Permisjon

Ergoterapeuten

Flørter med forumet
Sjefen har spurt om jeg kan fylle ut varsel om permisjon... Noen har har god peiling på dette?
Jeg tenker å ta permisjon med 80% lønn, da har vi 59 uker, 14 er forbeholdt far, sant?
Dvs at jeg har 45 uker, pluss 4 uker ferie (for 2014) altså har jeg 49 uker.
Har da regnet ut at jeg går i permisjon 19 mai 2014 (termin 8 juni) og er tilbake på jobb 20 april 2015. Så begynner far sin permisjon på 14 uker og da er vi kommet til 3 august 2015.. Jeg tenker at jeg tar min ferie ila sommeren 2015, når far har perm..
Har jeg forstått dette riktig da? :-)

Det lønner seg ikke økonomisk å ta 80% uttak. Vil anbefale deg å ta 100% uttak, og heller ta ulønnet perm de siste ukene. Da ender du opp med like mye permisjon og mer pengestøtte.

Jeg har ikke regnet på ukene du skriver, men din perm begynner altså 3 uker før termin. Du kan ta ferie samtidig som mannen din har perm, som du skriver. Om du ikke benytter den før du får baby, så husk at du også har ferie for 2014. Denne kan du ta "midt i permen". Tror det er 4 uker du kan ta da.

Takk for svar :-) jeg vet at det lønner seg å ta 100 %, men vet ikke om jeg klarer å spare pengene, slik at jeg kan ta ulønnet.. :-p
Men noen som vet at det er 59 mnd på 80%? Står det på NAV sine sider, så regner med dette stemmer?

Det lønner seg ikke økonomisk å ta 80% uttak. Vil anbefale deg å ta 100% uttak, og heller ta ulønnet perm de siste ukene. Da ender du opp med like mye permisjon og mer pengestøtte.

Jeg har ikke regnet på ukene du skriver, men din perm begynner altså 3 uker før termin. Du kan ta ferie samtidig som mannen din har perm, som du skriver. Om du ikke benytter den før du får baby, så husk at du også har ferie for 2014. Denne kan du ta "midt i permen". Tror det er 4 uker du kan ta da.

Er helt grønn på dette med perm, men hvorfor lønner det seg å ta 100%? Hvordan vet man at det lønner seg?

Bakdelen med ulønnet permisjon er vel at man ikke har sykepengerettigheter før man har vært i arbeid igjen i 2 uker, men økonomisk så lønner det seg å ta 100% og så ulønnet (om man er strukturert ;) ). Slik jeg har forstått det da. :)

Bakdelen med ulønnet permisjon er vel at man ikke har sykepengerettigheter før man har vært i arbeid igjen i 2 uker, men økonomisk så lønner det seg å ta 100% og så ulønnet (om man er strukturert ;) ). Slik jeg har forstått det da. :)

Mens man får støtte fra NAV, kan man sykemeldes fra permen, med samme rettigheter som før, og dermed få utsatt permen fordi man har vært sykemeldt.

Når man har ulønnet perm, har man jo ingen lønn å sykemeldes fra, fordi man allerede har fått denne lønnen mens man hadde lønnet perm.

Når det gjelder de to ukene etter lønnet permisjon, der man da ikke har rett på sykepenger, vil jeg tro at pengebeløpet man får i ekstra støtte ved 100% uttak i stedet for 80% for de fleste tilsvarer en større sum enn lønnen man mister ved å ha sykedager disse to ukene.

"Ulempen" med 100% uttak, kommer om man ikke klarer å spare penger underveis, slik at man har penger i den ulønnede permen. Men dette går mer på den enkeltes evne til å strukturere sin egen økonomi enn hva som lønner seg :-) Jeg er iallfall ikke i tvil om hva jeg skal gjøre: Mest mulig støtte (100%) og ulønnet perm til slutt.

Åh, sånn at vi sparer noen månedslønner til de ulønnede ukene da eller?:))

Åh, sånn at vi sparer noen månedslønner til de ulønnede ukene da eller?:))

Man får bare støtte mens man har lønnet perm. Med 100% uttak har man kortere lønnet perm enn ved 80%, men stønadsbeløpet er større ved 100% uttak. De fleste tar 80% for å få lengre perm. Men man kan få like lang perm, og mer penger tilsammen om man først har lønnet perm med 100% uttak (sparer penger fra denne perioden), og deretter tar ulønnet perm til slutt. Hvor stor differanse det er mellom 80% og 100% uttak kommer an på hva du tjener/hva du får i stønad.

