Permisjon

Stardust

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
Junibarna 2019
FebbisBebbis2021 ❄️
Noen som har begynt å tenke på hvordan man gjør det med permisjon?
Ulønnet, 80/100%, satse på barnehage før august osv? :)

• Liker
Reactions: Klo
Jupp. 80% jeg tar fellesdelen. Oppstart i barnehage februar/mars 22

Vi hadde 100% dekning sist, er begge enige om at vi går for 80% denne gang. Og så får vi se når det blir barnehagestart, det kommer an på når vi eventuelt får plass, og hva dette barnet har behov for.

Vi har ikke bestemt oss ennå, men det ser ut til at det må bli noen måneder ulønnet ettersom vi tar høyde for barnehagestart på høsten. De to vi har fra før startet i barnehagen da de var 1,5 år, og jeg syntes det var en passende alder:) Dersom vi venter til høsten 2022, så får vi kanskje plass i barnehagen som vi ønsker. De har kun opptak på høsten.

Last edited:
Tenker vi går for 100%lønn, vi taper så mye om gubben skal gå lenge i permisjon. Så tar jeg heller ulønna permisjon til ungen begynner i barnehagen i august.

Last edited:
Her blir det nok 100 % permisjon, og delt likt mellom meg og pappaen :)
Satser på barnehagestart i januar, om vi får plass. Fungerte fint med barnehagestart når storebror var 11 måneder, men ser selvsagt an ungen.

Jeg er litt usikker på hvordan vi skal løse det og hvordan det er med barnehageopptak utenom august her i området. Men leker meg litt rundt på foreldrepengeplanleggeren til nav og ser på muligheten for å kombinere 100 % med ulønnet og at jeg tar fellesperioden, sånn at jeg kan være hjemme til desember. Så må vi se på gradert uttak for ham, enten hele pappaperioden eller tiden etter hen fyller 1 år. Og så kombinere med pappaperm, ulønnet, kontantstøtte og hjelp fra svigers sånn at vi klarer oss til jeg tar ferie i juni :happy:

Her tar vi 100% lønn. Det har ikke vært fullt i barnehagen til hun jeg har fra før, så tror ikke det blir noe problem å få plass fra februar 22:happy:

Jeg skal være hjemme til ungen er 1 år, så tar pappa’n sin perm, etterpå tar jeg noe ulønnet perm fram til ungen er 2 år og begynner i barnehage. Tror vi tar 100% dekningsgrad.

Kan noen forklare meg hva mens med dette og hva er alternativene og forskjellen mellom dem?

Kan noen forklare meg hva mens med dette og hva er alternativene og forskjellen mellom dem?
100 %: Den med permisjon mottar 100 % lønn. Permisjonen varer i til sammen 49 uker. Av disse er 3 (før termin) + 15 uker forbeholdt mor, mens 15 er forbeholdt far. De siste 16 ukene heter fellesperioden. Den kan dere dele fritt mellom dere.

80 %: Den med permisjon mottar 80 % lønn. Permisjonen varer i til sammen 59 uker der 3 + 19 uker er forbeholdt mor, 19 uker er forbeholdt far og 18 uker er fellesperiode dere deler fritt mellom dere.

Samlet sett gir 100 % mer utbetalt enn 80 %, så det lønner seg økonomisk, selv om dere velger å ta ut 10 uker ulønnet perm etterpå, slik at dere likevel får 59 uker :happy:

Edit: Bortsett fra at mor må ta ut tre uker før termin (og mister hva enn som gjenstår av disse dersom hun føder før termindato), og 6 uker etter fødsel, så står dere ganske fritt til å finne en løsning som passer for dere ang tidspunkt for hvem som tar ut permisjon når.

Anbefaler å sjekke ut https://foreldrepengeplanlegger.nav.no/

Last edited:
100 %: Den med permisjon mottar 100 % lønn. Permisjonen varer i til sammen 49 uker. Av disse er 3 (før termin) + 15 uker forbeholdt mor, mens 15 er forbeholdt far. De siste 16 ukene heter fellesperioden. Den kan dere dele fritt mellom dere.

80 %: Den med permisjon mottar 80 % lønn. Permisjonen varer i til sammen 59 uker der 3 + 19 uker er forbeholdt mor, 19 uker er forbeholdt far og 18 uker er fellesperiode dere deler fritt mellom dere.

