Permisjon.

Bruker75si

Andre møte med forumet
Velger dere med 100% eller 80% lønn?
Vi tenker å ta 100% lønn da vi ikke kommer til å klare oss med 20% mindre inntekt.

Men etter å ha blitt fortalt at man er dårlige foreldre om man velger kortere permisjon, og at man tenker mer på penger enn på baby - blir jeg litt nervøs. Hva tenker dere rundt dette?

Her blir det 100 % lønn ;)

Bor i Oslo, så må ha ulønnet permisjon ett Par måneder frem til barnehagestart

Her blir det 100 % lønn ;)

Bor i Oslo, så må ha ulønnet permisjon ett Par måneder frem til barnehagestart

Vi skal ha 80, det klarer vi akkurat. Men til de som sier at dere er dårlige foreldre har jeg ikke mye pent å si! Dere gjør jo det som er best for familien og det gjør jo gode foreldre!

80% her (men det gjør meg IKKE til en bedre foreldre enn de som velger 100%).

Vi tar 80% lønn..
Litt skummelt, men vet vi kommer til å klare det, er bare å prioritere riktig.. Frem til for et års tid siden hadde levde vi på ca 15000,- i mnd, å klarte såvidt å få hverdagen til å gå rundt, med 1 barn.. Så vi har klart oss på lite før, å nå får vi ca det dobbelte utbetalt i mnd. Selvom vi tar 80%, så det burde være lekende lett å prioritere rett;)..

Dette valget har vi tatt for å dra permisjonen lengst mulig, og fordi jeg på ingen måte er klar for å dra fra babyen min tidligere.. Jeg skal ha permisjon til 16.02.15, å da kommer ikke baby til å være 10 mnd engang.. Jeg ville ikke klart å starta igjen i jobb før, og realistisk som jeg er, vet jeg at ulønna perm ikke ville fungert for oss..
Forrige gang valgte vi 100% utbetaling, men da fikk jeg overført hele fedrekvota da far ikke hadde opptjent rett på det, så gikk hjemme i 10mnd da også:)..

Ser ikke på noen som dårligere foreldre om de velger det ene eller andre alternativet, alle velger jo det som er mest rett for sin egen del, og barnets:).

Vi skal ha 100% lønn. Men jeg skal ha noen mnd med permisjon uten lønn etter perioden min, så skal mannen ha sin kvote etter dette og frem til jenta begynner i bhg 1. august :) da er hun ca 1 år og 4 mnd, noe jeg synes er passe alder for å starte i bhg.

Her blir det også måneder med ulønnet perm, men skal spare i løpet av permisjonen. Taper masse penger hvis vi skulle hatt like lang med 80%, og har aldri hørt noen kalle noen dårlig foreldre for at de velger 100% :p Heller at de som tar 80% ikke er spesielt økonomisk smarte, men folk velger jo bare det som passer best for deres familie :) Ingen andre skal trenge å mene noe om andres valg!

80% lønn, jeg har ikke jobb å gå tilbake til, så vi må dra det ut!

Kanskje mer økonomisk smart å velge 100%, men man må velge utifra den situasjonen man er i. Jeg blir alenemamma og må av den grunn velge 80%. Jeg får ikke bhg.plass i april og må derfor være hjemme med barnet til 1. august. Ulønnet permisjon er uaktuelt, da jeg mister mulighet til å få sykepenger om jeg tar ulønnet permisjon. Ja, det blir trangere økonomisk - men får en trygghet og ikke minst lønn om jeg eller minsten blir syke etter endt permisjon :) Er vel ikke lengden på permisjonen som avgjør om man er gode foreldre eller ikke :)

