Permisjon

Katitzi

Gift med forumet
Marsboerne2017
Novemberbarna 19
Hvordan tenker dere å fordele permisjonen dere imellom (hvis det er partner med i bildet ;))

Og hvordan blir det for dere som har valgt å få barn alene?

Her tar jeg mødrekvoten og hele fellesperioden. Forlenger tiden jeg blir hjemme med 9 uker ferie ca, også tar samboer over med sine 15 uker. Da klarer vi å strekke bhg start til babyen er 1 år.

Samboer jobber som assistent på skolen så han vil jo da ha ferie hele sommeren, og planen er da at jeg begynner i jobb ved skolestart, mens han går ut i permisjon. Jeg har 11 uker ferie til gode neste år, for jeg får ikke tatt ut de 6 ukene jeg har i år.

Vi tenker foreløpig 100 % der jeg tar mine uker + fellesperioden, med ferien min også inni der, og så overtar far med sine 15 uker og kanskje noe ekstra ubetalt permisjon. Så får vi se om vi har barnehageplass eller ikke etter det. Termin ved månedsskiftet november-desember, så er litt usikkert om vi da har krav på barnehageplass i 2020 eller 2021. Blir nok uansett å søke da :)

Her blir det engangsstønad da jeg er ufør. Faren jobber hjemmefra, og har ikke permisjonsrettigheter

Jeg får engangsstønad og han tar 45% permisjon i hele 2020 :p
Sett at jobben hans godtar det, hvis ikke mister de han helt fra januar til sept.
Jeg er student så det er masse smutthull på våre regler.

For dei som har lyst å vite meir om permisjonsordningen, har vi denne podkasten:

"Alle har rett il foreldrepermisjon, enten de er fast ansatt, vikar eller engasjert for et visst tidsrom. De fleste ønsker lengst mulig tid sammen med barnet sitt det første året, men tid handler også om penger. Skal du være hjemme i 80 prosent eller 100 prosent når du tar ut permisjon?"

Jeg tenkte å ta 5-6 måneder først, og så begynne å jobbe ei eller to uker i måneden ei stund(for å ikke komme helt ut av det). Så får far resten. Vi vet heller ikke hvordan det blir med barnehageplass, og om vi tar 80 eller 100%.

Kommer nok til å ta ut 100% hele mødrekvoten og fellesperioden. Permisjonen vil nok vare ca. til sommerferien begynner (er lærer), så vil far bruke fedrekvoten fra høsten av når jeg begynner i jobb igjen. Da trenger ikke lille begynne i barnehage før en stund etter han eller hun fyller året :)

Kommer nok til å ta ut 100% hele mødrekvoten og fellesperioden. Permisjonen vil nok vare ca. til sommerferien begynner (er lærer), så vil far bruke fedrekvoten fra høsten av når jeg begynner i jobb igjen. Da trenger ikke lille begynne i barnehage før en stund etter han eller hun fyller året :)
Ja, vi klarer å strekke det til slutten av november ca med 100%, jeg kan jo da velge å gå litt tidligere tilbake i jobb og spare ferieukene mine til fars ferie eller permisjon er over, men tror ikke det vil funke like bra for oss... Vil også ha 2 timer ammefri betalt når jeg kommer tilbake i jobb, og bor 30 meter unna jobber.

Har lurt på dette selv, men ikke sjekket noe enda. Men sommerferien for lærere regnes ikke inn i permisjonen, eller?

Ja, vi klarer å strekke det til slutten av november ca med 100%, jeg kan jo da velge å gå litt tidligere tilbake i jobb og spare ferieukene mine til fars ferie eller permisjon er over, men tror ikke det vil funke like bra for oss... Vil også ha 2 timer ammefri betalt når jeg kommer tilbake i jobb, og bor 30 meter unna jobber.
Er det 2 timer ammefri daglig? :) Trodde det var bare 1 time jeg?

Har lurt på dette selv, men ikke sjekket noe enda. Men sommerferien for lærere regnes ikke inn i permisjonen, eller?
4 uker og 1 dag lovbestemt ferie regnes, som normalt. Resten er avspasering og er ikke noe som regnes med.

Er det 2 timer ammefri daglig? :) Trodde det var bare 1 time jeg?
Har avtalefestet 2 timer, jobber offentlig så følge KS avtalen. Den sier inntil 2 timer betalt ammefri, uavhengig av alder på barnet. Arbeidsgiver kan kreve attest/bekreftelse på amming fra barnet er 9 måneder.

Har avtalefestet 2 timer, jobber offentlig så følge KS avtalen. Den sier inntil 2 timer betalt ammefri, uavhengig av alder på barnet. Arbeidsgiver kan kreve attest/bekreftelse på amming fra barnet er 9 måneder.

Stemmer! Leste at det står 2 timer i tariffavtalen vår også, dette visste ikke ledelsen noe om sist jeg ammet, så man må følge litt med selv altså :P

Nei som de andre her sier så er det bare de ukene i juli som er lovfestet ferie. Men uansett påvirker det ikke min permisjon; mine uker utløpet rett før sommerferien begynner (19.juni), så det blir jo ikke snakk om noen utsettelse av min ferie uansett.

Far må derimot utsette sitt uttak av foreldrepenger til høsten, det er jo ikke vits i at han bruker pappapermen på sommeren når vi begge har ferie likevel :)
Han har jo såklart ikke like mange uker ferie, men han trenger jo ikke ta ut pappaperm før jeg begynner i jobb igjen i august.

Nei som de andre her sier så er det bare de ukene i juli som er lovfestet ferie. Men uansett påvirker det ikke min permisjon; mine uker utløpet rett før sommerferien begynner (19.juni), så det blir jo ikke snakk om noen utsettelse av min ferie uansett.

Far må derimot utsette sitt uttak av foreldrepenger til høsten, det er jo ikke vits i at han bruker pappapermen på sommeren når vi begge har ferie likevel :)
Han har jo såklart ikke like mange uker ferie, men han trenger jo ikke ta ut pappaperm før jeg begynner i jobb igjen i august.

Men det vil si at du har permisjon til sommerferien ca, så har ferie og avspasering til skolestart i august, også blir det pappaperm fra skolestart og de ukene han har krav på?!

Men det vil si at du har permisjon til sommerferien ca, så har ferie og avspasering til skolestart i august, også blir det pappaperm fra skolestart og de ukene han har krav på?!

Stemmer det! :) og er jo veldig glad for det, ellers hadde det jo blitt 100% jobb fra lille er litt over 7 måneder :)

Jeg får engangsstønad og han tar 45% permisjon i hele 2020 :p
Sett at jobben hans godtar det, hvis ikke mister de han helt fra januar til sept.
Jeg er student så det er masse smutthull på våre regler.

Så da skal du ikke ha permisjon fra studiet men fortsette å studere etter fødsel?

Så da skal du ikke ha permisjon fra studiet men fortsette å studere etter fødsel?
Jepp, er bare samlingsbasert så det skal jeg få til :)
Har ei fra klassen som bor her når vi har skole, så da er vi tre voksne i hus uansett de ukene, og da går alt.

Jepp, er bare samlingsbasert så det skal jeg få til :)
Har ei fra klassen som bor her når vi har skole, så da er vi tre voksne i hus uansett de ukene, og da går alt.

Skjønner!
Jeg studerte også når jeg fikk lillegutt, gikk siste året da med to samlingsbaserte fag jeg også, gikk veldig fint det ;)

Back
Topp