Permisjon

Majalis

Glad i forumet
Juli13-jentene
Hvordan skal dere fordele permisjonen? Lønner det seg med 100% eller 80% lønn. Jeg hadde 100% sist, men jeg har flere venninner som sier det lønner seg med 80%.

Har hørt at det absolutt lønner seg med 100% ofte taper man flere 1000 kr i måneden ved å ta ut 80%. Du kan jo ta litt ulønnet permisjon visst du trenger det og. Regner med at vi tar 100% lønn ja :)

Vi tar 100 prosent pluss noen måneder ulønnet. Det lønner seg økonomisk i forhold til å ta 80. Blir nok jeg som tar mesteparten av permisjonen denne gangen, det passer best med jobbsituasjonene våre. Vi kommer antakelig til å fordele deler av pappapermen utover våren 2016 med noen dager i uka, sånn at jeg kan begynne å jobbe litt - før jeg blir gal - snakker av erfaring.. ;)

Vet ikke om 80 eller 100. Alltid hørt det er mye å tape på 80. Men klarer ikke å regne meg frem til at dette blir riktig i forhold til min å samboerens lønn som er helt lik.
Skal begynne å jobbe 25% fra 1 aug og 50% fra 1 januar. Samtidig som samboeren tar 50% fra januar og drar det ut til b.hage start i aug 2016 ;) første planen til nå, får se om det blir endringer:)

Vi tar 100 prosent pluss noen måneder ulønnet. Det lønner seg økonomisk i forhold til å ta 80. Blir nok jeg som tar mesteparten av permisjonen denne gangen, det passer best med jobbsituasjonene våre. Vi kommer antakelig til å fordele deler av pappapermen utover våren 2016 med noen dager i uka, sånn at jeg kan begynne å jobbe litt - før jeg blir gal - snakker av erfaring.. ;)
Går det ann å splitte dagene i en uke mellom mor og far?

Går det ann å splitte dagene i en uke mellom mor og far?
Ja, det går an hvis begge tar gradert permisjon. Men for vår del har nok jeg brukt opp min permisjon når vi kommer så langt, så det blir en kombinasjon av delvis ulønnet perm for meg og gradert fedrekvote for pappaen.

Ja, det går an hvis begge tar gradert permisjon. Men for vår del har nok jeg brukt opp min permisjon når vi kommer så langt, så det blir en kombinasjon av delvis ulønnet perm for meg og gradert fedrekvote for pappaen.
Går det ann også?

Vi gjorde det enkelt med forrigemann, men nå vil gjerne pappaen ha permisjonen litt mer spredt, feks 2 og 3 dg/uke annenhver uke, men er litt uaikker på hva som går ann.

Her blir det 80%. Har lest at det klart lønner seg. Hvor mye jeg tar og hvor mye gubben tar avhenger av ham. Han kan ta så mye han vil, sålenge jeg kan fullamme de første 6 månedene (hvis det går).

Jeg tenker veldig på å begynne å jobbe offshore igjen etter permisjonen, og da blir det isåfall ikke så mye jobbing allikevel.... (2-4 rotasjon)

Går det ann også?

Vi gjorde det enkelt med forrigemann, men nå vil gjerne pappaen ha permisjonen litt mer spredt, feks 2 og 3 dg/uke annenhver uke, men er litt uaikker på hva som går ann.
Det meste går. ;)
Det som ikke er lov, er at mor går hjemme mens faren tar ut permisjon av fellesdelen. Da er det krav til aktivitet. Men under pappapermen er det fritt fram.
Dere kan ta ut betalt permisjon samtidig også, men ikke mer enn 150 prosent til sammen (tror jeg det er, men ta tallet med en klype salt, gidder ikke slå det opp akkurat nå).

Noen som vet hvordan man gjør det når jeg jobber 20% av helstemessige årsaker og han er selvstendig næringsdrivende fisker? Han har jo "fri" mai-desember uansett, Og så tjener han 7 ganger så mye som meg, så vil jo helst at han skal ta mesteparten av permisjonen! Jeg er så mye hjemme uansett..
Har spøkt om at han får ansette meg før ungen kommer, men må jo kanskje gjøre det sånn da visst jeg må være i 100% aktivitet (på papiret)?

Fra NAV
Hva gjør mor mens far avvikler fedrekvote?

Det bestemmer mor selv :-) Vi stiller ingen krav til hva mor gjør når far avvikler fedrekvoten.

Nav om fellesperioden:
Det stilles krav til mors aktivitet hvis far benytter seg av fellesperioden. Hun må:

være i arbeid
ta godkjent utdanning på heltid
ta godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som til sammen blir heltid
være helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet på grunn av sykdom eller skade eller være innlagt på helseinstitusjon
delta i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere
delta i kvalifiseringsprogrammet for personer med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne
Jobber mor 75 prosent av full arbeidstid eller mer, likestilles dette med fullt arbeid. Hvis mor for eksempel jobber 80 prosent kan far ta ut opptil 100 prosent foreldrepenger. Jobber mor mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, blir fars foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i mors arbeidstid. Mor kan for eksempel jobbe 50 prosent, og da vil far ha rett til ta ut 50 prosent foreldrepenger.
Når foreldrene bor sammen og mor mottar uførepensjon, kan du få foreldrepenger i ti uker uten at det stilles spesielle krav til mor. Far kan ikke ta ut disse ukene de første 6 ukene etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, og de må tas ut innen 46 eller 56 uker etter fødselen eller omsorgsovertakelsen.

-delta i kvalifiseringsprogrammet for personer med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne

Så da går det siden jeg bare er på arbeidsutprøving pga vesentlig nedsatt arbeidsevne da kanskje? Uff. Ikke lett å bli klok på detta

Det meste går. ;)
Det som ikke er lov, er at mor går hjemme mens faren tar ut permisjon av fellesdelen. Da er det krav til aktivitet. Men under pappapermen er det fritt fram.
Dere kan ta ut betalt permisjon samtidig også, men ikke mer enn 150 prosent til sammen (tror jeg det er, men ta tallet med en klype salt, gidder ikke slå det opp akkurat nå).
takk for at du har åpnet mine øyne for flere muligheter! :-)
Nå bli det vel mammakvote+fellesdel på meg, og deretter 50% ulønnet perm kombinert med pappaens perm 2-3 dager pr uke. Så plutselig så er vi jo langt uti mai, og da blir det jo noen ferieuker og litt mer ulønnet permisjon på en/begge før vi begynner på alvoret med 2 barn i bhg og 2 foreldre i full jobb fra august 2016. :-)

Sist var vi på foredrag via nav ang permisjon, men jeg tror ikke de tilbyr dette i vår kommune lenger.

takk for at du har åpnet mine øyne for flere muligheter! :-)
Nå bli det vel mammakvote+fellesdel på meg, og deretter 50% ulønnet perm kombinert med pappaens perm 2-3 dager pr uke. Så plutselig så er vi jo langt uti mai, og da blir det jo noen ferieuker og litt mer ulønnet permisjon på en/begge før vi begynner på alvoret med 2 barn i bhg og 2 foreldre i full jobb fra august 2016. :-)
Bare hyggelig! :) høres ut omtrent som vår løsning.

Back
Topp