Permisjon

Frk.strikk

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Septemberlykke 2021
Junispirene24❤️
Har dere begynt å tenke hvordan dere skal fordele permisjonen og om det lønnet seg med 100% eller 80% dekningsgrad?
Når skal lille begynne i barnehagen?

For vår del vil jeg helst at lille skal vente til august med barnehagestart, og da blir vi nødt til å ta enten 80% dekningsgrad eller to måneder ulønnet permisjon..
 
Sniker. Vi har ikke regnet på totalen ift. 80/100 enda. Men her er det ikke mulig å få bhg-plass før august. Så vi må ha permisjon til midten av august ca.
 
Vi måtte ta 100% med de 2 første pga økonomi, hadde ikke mulighet å bare ha 80% utbetaling. Og dessverre blir det nok det denne gangen og, siden vi har kjøpt hus og har mer utgifter nå enn før. Men har veldig lyst å ha 80% :(
Ellers blir det nok ikke barnehage før i august, kanskje mulighet fra tidligere av, men vi får se. Mitt aller største ønske er å være hjemmeværende mor, men økonomien styrket ikke til :(
 
Vi må ta 100% fordi samboer tjener såpass at han uansett vil få lavere dekning i forhold til lønn når han får foreldrepenger. Så vil det heller på den måten være mer uproblematisk for meg å ta noen måneder permisjon uten lønn dersom det er nødvendig.
 
100% og så tar jeg noen måneder ulønnet heller, det lønner seg :) Blir nok ikke barnehage før august
 
100% og bhg-start i august. Blir vel et par måneder ulønnet, men har heldigvis god tid på å spare.
 
100% og så ulønnet og permisjon sammen med mannen :HeartredDette er garantert siste barnet og vi har lyst å reise litt sammen når vi har muligheten. Vi gjorde det med første og det var kjempe kjekt. Har begynt å legge vekk penger til ulønnet permisjon i 4-5 mnd
 
Vi taper på 80%, så begge de to tidligere gangene har vi hatt 100% og satt av et beløp hver mnd i forhold til det vi trenger de månedene vi må ha ulønnet. Fordi jeg jobber i kommunen får jeg også betalt den mnd jeg tar ferie og pleier å ta den etter permisjonen er ferdig. Om man ikke får det er det lurt å spare feriepengene til man trenger de ;)
 
100% her så må vi bare legge av noen penger per mnd og feriepenger til ulønnet permisjon, og se nærmere på feriekabalen. Er ekstremt heldig som har foreldre som naboer og som uansett hadde tenkt å gå av med pensjon i løpet av neste år.
 
Det lønner seg vel stort sett alltid å ta 100% og sette av penger til å gå hjemme tilsvarende samme periode som om man hadde tatt 80%?
Vi tar 100%, og legger feriene i 2020 og 2021 slik at vi får strekt permisjonen mest mulig, da er vi ikke langt unna barnehagestart i august 2021 ;)
 
Jeg håper at min får starte i bhg fra 10 mnd, og at jeg kan spare deler av permisjonen til å ha 20% fri etter barenehagestart, så det kan bli litt kortere dager en stund. Alle mine har vært veldig klare for bhg ved 10 mnd. Men fulle dager fra 10 mnd vil jeg helst unngå.
 
Vi går for 100 % og barnehagestart i august. Vi løser det med tilrettelagt turnus+mulig ulønnet deler av stillingen +besteforeldre i nabohuset :cat:
 
Jeg skal ta 100% 3 mnd inn i permisjon skal jeg ta 6 uker ferie og lever på ferie pengene ( har overført 7 dager fra i år) og da stopper jeg permisjonen i de 6 ukene så de blir forflyttet på en måte, og i Værste fall så har jeg og mannen 5 uker ferie hver i 2021 vi kan bruke og da må jeg ta 2 dager ulønnet i værstefall.. PS er noen barnehager som tar inn før august hvis de har plass for de som ønsker det.
 
Vi tar 80%. Og skal prøve å få overført sambo sine uker til meg. Han er ikke i jobb (skole) og har en nakke og skulderskade som gjør at han er litt hemmet når han er aleine med barn, med bæring, osv! Det sliter på han.
Så blir det gjerne 1 mnd med ulønnet, og så ønsker jeg å ta 1 år med 80%. Hvis det blir innvilget!
Også 10 uker ferie til sommeren før barnehagestart :)
 
Jeg er så spent pp hvordan vi blir å gjøre det! Har tenkt mye på å ta 80%, men vi får se.. Samboer jobber i utlandet og er selvstendig næringsdrivende, og må han reise for å jobbe, så må han bare. Ingen andre som kan ta over for han, så det begrenser oss jo veldig på å legge en plan som vi ønsker.
 
Hvordan er det med pensjonssparing når man tar ulønnet permisjon? Mister man ikke en del av oppsparingen til dette?.. Nye pensjonsregler for oss "unge" ser ikke like bra ut som for de eldre, så er bekymret for hvordan ulønnet permisjon påvirker dette.

Vi tenker selv på å ta 80% for å unngå ulønnet permisjon, synes det er så vanskelig.. Ønsker jo egentlig å ha 100%, men samtidig få "nok" tid hjemme med barnet!
 
Hvordan er det med pensjonssparing når man tar ulønnet permisjon? Mister man ikke en del av oppsparingen til dette?.. Nye pensjonsregler for oss "unge" ser ikke like bra ut som for de eldre, så er bekymret for hvordan ulønnet permisjon påvirker dette.

Vi tenker selv på å ta 80% for å unngå ulønnet permisjon, synes det er så vanskelig.. Ønsker jo egentlig å ha 100%, men samtidig få "nok" tid hjemme med barnet!
Ved ulønnet permisjon kan du miste pensjonsopptjening. Jeg ville hørt med arbeidsplassen om du fremdeles er en del av pensjons- og forsikringsordningene selv i ulønnet permisjon eller ikke. En annen negativ konsekvens ved ulønnet permisjon i mer en 14 dager er jo at det kan påvirke retten din til blant annet sykepenger og pleiepenger når du kommer tilbake på jobb.

Vi vurderer også 80% for å unngå ulønnet, da er barnefar pålagt 19 uker. Vi får se hva det blir, syns selv det er vanskelig.
 
Hvordan er det med pensjonssparing når man tar ulønnet permisjon? Mister man ikke en del av oppsparingen til dette?.. Nye pensjonsregler for oss "unge" ser ikke like bra ut som for de eldre, så er bekymret for hvordan ulønnet permisjon påvirker dette.

Vi tenker selv på å ta 80% for å unngå ulønnet permisjon, synes det er så vanskelig.. Ønsker jo egentlig å ha 100%, men samtidig få "nok" tid hjemme med barnet!

Sniker. Vi må ta ut ulønnet permisjon en periode. Skal da sette av ekstra penger for pensjon for den som er hjemme.
 
Back
Topp