Permisjon

Det er nok også lurt å ta en prat med arbgiver. Personen som har ansvaret for dette på din arbeidsplass, har helt sikkert informasjon om hvilke rettigheter du har rundt dette med sykepenger og pensjon i den ulønnede perioden.
Jeg kommer også til å forhøre meg meg med kollegaene som nettopp har vært eller er i perm idag. De ligger på samme lønnsnivå i tillegg.

Kan jeg spørre - får man uansett mindre betalt enn hva man gjør idag, hvis man velger 100% dekningsgrad? Eller varierer også det utifra hvor du jobber? Noen utbetaler vel lønn, og får deretter refusjon fra NAV.

Hvis jeg har skjønt det riktig endres det fra 01.07.14. Men de går vel inn i felleskvoten...

Ok. Joda, de gjør det. Her i huset ønsker ikke mannen flere uker enn det han må ha, derfor er det greit at det er 14 uker synes jeg.

Synes også det var rart at det ikke stod noe om det på nav sine sider der det står om permisjon, er jo mange som nå er gravide og kommer til å føde etter 1.juli. Jeg fant det hvertfall ikke.

NAV refunderer opptil 6g. Om man tjener mer enn det til vanlig, er det opp til arbeidsgiver å Evt være grei og betale mellomlegget til deg uten å få refusjon. Noen gjør det andre ikke, men du har ikke krav på mer enn 6g.

Nå har jeg regnet ut på dette, og tatt utgangspunkt i 100 % dekningsgrad. Jeg tar da ut de obligatoriske 17 ukene (3+14), så fire uker ferie jeg ikke har fått brukt i 2014, og tilslutt de 18 fellesukene. Så tar far sine 14 uker. Vi har da kommet til slutten av mai 2015. Dvs at det bare vil være nødvendig med en måned i permisjon u/lønn i juni, og i juli tar jeg ut ferie i 4 uker sammen med far. Barnehagestart i begynnelsen av aug. Jeg har vurdert 80%, men ser jo at dette lønner seg nå. Hat jeg tenkt riktig?

Den nye reglen for fordeling gjelder som du sier fra første juli, og gjelder derfor bare for de som føder etter det. Junifødende, som de fleste av oss vil være, vil ha de gamle fordelingsreglene.

Jeg lurer på hvor dere har funnet dette? Har søkt på nett men ikke funnet noe håndfast bare forslag på at de skulle gjøre dett med og kutte i fedrekvoten....

Jeg lurer på hvor dere har funnet dette? Har søkt på nett men ikke funnet noe håndfast bare forslag på at de skulle gjøre dett med og kutte i fedrekvoten....

Jeg finner heller ikke noe sted der det står at det er bestemt, men det har stått så mye/blitt vist så mye i media om at jeg regner med at det skal gjennomføres. Prøvde å google jeg og, men fant ingen konkret bestemmelse. Går jo an å spørre NAV om man har termin i et tidsrom der man kan krysse juligrensa...

http://www.aftenposten.no/nyheter/i...ut-mindre-permisjon-7370179.html#.UsxbbXklv4c

Jeg finner heller ikke noe sted der det står at det er bestemt, men det har stått så mye/blitt vist så mye i media om at jeg regner med at det skal gjennomføres. Prøvde å google jeg og, men fant ingen konkret bestemmelse. Går jo an å spørre NAV om man har termin i et tidsrom der man kan krysse juligrensa...

http://www.aftenposten.no/nyheter/i...ut-mindre-permisjon-7370179.html#.UsxbbXklv4c

Ja, jeg har termin 26. juni og har gått over med begge de andre så er redd jeg skal gå over denne gangen også. Derfor lurte jeg på hvor det sto at det var blitt vedtatt. Har sett forslagene, men ikke noe mer.

Det var vel en del av samarbeidsavtalen mellom nye regjeringa, og V og Krf. Men er nok ikkje vedtatt i Stortinget enda at dei skal redusere for far

Det er nok også lurt å ta en prat med arbgiver. Personen som har ansvaret for dette på din arbeidsplass, har helt sikkert informasjon om hvilke rettigheter du har rundt dette med sykepenger og pensjon i den ulønnede perioden.
Jeg kommer også til å forhøre meg meg med kollegaene som nettopp har vært eller er i perm idag. De ligger på samme lønnsnivå i tillegg.

Kan jeg spørre - får man uansett mindre betalt enn hva man gjør idag, hvis man velger 100% dekningsgrad? Eller varierer også det utifra hvor du jobber? Noen utbetaler vel lønn, og får deretter refusjon fra NAV.

Jeg jobber i kommunen og har fast stilling der, og her forskutterer kommunen min lønn både da jeg er sykemeldt og ved foreldrepermisjon. Siden kommunen forskutterer får jeg samme lønn i permisjonen som jeg ville fått ved jobb. Hvis Nav skulle betalt min "lønn" hadde de tatt en beregning og da hadde jeg mest sannsynlig tapt litt penger siden Nav regner på en annen måte en kommunen. Samme gjelder pappan siden han jobber i samme kommune og det er samme regler for han :)

Vi er også så heldig at siden pappan jobber i kommunesektoren og er under tariffavtalen for stat og kommuneansatte får han lønn de to første ukene etter fødsel :) Er ikke alle pappaene eller andre omsorgspersoner som får det :( Alle har krav på to uker fri etter fødsel men ikke alle får de ukene med lønn.

Back
Topp