Mens man får støtte fra NAV, kan man sykemeldes fra permen, med samme rettigheter som før, og dermed få utsatt permen fordi man har vært sykemeldt.

Når man har ulønnet perm, har man jo ingen lønn å sykemeldes fra, fordi man allerede har fått denne lønnen mens man hadde lønnet perm.

Når det gjelder de to ukene etter lønnet permisjon, der man da ikke har rett på sykepenger, vil jeg tro at pengebeløpet man får i ekstra støtte ved 100% uttak i stedet for 80% for de fleste tilsvarer en større sum enn lønnen man mister ved å ha sykedager disse to ukene.

"Ulempen" med 100% uttak, kommer om man ikke klarer å spare penger underveis, slik at man har penger i den ulønnede permen. Men dette går mer på den enkeltes evne til å strukturere sin egen økonomi enn hva som lønner seg :-) Jeg er iallfall ikke i tvil om hva jeg skal gjøre: Mest mulig støtte (100%) og ulønnet perm til slutt.

En liten mulighet for at jeg feilinformerer nå, men det kommer slik jeg forsto det an på når man blir sykmeldt. Dersom man blir sykmeldt etter at man har kommet tilbake i jobb etter ulønnet perm dekker mest sannsynlig det man sparer på 100% det man evt. skulle ha tjent de to første ukene før NAV dekker sykepenger. Men om man skulle være så uheldig å bli sykmeldt før man er ferdig med den ulønnede permisjonen har man slik jeg forsto det kun krav på 65% av lønnen sin som sykepenger f.o.m. to uker etter planlagt tilbakekomst i jobb. Dersom man er uheldig å bli langtidssykemeldt kan dette da få større konsekvenser. Det er jo heldigvis liten sannsynlighet for å være SÅ uheldig, jeg tenker på å ta 100% dekning selv jeg altså. Skal forhøre meg mer på NAV ang. reglene, men var i hvertfall dette jeg kom frem til at var reglene ved ulønnet permisjon ut ifra en sak i 2011 om akkurat dette. Men skal vel som sagt mye til for å være så uheldig da. ;)

En liten mulighet for at jeg feilinformerer nå, men det kommer slik jeg forsto det an på når man blir sykmeldt. Dersom man blir sykmeldt etter at man har kommet tilbake i jobb etter ulønnet perm dekker mest sannsynlig det man sparer på 100% det man evt. skulle ha tjent de to første ukene før NAV dekker sykepenger. Men om man skulle være så uheldig å bli sykmeldt før man er ferdig med den ulønnede permisjonen har man slik jeg forsto det kun krav på 65% av lønnen sin som sykepenger f.o.m. to uker etter planlagt tilbakekomst i jobb. Dersom man er uheldig å bli langtidssykemeldt kan dette da få større konsekvenser. Det er jo heldigvis liten sannsynlighet for å være SÅ uheldig, jeg tenker på å ta 100% dekning selv jeg altså. Skal forhøre meg mer på NAV ang. reglene, men var i hvertfall dette jeg kom frem til at var reglene ved ulønnet permisjon ut ifra en sak i 2011 om akkurat dette. Men skal vel som sagt mye til for å være så uheldig da. ;)

Det vet jeg ikke, men mulig du har rett. Da må man isåfall være så uheldig å bli syk etter at man har startet ukene med ulønnet perm, og bli sykmeldt i lang tid etter man skulle startet i jobb. Om man ikke har kronisk sykdom eller noe, skal det jo mye uflaks til isåfall. Er det ikke uansett sånn at sykelønn fra NAV avkortes når man har vært sykemeldt en lang tid (i forhold til vanlig lønn)? Mulig jeg tar feil...men mener å ha hørt noe sånt fra min tante, som for tiden er sykmeldt.

En av de tingene som også er med 100% i forhold til 80% er jo at mannen ofte taper mye på det, da han også får 80%lønn når han har permisjon. I mange hjem er det sånn at mannen tjener mer enn dama, så det er ikke bare damas inntekt å tenke på.

Når det gjelder de 14 ukene forbeholdt mor og de 14 forbeholdt far, så tror jeg det ble kutta med en gang av ny regjering om jeg ikke tar feil. Skal sjekke litt på nett, men tror de er nede i enten 10 eller 12 uker igjen.

