Permisjon

Hvilken petmisjonsmodell velger du?

  • 49 uker og 100%

    Votes: 32 84,2%
  • 59 uker og 80%

    Votes: 6 15,8%

  • Antall som har svart
    38

AneAne

Andre møte med forumet
Hei! Vi venter først barnet vårt (en liten gutt!) i midten av juli, og lurer veldig på hvordan vi skal gjøre det med permisjon. Vi har tenkt litt på å ta 80 % med 59 uker, men alle sier at dette er dumt økonomisk. En kalkulator på nett sa at vi tapte rundt 25000 sammenliknet med 100 % i 49 uker, om jeg tar hele fellesperioden. Men mange kombinerer jo 100 % med ulønnet permisjon og da må man jo tape mer enn dette? Hva tenker dere å gjøre og hvordan planlegger dere barnehageoppstart?
 
Hei! Vi venter først barnet vårt (en liten gutt!) i midten av juli, og lurer veldig på hvordan vi skal gjøre det med permisjon. Vi har tenkt litt på å ta 80 % med 59 uker, men alle sier at dette er dumt økonomisk. En kalkulator på nett sa at vi tapte rundt 25000 sammenliknet med 100 % i 49 uker, om jeg tar hele fellesperioden. Men mange kombinerer jo 100 % med ulønnet permisjon og da må man jo tape mer enn dette? Hva tenker dere å gjøre og hvordan planlegger dere barnehageoppstart?

Jeg har hatt 2 permisjoner med 100 % dekning tidligere og det vil jeg ikke denne gangen.
Vi har ikke hatt mulighet til å sette unna til ulønnet, og jeg synes det blir alt for kort permisjon med 100 i dekningsgrad.
Husket jeg gruet fælt de andre gangene og følte baby var alt for lite.

Når studerer jeg over nett også, så får jo stipend i tillegg til hver lønn gjennom permisjonen, så økonomisk merker vi ikke noe av det, annet enn at feriepengene bli hakket mindre neste år, men det er ingen krise for oss:)

Jeg og barnefar skal kombinere med 3 til 4 uker ferier som vi fører inn i permisjonen, så da blir det barnehagestart iløpet av september neste år.
Det er vi også glade for, for da er mange av de andre nye barna innkjørt og vår lille blir ikke en av mange nye på akkurat samme tid. Håper at avdelingene er roet ned noe da.

Vår nr 2 startet utenfor typisk oppstart hun også, og de ansatte hadde mye bedre tid til å bli kjent med:)
 
Vi får tidlig i juli, og jeg har da alle ferieuker til gode. Vi tenker å ta 100% også tar jeg ut de ekstra ferieukene + ferien for 2022. Tenker da barnehagestart 1.august.
 
Siden vi når fint frem til barnehagestart med 100% permisjon og våre ferier denne gangen også, så har det ikke vært aktuelt å vurdere verken 80% eller ulønnet permisjon. :)

Men med forrige jobbet vi noe redusert deler av det første året i bhg (80%), anbefaler det!
 
Jeg har hatt 2 permisjoner med 100 % dekning tidligere og det vil jeg ikke denne gangen.
Vi har ikke hatt mulighet til å sette unna til ulønnet, og jeg synes det blir alt for kort permisjon med 100 i dekningsgrad.
Husket jeg gruet fælt de andre gangene og følte baby var alt for lite.

Når studerer jeg over nett også, så får jo stipend i tillegg til hver lønn gjennom permisjonen, så økonomisk merker vi ikke noe av det, annet enn at feriepengene bli hakket mindre neste år, men det er ingen krise for oss:)

Jeg og barnefar skal kombinere med 3 til 4 uker ferier som vi fører inn i permisjonen, så da blir det barnehagestart iløpet av september neste år.
Det er vi også glade for, for da er mange av de andre nye barna innkjørt og vår lille blir ikke en av mange nye på akkurat samme tid. Håper at avdelingene er roet ned noe da.

