Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari

100 %: Den med permisjon mottar 100 % lønn. Permisjonen varer i til sammen 49 uker. Av disse er 3 (før termin) + 15 uker forbeholdt mor, mens 15 er forbeholdt far. De siste 16 ukene heter fellesperioden. Den kan dere dele fritt mellom dere.Kan noen forklare meg hva mens med dette og hva er alternativene og forskjellen mellom dem?

100 %: Den med permisjon mottar 100 % lønn. Permisjonen varer i til sammen 49 uker. Av disse er 3 (før termin) + 15 uker forbeholdt mor, mens 15 er forbeholdt far. De siste 16 ukene heter fellesperioden. Den kan dere dele fritt mellom dere.
80 %: Den med permisjon mottar 80 % lønn. Permisjonen varer i til sammen 59 uker der 3 + 19 uker er forbeholdt mor, 19 uker er forbeholdt far og 18 uker er fellesperiode dere deler fritt mellom dere.
Samlet sett gir 100 % mer utbetalt enn 80 %, så det lønner seg økonomisk, selv om dere velger å ta ut 10 uker ulønnet perm etterpå, slik at dere likevel får 59 uker
Edit: Bortsett fra at mor må ta ut tre uker før termin (og mister hva enn som gjenstår av disse dersom hun føder før termindato), og 6 uker etter fødsel, så står dere ganske fritt til å finne en løsning som passer for dere ang tidspunkt for hvem som tar ut permisjon når.
Anbefaler å sjekke ut https://foreldrepengeplanlegger.nav.no/
Jeg er veldig usikker på hvordan vi skal løse det med permisjon. Her hvor vi bor, får vi ikke barnehageplass før i august 2022, så det blir en laaaang permisjon.
Litt skeptisk til for lang og sammenhengende ulønnet permisjon, for man mister visstnok rettighetene til sykepenger etter fire uker. Og det suger skikkelig hvis man skulle være max uheldig.
Herlig tuuuuuusen takk100 %: Den med permisjon mottar 100 % lønn. Permisjonen varer i til sammen 49 uker. Av disse er 3 (før termin) + 15 uker forbeholdt mor, mens 15 er forbeholdt far. De siste 16 ukene heter fellesperioden. Den kan dere dele fritt mellom dere.
80 %: Den med permisjon mottar 80 % lønn. Permisjonen varer i til sammen 59 uker der 3 + 19 uker er forbeholdt mor, 19 uker er forbeholdt far og 18 uker er fellesperiode dere deler fritt mellom dere.
Samlet sett gir 100 % mer utbetalt enn 80 %, så det lønner seg økonomisk, selv om dere velger å ta ut 10 uker ulønnet perm etterpå, slik at dere likevel får 59 uker
Edit: Bortsett fra at mor må ta ut tre uker før termin (og mister hva enn som gjenstår av disse dersom hun føder før termindato), og 6 uker etter fødsel, så står dere ganske fritt til å finne en løsning som passer for dere ang tidspunkt for hvem som tar ut permisjon når.
Anbefaler å sjekke ut https://foreldrepengeplanlegger.nav.no/
Dette har jeg ikke tenkt på, takk for info!Jeg er veldig usikker på hvordan vi skal løse det med permisjon. Her hvor vi bor, får vi ikke barnehageplass før i august 2022, så det blir en laaaang permisjon.
Litt skeptisk til for lang og sammenhengende ulønnet permisjon, for man mister visstnok rettighetene til sykepenger etter fire uker. Og det suger skikkelig hvis man skulle være max uheldig.

Dersom du har skriftlig avtale med arbeidsplassen din om oppstartsdato etter ulønnet foreldrepermisjon, har du uansett rett på 65% sykepenger fra dag 15 etter at sykemeldingsperioden din begynte.Jeg er veldig usikker på hvordan vi skal løse det med permisjon. Her hvor vi bor, får vi ikke barnehageplass før i august 2022, så det blir en laaaang permisjon.