En av de tingene som også er med 100% i forhold til 80% er jo at mannen ofte taper mye på det, da han også får 80%lønn når han har permisjon. I mange hjem er det sånn at mannen tjener mer enn dama, så det er ikke bare damas inntekt å tenke på.

Når det gjelder de 14 ukene forbeholdt mor og de 14 forbeholdt far, så tror jeg det ble kutta med en gang av ny regjering om jeg ikke tar feil. Skal sjekke litt på nett, men tror de er nede i enten 10 eller 12 uker igjen.

Ser ikke ut til at det har blitt kutta enda, så da får en håpe at det varer en stund til.

Det vet jeg ikke, men mulig du har rett. Da må man isåfall være så uheldig å bli syk etter at man har startet ukene med ulønnet perm, og bli sykmeldt i lang tid etter man skulle startet i jobb. Om man ikke har kronisk sykdom eller noe, skal det jo mye uflaks til isåfall. Er det ikke uansett sånn at sykelønn fra NAV avkortes når man har vært sykemeldt en lang tid (i forhold til vanlig lønn)? Mulig jeg tar feil...men mener å ha hørt noe sånt fra min tante, som for tiden er sykmeldt.

Ja slik jeg forsto så gjelder dette om man skulle bli sykmeldt etter man har startet ulønnet permisjon. Er jo ikke mange ukene det dreier seg om. Tenker som deg ja at det kan bli aktuelt for kronikere, evt om man skulle være så uheldig å bli kraftig redusert etter fødsel (isåfall blir det viktig å bli sykmeldt før eller etter disse ukene), evt ved et uhell/ulykke (som jo ingen kan forutse, og som man heller ikke kan gå rundt og regne med ;) ).

Skal ikke påberope meg å vite spesielt mye om sykepenger, men mener å ha hørt at man kan være sykmeldt inntil et år før det blir noen form for redusert utbetaling. Mulig det kan dreie seg om lenger tid også, men jeg har heldigvis ikke hatt behov for å forholde meg til disse reglene.

Dette med sykepenger etter vanlig ulønnet permisjon (ikke fødselspermisjon) har jeg derimot erfaring med fra da jeg måtte ha en operasjon pga brudd og ble sykmeldt i en ulønnet studiepermisjon. Da var AAP som erstatning for sykepenger det eneste NAV kunne tilby meg, og det er 65 eller 66 prosent av opprinnelig lønn. Kan love at det var en økonomisk utfordrende periode, og jeg er veldig glad den ikke varte med enn 6 mnd!!!

10 uker pappakvote innføres fom 1. Juli, men msn bestemmer jo uansett selv hvordan man fordeler felleskvoten.

Vi kommer til å ta 49/100% +10 ulønnet, da vi taper 18000,- på å ta 59/80%. Hos oss er det jeg som tjener mest, slikast vi uansett ikke taper på dette.

10 uker pappakvote innføres fom 1. Juli, men msn bestemmer jo uansett selv hvordan man fordeler felleskvoten.

Vi kommer til å ta 49/100% +10 ulønnet, da vi taper 18000,- på å ta 59/80%. Hos oss er det jeg som tjener mest, slikast vi uansett ikke taper på dette.

Den nye reglen for fordeling gjelder som du sier fra første juli, og gjelder derfor bare for de som føder etter det. Junifødende, som de fleste av oss vil være, vil ha de gamle fordelingsreglene.

Det er riktig at "ny" (tilbake til gammel) fordeling av permisjonsukene innføres fra og med 1. juli i år, og det vil dermed ikke berøre de fleste av oss.

Når det gjelder 100% eller 80% dekning ved uttak av foreldrepenger, handler det om lønn. Spørsmålet er hvorvidt man vil ha 100% eller 80% av lønnen sin utbetalt under permisjonen. (Merk at det også er en øvre grense på 6G, slik at om du tjener mer enn det, vil du uansett ikke få utbetalt fullt ut.)
Rent økonomisk der og da, er det ingen tvil om at det lønner seg å velge 100% dekning. Det kan for mange dreie seg om ganske mye. Samtidig er det heller ingen tvil om at ulønnet permisjon (som enkelte da velger i forlengelsen av foreldrepengeperioden) er et risikoprosjekt. Det handler om ulike rettigheter (blant annet sykepengerettigheter, som dere nevner her), opptjening av pensjon osv.
Dette betyr at det blir en vurderingssak for den enkelte; hva anser man som viktigst, hva trengs mest. Antall kroner, antall uker uker..? Det går jo også an å velge 100% dekning (som jo også gir nesten et helt år) + ferie, og så "gi seg" med det, uten å legge til ulønnet permisjon.

