14 uker ulønnet permisjon. Så jobber jeg i 6 uker, og tar avspasering og sommerferie med resten av lærerne.

Vi har heldigvis råd til at jeg tar en del uker ulønnet permisjon. Med tanke på rett til sykepenger, og feriepengene i 2024, skulle jeg gjerne vært foruten. Men med barnehageplass i august (Og heller ingen ønske om oppstart tidligere), får det bare bli sånn. Enn så lenge finnes vel fortsatt kontantstøtte, så det får vi i alle fall i en mnd eller to.
Kan jeg spør hvorfor tar du så mye ulønnet? Er det for at samboeren din skal ha fri hele sommeren og? :)
Jeg er redd for at jeg kan ha tenkt feil i tidligere post der jeg nevnte den ordningen vi tenker på. Da med at sambo tar perm etter meg, så tar jeg to uker ulønnet og han har fri hele sommeren pga tvunget avspasering og ferie. :angelic:
 
Vi har spart på forhånd med alle tre barna. Slik at jeg kan gå ulønnet en stund. Ammet de to andre til 15 og 17mnd. Så var ikke aktuelt å jobbe før på slutten av ammeperioden. Blir nok ikke det med tredje mann heller.

Så tar mannen ut permisjon hver fredag første bhg år, så blir det bare 4dagers uke på mini første året i bhg. Jobber som sykepleier. Så mulig jeg tar noen vakter etterhvert fordiom jeg har ulønna permisjon. Må se litt når lille er 1år ca.

Har regna at vi må ha 12-13000kr i mnd som vi må spare opp på forhånd når jeg skal være hjemme. Så har spart en del til nå. Så blir det vel skattepenger og feriepenger som blir satt av i tilegg.

Men frustrerte at man må ha bhg plass fra august og ikke kan søke seg inn fra januar f.eks. før kunne man det her. Men ikke etter ny kommune.
 
Kan jeg spør hvorfor tar du så mye ulønnet? Er det for at samboeren din skal ha fri hele sommeren og? :)
Jeg er redd for at jeg kan ha tenkt feil i tidligere post der jeg nevnte den ordningen vi tenker på. Da med at sambo tar perm etter meg, så tar jeg to uker ulønnet og han har fri hele sommeren pga tvunget avspasering og ferie. :angelic:
Både fordi jeg ikke vil begynne på jobb tidligere (blir i februar uten noe ulønnet), for at noen av oss skal være hjemme til barnehagestart (kan fort bli i slutten av august), og for å få mye sommerferie sammen.
 
Syns virkelig ikke det burde være sånn når det er ulønnet permisjon i forbindelse med å få barn. 4 uker var ikke så gale, men 2 måneder ble mye! Spørs om barna klarer å holde seg friske så lenge..

Ja, så fullstendig enig! Men stort sett er partner da i permisjon de to månedene det gjelder for å opparbeide seg den retten - om man da ikke tar ut noe ulønnet selv igjen etter partner har tatt ut sin perm. Å ta ut ulønnet i forb. med barnehagestart kommer jeg ikke til å gjøre nettopp grunnet høsten som kommer og sykdom som følger med :wtf: Har litt fleks på jobben, så kan evt ta bittelitt avspasering uten å ha opparbeidet det i forkant, og kan så jobbe inn utover høsten, eller evt bli trukket litt i lønn for det jeg ikke får jobbet inn, men da uten å miste de rettighetene.

Det må da finnes noe statistikk på hvem som tar ut ulønnet permisjon og i hvilken livsfase, og vil vedde en god sum på at det er kvinner i fertil alder ca ett år etter å ha født et barn :meh: Er ganske urettferdig!
 
Ja, så fullstendig enig! Men stort sett er partner da i permisjon de to månedene det gjelder for å opparbeide seg den retten - om man da ikke tar ut noe ulønnet selv igjen etter partner har tatt ut sin perm. Å ta ut ulønnet i forb. med barnehagestart kommer jeg ikke til å gjøre nettopp grunnet høsten som kommer og sykdom som følger med :wtf: Har litt fleks på jobben, så kan evt ta bittelitt avspasering uten å ha opparbeidet det i forkant, og kan så jobbe inn utover høsten, eller evt bli trukket litt i lønn for det jeg ikke får jobbet inn, men da uten å miste de rettighetene.

Det må da finnes noe statistikk på hvem som tar ut ulønnet permisjon og i hvilken livsfase, og vil vedde en god sum på at det er kvinner i fertil alder ca ett år etter å ha født et barn :meh: Er ganske urettferdig!
Ja, det er sant! Partner kan muligens ta sykedagene. Likevel litt kjipt å ikke ha mulighet til å dele på hvis det blir mye uten å miste inntekt!
Sikkert veldig lurt å ikke ta det i forbindelse med barnehagestart ja! I fjor følte jeg det var sykdom hele høsten! :wacky: Så fin ordning du har på jobb! :happy:Er helt sikker på at det er kvinner i vår situasjon som tar mest ulønnet permisjon!
 
Men dette er da sammenhengende? Så om man deler opp i uker utover permisjonen så slipper man dette? Kan være derfor de har laget den muligheten?
Ååå, vil det si at jeg kan ta 2 uker ulønnet permisjon høsten 2022 og 2 uker ulønnet permisjon våren 2023 og så mister jeg ingen rettigheter?? :smiley-bounce022 Det hadde løst veldig mye! :smiley-bounce012 Spesielt hvis babyen kommer en stund før termin!
 
Ååå, vil det si at jeg kan ta 2 uker ulønnet permisjon høsten 2022 og 2 uker ulønnet permisjon våren 2023 og så mister jeg ingen rettigheter?? :smiley-bounce022 Det hadde løst veldig mye! :smiley-bounce012 Spesielt hvis babyen kommer en stund før termin!
Slik jeg forstår det så :) men ville hørt med f.els nav altså.
 
Back
Topp