Vår nr 2 startet utenfor typisk oppstart hun også, og de ansatte hadde mye bedre tid til å bli kjent med:)

Takk for gode innspill! Dette med barnehage er jo selvfølgelig helt nytt for meg, så det er veldig fint med sånne tips
 
Siden vi når fint frem til barnehagestart med 100% permisjon og våre ferier denne gangen også, så har det ikke vært aktuelt å vurdere verken 80% eller ulønnet permisjon. :)

Men med forrige jobbet vi noe redusert deler av det første året i bhg (80%), anbefaler det!


Ja, vi har også tenkt at i hvertfall én av oss jobber 80 % første året, kanskje også videre om det funker fint!
 
Her blir det 100%, og 5 ferieuker, da er permisjonen ferdig 16.mars! Så blir det neste års 5 uker ferie og ulønnet permisjon til september. Har spart opp mye, og sparer hver mnd gjennom hele permisjonen, så skal gå fint:) mannen er gardbruker, mai-sept er den travleste tiden i året. Han tar derfor permisjonen sin fra september.
 
Her blir det 100%, og 5 ferieuker, da er permisjonen ferdig 16.mars! Så blir det neste års 5 uker ferie og ulønnet permisjon til september. Har spart opp mye, og sparer hver mnd gjennom hele permisjonen, så skal gå fint:) mannen er gardbruker, mai-sept er den travleste tiden i året. Han tar derfor permisjonen sin fra september.

Hvorfor foretrekker du å ta ulønnet permisjon fremfor 80 % og lengre periode? Veldig lurt å spare det man kan! Vi laget en sparekonto til babysaker i høst og den blir veldig god å ha når alle ekstrautgifter vi ikke har tenkt på engang kommer ☺️
 
Her blir det 100% og ferien fra i år (har en uke fra i fjor, så totalt 6 uker). Med pappaperm og ferie neste år, går det fint uten noe ulønnet til barnehagestart i august.

Med de to andre var både dem og jeg klare for barnehagestart når de var rundt året :)
 
Her blir det 100% og at jeg tar ut 4 uker ferie jeg har igjen.. da skal jeg starte å jobbe igjen 31.mars og sambo i permisjon fram til vi tar ferie igjen i juli
 
Eg angret forrige gang på at eg tok 100% og endte opp med å ta 2 mnd ulønnet permisjon etter det, følte det ble alt for tidlig å gå på jobb når permisjon var over.
Så tar derfor 80% denne gang og slipper noe ulønnet permisjon forhåpentligvis.
Føler det er verdt de ekstra ukene og heller 20% mindre lønn stedet for noe ulønnet.
 
Her blir det 100% utbet + 4 uker ferie midt i permisjonen for min del, og tar større del av fellesperioden pga amming, sist måtte jeg slutte med amming litt før jeg hadde tenkt. Vi havner slik at det passer med barnehageoppstart, og ny runde med ferie for oss begge :)
 
Hvorfor foretrekker du å ta ulønnet permisjon fremfor 80 % og lengre periode? Veldig lurt å spare det man kan! Vi laget en sparekonto til babysaker i høst og den blir veldig god å ha når alle ekstrautgifter vi ikke har tenkt på engang kommer ☺️
Nei, si det, ble vel det som passet best for oss. Må uansett ha ulønnet perm for å få det til å gå opp. Får 23.000 mer utbetalt totalt på 100% enn på 80%. Vi har et lite forbruk i mnd, og jeg sparer såpass mye hver mnd at det har ingenting å si for oss:) Veldig lurt med sparekonto:joyful: Mulig summasumarium at vi taper totaltsett, ifht år 22/23, men det går fint:)
 
Her blir det 100% utbetalt. Termin i midten av juli. Med min og min kones ferie, får vi til å strekke tiden hjemme frem til midten av august. Min mor har sagt hun kan komme å være hos oss noen uker, slik at hun kan være barnevakt hvis han ikke har fått startet i bhg, og hvis han har startet kan hun levere sent/hente tidlig for å gi korte dager i starten. Skulle helst hatt økonomi til å være hjemme med han lengre, men det har vi absolutt ikke mulighet til :(
 
Back
Topp