Samlet sett gir 100 % mer utbetalt enn 80 %, så det lønner seg økonomisk, selv om dere velger å ta ut 10 uker ulønnet perm etterpå, slik at dere likevel får 59 uker :happy:

Edit: Bortsett fra at mor må ta ut tre uker før termin (og mister hva enn som gjenstår av disse dersom hun føder før termindato), og 6 uker etter fødsel, så står dere ganske fritt til å finne en løsning som passer for dere ang tidspunkt for hvem som tar ut permisjon når.

Så bra du forklarer det :)
80% lønn er bare tull, håper reglene rundt det endrer seg, så det kan bli lik for alle.

Jeg er veldig usikker på hvordan vi skal løse det med permisjon. Her hvor vi bor, får vi ikke barnehageplass før i august 2022, så det blir en laaaang permisjon.
Litt skeptisk til for lang og sammenhengende ulønnet permisjon, for man mister visstnok rettighetene til sykepenger etter fire uker. Og det suger skikkelig hvis man skulle være max uheldig.

Jeg er veldig usikker på hvordan vi skal løse det med permisjon. Her hvor vi bor, får vi ikke barnehageplass før i august 2022, så det blir en laaaang permisjon.
Litt skeptisk til for lang og sammenhengende ulønnet permisjon, for man mister visstnok rettighetene til sykepenger etter fire uker. Og det suger skikkelig hvis man skulle være max uheldig.

Har du vurdert å bruke en dagmamma?
Eventuelt om du kjenner andre som er i mammaperm, så kunne man forsøkt å hjelpe hverandre og gå ned i stilling for noen mndr :)
Vi tenkte vi skulle begge jobbe 60% de siste mnd før barnehage og får hjelp av svigermor til å passe en dag i uken.

Her kan vi bare glemme barnehage før august 2022.

Fikk en gutt i februar 2018, og da hadde vi jo akkurat samme problemet.. Fikk ikke bhg-plass før august 2019.

Vi gikk for 100%, hvor pappaen hadde permisjon i 19 uker, og jeg tok alt det andre. Deretter jobbet faren 60%, jeg jobbet 80%, og mine foreldre passet guttungen to dager i uken, så vi fikk det til å gå opp til barnehagestart.

Vi gjør nok det samme denne gangen. Dvs, jeg vet ikke om vi får noe pass av mine foreldre, da, men da får vi heller bare jobbe 50% begge to. Selv om kontantstøtten er en vits i forhold til lønnen vår, og det er irriterende å tenke på at denne "straffen" får ikke de som har blitt gravid på "rett" tid av året. Det er urettferdig og ulogisk at man skal tape hundretusener av kroner på å få barn i feil måned.

Herlig tuuuuuusen takk ❤️❤️

Dette har jeg ikke tenkt på, takk for info!

Fant denne artikkelen som tar opp litt av tematikken om rettigheter til sykepenger. I tillegg hadde den masse andre tips :happy:

https://www.dinepenger.no/forbruker/pensjon/9-tips-slik-fikser-du-uloennet-permisjon/24797806

Vi gjør som tidligere: 100%, hvor jeg tar min del + hele felles perioden, så tar far sin del. Deretter bruker vi ferie/ulønnet frem til ca fylte 1 år og barnehagestart. Usikker på hvordan det er å få plass på den tiden av året, men det ligger ca 20 barnehager i en halvtimes omkrets, så en plass MÅ de jo bare ha ledig tenker jeg..

Med første som kom i april tok vi 80%, og med ferie har vi klart å strekke det til barnehagestart i august, uten å ta ulønnet permisjon.

Jeg tok initiativ til en avtale på jobben om at de dekket de resterende 20% for hele perioden. Så i praksis har vi hatt 100% i 59 uker. Håper på å få en ny slik avtale, da vi ønsker å vente med barnehagestart til august med nr. 2 også.

Sammen med kontantstøtte så skal det gå ganske greit. Vi får jo også kontantstøtte på nåværende tidspunkt i 3 eller 4 mnd for nr 1 (en venninne som tipset meg, jeg hadde ikke tenkt på den muligheten, så det ble som en bonus) og tenker spare mest mulig av dem til neste år.

Dersom du har skriftlig avtale med arbeidsplassen din om oppstartsdato etter ulønnet foreldrepermisjon, har du uansett rett på 65% sykepenger fra dag 15 etter at sykemeldingsperioden din begynte. :-)

Back
Topp