Permisjon

Sun_shine

Glad i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Sensommerbarna 2019
Ikke mange ukene igjen til vi må søke om permisjon. Litt usikker på hva vi skal gå for. Og om vi skal satse på å få barnehageplass i 2017 eller om vi skal ha litt deltids permisjon slik at vi ikke trenger barnehageplass før i 2018.
Hva har dere andre valgt?

Vi funderer på det samme...

Har bestemt oss for 100 % lønn + ferie og tre-fire uker ulønnet - da får vi drøyd det til oktober. Så skal vi smiske med de pensjonerte besteforeldrene om de kan ha henne en dag i uka og vi fordeler de andre dagene slik at vi kan vente til januar. Men det er altså bare planen :) man trenger uansett ikke bestemme hva man vil gjøre neste høst enda - det viktigste er 80 eller 100 % lønn. Her har vi regnet på at vi taper veldig mye på 80 %, da er det bedre å spare :)

Tror det blir 100% her også. Og ulønnet etterpå. Men usikker på om vi skal prøve å få barnehageplass i 2017 eller vente til Jan 2018 og se om vi får plass da, eller vente helt til aug 2018.

Det er bare en mnd oppsigelsestid på barnehager, så om dere er usikre ville jeg søkt allerede i 2017, og heller sagt den opp hvis det ble uaktuelt.

Nårtid er fristen for å søke egentlig? Må man ha noe slags bevis hos jordmor om hvor langt man er på vei? Forrige gang fikk jeg bare foreldrestipend fra lånekassa så er helt blank på dette:happy:

Nårtid er fristen for å søke egentlig? Må man ha noe slags bevis hos jordmor om hvor langt man er på vei? Forrige gang fikk jeg bare foreldrestipend fra lånekassa så er helt blank på dette:happy:
Tror det er i uke 26 man må søke. Eller dvs at man må ha bekreftelse fra lege etter uke 26.

En kan tidligst søke 26 uker på vei, men en kan søke senere også. En må ha terminbekreftelse fra jordmor.

Siden det lønner seg med 100% tar vi det☺️ Også sparer vi gjennom permisjonen. Jeg skal være hjemme til april 2018 ca, også tar mannen permisjon og ferie slik at det blir bhg start august 2018☺️
Slik har vi gjort med de andre 2 også☺️ Det er trangt økonomisk en liten periode, men det overlever vi ☺️

En kan tidligst søke 26 uker på vei, men en kan søke senere også. En må ha terminbekreftelse fra jordmor.
Du må ha fullført 26 uker, så trenger altså en bekreftelse fra lege/jordmor at du har nådd uke 27 ;)
Er lurt å søke tidlig, siden det er ulik behandlingstid fra kommune til kommune :p

Tror det blir 100% her også. Og ulønnet etterpå. Men usikker på om vi skal prøve å få barnehageplass i 2017 eller vente til Jan 2018 og se om vi får plass da, eller vente helt til aug 2018.

100 % og ulønnet etterpå, og satse på januar 2018 her.

Du må ha fullført 26 uker, så trenger altså en bekreftelse fra lege/jordmor at du har nådd uke 27 ;)
Er lurt å søke tidlig, siden det er ulik behandlingstid fra kommune til kommune :p

Fra NAV foreldrepenger sine sider:

Når må jeg søke om foreldrepenger?

Du kan søke 8-10 uker før du skal starte permisjonen din. For mor starter permisjonen senest tre uker før termin. Far må søke senest innen mors siste dag med foreldrepenger.

Behandlingstiden varierer noe fra fylke til fylke. For behandlingstid i ditt fylke, kan du se her: http://fb.st/the24z

Hvilke vedlegg må jeg sende med søknaden?

Mor legger ved terminbekreftelse fra lege/jordmor skrevet tidligst i svangerskapsuke 27. Både mor og far ber arbeidsgiver fylle ut skjema for inntektsopplysninger. Dette kan sendes sammen med søknaden eller arbeidsgiver kan sende direkte til NAV. Dere trenger ikke å legge ved lønnslipper.

Ikke mange ukene igjen til vi må søke om permisjon. Litt usikker på hva vi skal gå for. Og om vi skal satse på å få barnehageplass i 2017 eller om vi skal ha litt deltids permisjon slik at vi ikke trenger barnehageplass før i 2018.
Hva har dere andre valgt?
Jeg ville nok ventet litt om muligheten er der. Gutten vår begynner i bhg nå i august og da er han 1,5 år. Ville ikke valgt å levert han tidligere.

Vi tenker å ta plassen i 2017 og evt betale for plassen i 2 måneder og deretter ha henne i barnehagen en dag eller to i uka etter hun er 1 år :) hvis vi får plass da :p om jeg går over og blir satt i gang så er vi veldig nære november :p

Tror vi går for 100 %, deretter ferie, og så ulønnet en liten periode (er allerede i gang med å spare). Forhåpentligvis klarer vi å strekke oss til januar 2018, og da er snuppa ca 14,5 måned.

Jeg blir ikke klok på utregningen av permisjon. Noen plasser står det uker og andre steder står det virkedager. Skal jeg regne i uker, eller skal jeg regne i dager og hoppe over helligdager feks ved jul, nyttår og påske osv?

Jeg blir ikke klok på utregningen av permisjon. Noen plasser står det uker og andre steder står det virkedager. Skal jeg regne i uker, eller skal jeg regne i dager og hoppe over helligdager feks ved jul, nyttår og påske osv?
Du skal nok desverre regne i uker... Ihvertfall det jeg fikk beskjed om sist jeg var gravid. Jeg skal ta ferie istedenfor permisjon i juleuka og påske samt i forbindelse med noen av røddagene i mai, siden ferie regnes i dager mens permisjonen i uker. Da blir det totalt litt mere :)

Jeg syns det virker innmari vanskelig dette med permisjon.. Vi skal jo ha tvillinger, og kommer mest trolig til å ha dem hjemme til høsten 2018 på grunn av at "dobbel" kontantstøtte ikke blir særlig mye mindre enn lønnen jeg har nå minus barnehageplass til to, og jeg tror nok at fordelen med å ha dem hjemme et år ekstra er vel verd de tusenlappene i forskjell!

Siden jeg jobber via vikarbyrå, og ikke har engasjement lengre enn til midten av august nå, så har jeg jo egentlig ingen jobb å komme tilbake til.

Får se hvordan det vil lønne seg i forhold til 80% eller 100% med tanke på de 5 eller 7 ukene vi får ekstra pga tvillingene.. Vanskelig!

Jeg syns det virker innmari vanskelig dette med permisjon.. Vi skal jo ha tvillinger, og kommer mest trolig til å ha dem hjemme til høsten 2018 på grunn av at "dobbel" kontantstøtte ikke blir særlig mye mindre enn lønnen jeg har nå minus barnehageplass til to, og jeg tror nok at fordelen med å ha dem hjemme et år ekstra er vel verd de tusenlappene i forskjell!

Siden jeg jobber via vikarbyrå, og ikke har engasjement lengre enn til midten av august nå, så har jeg jo egentlig ingen jobb å komme tilbake til.

Får se hvordan det vil lønne seg i forhold til 80% eller 100% med tanke på de 5 eller 7 ukene vi får ekstra pga tvillingene.. Vanskelig!
Er ulike kalkulatorer for hva som vil lønne seg.

For oss vil 100% lønne seg. Venter også tvillinger.

Vurderer også et år med kontantstøtte.

Back
Topp