Permisjon

Katitzi

Gift med forumet
Marsboerne2017
Novemberbarna 19
Hvordan tenker dere å fordele permisjonen dere imellom (hvis det er partner med i bildet ;))

Og hvordan blir det for dere som har valgt å få barn alene?

Her tar jeg mødrekvoten og hele fellesperioden. Forlenger tiden jeg blir hjemme med 9 uker ferie ca, også tar samboer over med sine 15 uker. Da klarer vi å strekke bhg start til babyen er 1 år.

Samboer jobber som assistent på skolen så han vil jo da ha ferie hele sommeren, og planen er da at jeg begynner i jobb ved skolestart, mens han går ut i permisjon. Jeg har 11 uker ferie til gode neste år, for jeg får ikke tatt ut de 6 ukene jeg har i år.

Vi tenker foreløpig 100 % der jeg tar mine uker + fellesperioden, med ferien min også inni der, og så overtar far med sine 15 uker og kanskje noe ekstra ubetalt permisjon. Så får vi se om vi har barnehageplass eller ikke etter det. Termin ved månedsskiftet november-desember, så er litt usikkert om vi da har krav på barnehageplass i 2020 eller 2021. Blir nok uansett å søke da :)

Her blir det engangsstønad da jeg er ufør. Faren jobber hjemmefra, og har ikke permisjonsrettigheter

Jeg får engangsstønad og han tar 45% permisjon i hele 2020 :p
Sett at jobben hans godtar det, hvis ikke mister de han helt fra januar til sept.
Jeg er student så det er masse smutthull på våre regler.

For dei som har lyst å vite meir om permisjonsordningen, har vi denne podkasten:

"Alle har rett il foreldrepermisjon, enten de er fast ansatt, vikar eller engasjert for et visst tidsrom. De fleste ønsker lengst mulig tid sammen med barnet sitt det første året, men tid handler også om penger. Skal du være hjemme i 80 prosent eller 100 prosent når du tar ut permisjon?"

Jeg tenkte å ta 5-6 måneder først, og så begynne å jobbe ei eller to uker i måneden ei stund(for å ikke komme helt ut av det). Så får far resten. Vi vet heller ikke hvordan det blir med barnehageplass, og om vi tar 80 eller 100%.