Husk at den dekningsgraden man velger, gjelder for begge foreldrene. Velger dere 80% dekning, gjelder det også for far, og den kan ikke endres etter at stønaden er innvilget.

Videre finnes det jo blant annet muligheter for fleksibelt uttak, der mor og far for eksempel tar ut 2/3 dager hver i uka. Eller andre løsninger.

Bare for å sagt det (også): Sykepenger beregnes likt som foreldrepenger, ut fra lønn i forkant av sykmelding, også her med et tak på 6G. (Ved sykmelding umiddelbart etter en foredrepengeperiode, vil sykepengene beregnes ut fra lønn før oppstart av stønadsperioden.) Dersom man skulle være sykemeldt et helt år, og videre fylle vilkårene for AAP, vil utbetalingene reduseres en hel del. AAP tilsvarer 60% av tidligere inntekt.

Puh. Langt. Sorry! :p

Hilsen staten :p

Eksempel på forskjellen mellom 80 og 100 prosent.

Inntekt 300 000 kr per år. Eksempelet gjelder Alenemødre/og der kun mor har rett på foreldrepenger:

Dagsats: 300 000 kr/år: 260 dager/år= 1154 kr/dag

100% = 49 uker (inklusiv fedrekvoten) . 1154kr/dag x 5 dager/uke= 5770 kr pr uke x 49 uker= 282 730 kr.

80%= 59 uker (inklusiv fedrekvoten) . 1154kr/dag x 0,8= 923 kr/dag. 923/dagx5 dgr/uke= 4615 kr/uke.
4615 kr/uke x 59 uker= 272 285 kr.

10 445 kr i differanse.

Det lønner seg å velge 100% og spare ca 1000 kr per uke og heller ta ut 10 uker ulønnet permisjon etter foreldrepengepermisjonen.

Om man skal eller ikke skal ta ulønnet permisjon er en vurderingssak man må ta med tanke på dette med rettigheter hvis man blir syk under ulønnet permisjon: Er man i utgangspunktet en frisk person eller har man en tilstand/diagnose som plutselig kan skape trøbbel? Man vet jo aldri hva som skjer selv om man er frisk, og man skal selvsagt kunne ta ulønnet permisjon om man har en diagnose(!), men det er viktig å tenke nøye gjennom det. Veier det mer for deg/dere å være hjemme med barnet lengre eller veier tapet av penger/pensjonsopptjening/rettigheter i det offentlige (ved 80% permisjon) mest?

Og selv om vi som får junibabyer får 49/59 uker, så kan man - om man ikke bruker noen feriedager før jul - stoppe permisjonen f.eks. i oktober og be arbeidsgiver om 4-5 uker ferie og på den måten utsette permisjonen med tilsvarende uker. Og så har man jo også 4-5 uker ferie i 2015 som man kan forlenge permisjonen med. Og dermed er det altså snakk om at permisjonen blir forlenget med 8-10 uker (noen har kanskje også mer ferie) bare ved hjelp av det.

Og om man skal ta ulønnet permisjon så må man huske på at man må spare opp litt av de foreldrepengene man får gjennom permisjonen slik at man ikke blir sittende på bar bakke de ukene man er i ulønnet permisjon ;)

Vi har selv ei jente født juni 2012 og valgte den gang 100% + totalt 10 uker ulønnet permisjon fordelt på pappa'n og meg + ferie for 2012+2013 (for min del, mannen tok vanlig ferie i 2012 fordi han ikke var i perm før våren 2013), og dermed fikk vi strekt permisjonen slik at en av oss var hjemme med jenta helt frem til barnehagestart. Vi holdt oss friske i den ulønnede permisjonen og sparte penger i den lønnede permisjonen, og er veldig fornøyde med den løsningen, og kommer nok til å gå for samme løsning denne gangen. Og er veldige glade for at vi får 2 uker mer totalt denne gangen (i 2012 var permisjonslengden 47/57 uker) :)

Back
Topp