Hvilke rettigheter mister man?
Jeg vurderer veldig å ta ut 100% og så noe ulønnet..
Du mister rett på sykepenger etter 4 ukers ulønnet perm. Allerede etter 2 ukers ulønnet perm er vel sykepengene redusert med 50%. Man har ikke tjent seg opp full rett til sykepenger igjen før man har vært i full jobb i 4 uker etter endt perm.
Dette kan bøtes på ved å avslutte den ulønnede permen med å jobbe minst én dag, og så ta 4 ukers ferie. Da teller de 4 ferieukene likt som arbeid med tanke på å gjenopparbeide seg retten til fulle sykepenger. Men da har du jo brukt opp 4 uker av ferien din, på et tidspunkt som gjerne ikke er da du har lyst til å bruke ferien, så det må tenkes på også.
Vi er ikke sikret barnehageplass før i august 2019, og får mest sannsynlig ikke plass før da heller. Vi vil helst at babyen skal begynne i barnehagen når han er ett (vi vil begge tilbake i jobb), men det får vi mest sannsynlig ikke til.
Om vi tar 80%, så tar ulønnet perm i 3 uker hver, og så sper på med ferie (jeg får overført 4 uker fra året før, så jeg har jo masse å ta av), klarer vi strekke fritiden helt til august. Vi taper rundt 20 000 på det framfor å ta 100%, men for oss er ikke det noe problem.
Om vi tar 100%, blir det litt verre med den type triksing, men da lurer vi på å begge jobbe 50% fra permisjonsslutt frem til barnehagestart i august. Man har jo rett på å jobbe redusert når man har småbarn.