Kanskje mer økonomisk smart å velge 100%, men man må velge utifra den situasjonen man er i. Jeg blir alenemamma og må av den grunn velge 80%. Jeg får ikke bhg.plass i april og må derfor være hjemme med barnet til 1. august. Ulønnet permisjon er uaktuelt, da jeg mister mulighet til å få sykepenger om jeg tar ulønnet permisjon. Ja, det blir trangere økonomisk - men får en trygghet og ikke minst lønn om jeg eller minsten blir syke etter endt permisjon :) Er vel ikke lengden på permisjonen som avgjør om man er gode foreldre eller ikke :)

Absolutt! Det var det jeg også mente, man må virkelig velge ut fra egne forutsetninger ;) Jeg blir nødt til å ta ulønnet perm fra min jobb, men tenkte da at det fortsatt var mulig for meg å ta kvelds/helgevakter på en bolig jeg jobbet på da jeg var student, det må vel være mulig, tror dere ikke?

Her blir det 80%. Gleder meg til å gå lenge hjemme med mini :-)

Tar også 80%, fordi vi er heldige og har muligheten :-) som andre sier - man velger basert på de forutsetninger man har :-)

100% + ulønnet permisjon. Forskjellen mellom total utbetaling her blir så enormt stor, vi er flinke til å spare og har råd til å ta risikoen med mindre sykepengerettigheter så da var valget lett :)

100 % lønn her også, og forhåpentligvis får jeg fedrekvoten som sist pga fars sykdom. Tok også 40 % ulønnet og kompenserte det med kontantstøtten, og det gjør jeg nok denne gang også.

Jeg tar også 100% lønn, men skal jobbe 20% under hele permisjonen , så får likevel nokså lang permisjon.. Man må velge det som passer en selv og familien best:) Helt utrolig at noen skal snakke nedsettende om slike valg!

Vi tenker å ta 100% lønn da vi ikke kommer til å klare oss med 20% mindre inntekt.

Men etter å ha blitt fortalt at man er dårlige foreldre om man velger kortere permisjon, og at man tenker mer på penger enn på baby - blir jeg litt nervøs. Hva tenker dere rundt dette?

Det lønner seg uansett å ta 100 % permisjon uansett om du ønsker å være hjemme tiden en 80 % tilsvarer.
Da kan du heller sette av penger som du kan bruke i ulønnet periode. Her skal jeg ha 100 % permisjon til november, deretter bruke opp ferien min til januar og så over i ulønnet frem til 1 april 2015 da skal jeg begynne å jobbe igjen.

Men du skal ikke bry deg om at folk sier du er dårlig foreldre for det er jo opp til hver enkel å bestemme hvor lenge en er hjemme og for noen er det faktisk et økonomisk spørsmål. Tullette sagt av den som sier det da, syns nå jeg.
Denne gang har jeg et bedre grunnlag enn sist da jeg har gått opp i lønn og jobbet mer enn sist så derfor er jeg hjemme litt lenger denne gang.

Vi tar 80% fordi vi er gode foreldre! :) hehehe, bare tuller.
Lengden på permisjon har INGENTING å si på hvor gode foreldre man er, så bare slapp av.

En ting dere kanskje ikke er klar over, er at man får kontantstøtte og foreldrepenger samtidig. så slik som vi som velger 80%, vi får begge deler etter at våre er 13 måneder. Det vil gjøre at vi de siste månedene av vår permisjon ikke taper noe på å ta 80% (vi tjener på det, men det er fordi vi har tvillinger og får dobbel kontantstøtte). I tillegg slipper vi den risikoen det er å ta 100% og deretter ulønnet, i forhold til om barna eller vi blir syke når vi kommer tilbake. Man må tross alt jobbe en stund for å tjene seg opp rettigheter etterpå. Sett opp det totale regnestykker, så vil dere se at det ikke er store forskjellen på 80 og 100%. Man må ta hensyn til at man betaler mindre skatt, ikke betaler transport til jobb, ikke spiser lunsj på jobben osv. Hos oss var det en marginal forskjell, noe som gjorde det lett å velge 80% og nyte den lengre tiden hjemme - Det er en luksus som ikke kommer tilbake!

Back
Topp