Permisjon

Julilykke-17

Forumet er livet
Julibaluba 2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Lurer på hva folk tenker ang permisjon, 80% vs 100% og hvorfor?

Selv er jeg veldig i tvil på hva vi skal gjøre, siden alt rundt svangerskap, fødsel og permisjon er helt nytt for begge to. Jeg vil gjerne ha lang permisjon sånn at minsten starter i bhg først i januar-19 (herregud, det er langt fram å planlegge!). Økonomisk sett er det ingenting i veien for at jeg kan ta 80% permisjon, men så har jeg hørt fra andre at man da får utbetalt betydelig mindre penger totalt sett, enn om man f.eks tar 100% permisjon, setter til sides mellomlegget som skiller utbetalingene på 80 og 100%, og heller supplerer med 6 mnd ulønnet permisjon fra jobben. Jeg jobber som sykeleier i tredelt turnus på ei ekstremt travel avdeling, og vet fra før at jobben suger mye energi og overskudd. Jeg vil derfor være hjemme lengst mulig, slik at jeg får nyte så mye som mulig av småbarnsperioden med knøttet, uten å kjenne meg sliten og tappa for energi pga jobb!

Med førstemann hadde vi 100% og jeg syns det ble for tidlig. Skal nå ha 80% pluss våre begges ferier for å kunne starte i barnehage da i august :)

Pga økonomi må vi ha 100% dekning. Men planlegger å jobbe 30% slik at jeg får forlenget permisjonen. (Jobber hjemmefra)

100% dekning, ferie 5 uker og 10 uker ulønna. Så tar mannen over også er det mulig vi tar kontantstøtte etter det

Vi veit at det er tapsprosjekt- men vi kommer til å ta 80%, og så ta ut ferie slik at tilvenning i bhage blir enklest mulig for bønna :-)

Tror vi kommer til å ta 100%, men så spare penger underveis sånn at vi kan ta noen uker uten lønn/foreldrepenger etter endt betalt permisjon. Har lest at det lønner seg å gjøre det sånn i stedet for å ta 80%, men må regne på om det lønner seg for oss.

Her tar jeg 39 uker, pappaen 10 uker, pappaen deler av 3-4 uker fri( vi setter av penger til disse ukene) så tar jeg 8 uker ferie (4 for 2017 og 4 for 2018) om vi får det gjennom..

Æ blir mest sannsynlig å ta 80% (1år) så ta ferien sånn at æ vet at æ kan være hjemme te bebien bynne i bhg.. e aleina så d e den beste løsningen æ har kommet te nu, men kansje d endrer sæ etterhvert som man får undersøkt litt mer...

Jeg har brukt kalkulatoren på nav sine nettsider, der kom vi frem til at vi kommer best ut av det med 100% utbetaling i 49 uker og deretter ulønnet til bhg start i august. Hvis vi hadde 80% og 59 uker taper vi økonomisk på det. Satser på at vi får kontantstøtte en stund også. Hvis jeg klarer å presse ut denne ungen i juni, når jeg har termin, så får vi kontantstøtte i to mnd :p

Åh som jeg ønsker jeg kunne holde barnet hjemme til høsten 2019, du er heldig som har mulighet til å utsette det :)

Vi tar 100% utbetalt, altså 49 uker, og bruker ferie fra begge årene og avspasering. Det lønner seg økonomisk. Da er vi hjemme fra midten av juni (tre uker før termin) til slutten av august 2018 og får da forhåpentligvis 3 uker tilvenning i barnehagen.

Vil anbefale deg å sette opp et regnestykke som viser hva dere sitter igjen med når dere velger 80 vs 100.

Vi valgte bevisst 80 fordi vi ønsket å være mest mulig hjemme. Tjene penger skal vi jo uansett gjøre resten av livet (forhåpentligvis), og tiden med babyen klarte vi ikke å sette pris på.

Tips: Om du søker litt så finner du en kalkulator på nett der du legger inn din lønn og faren sin lønn og får se hva du taper på å ta 80% i stedet for 100%. Om det er stor forskjell kommer litt an på lønnsnivået deres. Det har kanskje blitt sagt allerede men noen tar 100% perm og så et par måneder ulønnet perm etterpå for å få mer tid hjemme. Det kan lønne seg.

Tips: Om du søker litt så finner du en kalkulator på nett der du legger inn din lønn og faren sin lønn og får se hva du taper på å ta 80% i stedet for 100%. Om det er stor forskjell kommer litt an på lønnsnivået deres. Det har kanskje blitt sagt allerede men noen tar 100% perm og så et par måneder ulønnet perm etterpå for å få mer tid hjemme. Det kan lønne seg.

Ser nå at noen har nevnt kalkulator på nav sine sider. Jeg mener det var en annen side jeg brukte men sikkert tilsvarende :)

Vi kommer til å ta 100% og ev. ulønna, taper over 20 000,- på farskvoten om vi velger 80%..

Takk for alle gode inspill! Veldig ok å høre hva andre planlegger, nav er litt av et kaos å sette seg inni.. Har satt opp en grov oversikt i kalkulatoren (har bare ca årsinntekt på gubben de siste tre årene, han glemte såklart å printe ut på jobb...) med 80 og 100% dekning og ser at vi også taper rundt 20 000 på farskvoten om vi tar 80% dekning. Da blir det nok mest aktuelt å ta ut 100% og sette til sides penger, og forlenge permisjonen med ferie og ulønna permisjon. Småtten skal få slippe bhg før januar 2019 siden vi har økonomi til å gjøre det sånn. Gladnyhet at de setter opp satsen for kontantstøtte også!

Vi har ikke bestemt oss enda. Men ser ut til at jeg kommer til å gå hjemme til bhg start aug 18. De blir da litt ulønnet permisjon.

Må vell snart sette meg ned å rekne litt på det :)

Takk for alle gode inspill! Veldig ok å høre hva andre planlegger, nav er litt av et kaos å sette seg inni.. Har satt opp en grov oversikt i kalkulatoren (har bare ca årsinntekt på gubben de siste tre årene, han glemte såklart å printe ut på jobb...) med 80 og 100% dekning og ser at vi også taper rundt 20 000 på farskvoten om vi tar 80% dekning. Da blir det nok mest aktuelt å ta ut 100% og sette til sides penger, og forlenge permisjonen med ferie og ulønna permisjon. Småtten skal få slippe bhg før januar 2019 siden vi har økonomi til å gjøre det sånn. Gladnyhet at de setter opp satsen for kontantstøtte også!
Veldig bra du har fått litt oversikt, e super vanskelig det her :) Vil bere tipse deg til å òg beregne ka du taper på å gå ulønna, for om far taper 20 000 på å gå 80% e jo det ingen ting mot å f.eks. tape full lønn på det samme i fleire mnd etterpå ;) Sånn som for vår del taper vi totalt rundt 11000 på heile permisjonstida, og det er ikkje nok til at vi kan spare opp å klare oss eit par mnd etterpå med ulønna :) Mange som gløymer den biten! Her er nok ulike løysingar som passar best for ulike par, så skulle som sagt bere tipse deg til å hugse tida etterpå ;)

Vi valgte bevisst 80% vi også, fordi vi ønsket å være mest mulig hjemme + med tanke på barnehageplass... Han får vel ikke noe plass før august 2018! Han fyller 1 år februar 2018 og det føles rart ut om å sende en så liten en til barnehagen. Mammahjertet vil ikke det. Stakkars liten. Den tiden får man ikke igjen i livet. Verdt å tenke på det! Så her blir det da permisjon + ferie+litt ulønnet perm(men får jo kontantstøtte+barnepenger) + pappa tar sin permisjon. :)

Veldig bra du har fått litt oversikt, e super vanskelig det her :) Vil bere tipse deg til å òg beregne ka du taper på å gå ulønna, for om far taper 20 000 på å gå 80% e jo det ingen ting mot å f.eks. tape full lønn på det samme i fleire mnd etterpå ;) Sånn som for vår del taper vi totalt rundt 11000 på heile permisjonstida, og det er ikkje nok til at vi kan spare opp å klare oss eit par mnd etterpå med ulønna :) Mange som gløymer den biten! Her er nok ulike løysingar som passar best for ulike par, så skulle som sagt bere tipse deg til å hugse tida etterpå ;)

Veldig fort gjort å glemme det. En annen ting som er lett å glemme er at forsikringer via jobb ikke dekker deg i ulønnet permisjon (gjør hvertfall ikke det hos oss). Jeg har død-, uføre- og ulykkesforsikring via jobb, som også dekker meg på fritiden, men ikke i ulønnet permisjon.

Sannsynligheten for at det skjer noe ila ti uker eller så er jo minimal, men greit å ta med i beregningen hvis man vurderer å tegne private forsikringer for den perioden.

Jeg taper også en hel del på å ta 80% dekning, men ikke like mye som pappaen.. Fikk også høre av ei venninne at det kun er noen få uker av permisjonen som utgjør feriepengegrunnlaget (12 uker ved 100% dekning og 15 uker ved 80%), slik at feriekassa året etter permisjonen blir skral om man ikke sparer..

Back
Topp