Permisjon

KMB1990

KMB1990
Sommerfuglene <3
Jeg har ikke satt meg så inn i dette, men lest litt. Kan man ta mammaperm og pappaperm samtidig sånn at vi kan være sammen?

Om ikke, går det an å gjøre det slik:
Kan jeg ta ut 5 uker ferie i permen, mens far i denne perioden tar ut 5 uker perm? Deretter får jeg videre med permisjonen og så tar far sine 5 uker ferie? Sånn at vi tilsammen har 10 uker sammen :)?

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg synes denne permisjonsfordeliga er skikkelig vansklig.. så kan desverre ikke svare deg.. Selv ønsker jeg lengst mulig permisjon, hvertfall sånn at vi kan være hjemme med lille gull til august året etter. Altså til baby er 14 mnd.. Men vet dette kan bli vansklig økonomisk.. Men håper å få det til hvis jeg begynner å jobbe igjen 1 dag i uka etter 6 mnd, også ta noe ferie..

Sniker fra juni13. Ja det er mulig. Jeg tok 4 uker ferie, slik at han tok 4 av sine permuker når jeg hadde ferie. Så tok han ferie etter der igjen :-)

Ja, det kan dere. Bare sørg for at det kommer tydelig fram av papirene så det ikke blir noe kluss med utbetalinger. ring heller en gang for mye til Nav. Med første var vi på kurs hos nav hvor de gikk gjennom muligheter man har. Var sikkert 15 par der. Sjekk om de har det på Nav i nærheten av der du bor.

Ja, det kan dere. Bare sørg for at det kommer tydelig fram av papirene så det ikke blir noe kluss med utbetalinger. ring heller en gang for mye til Nav. Med første var vi på kurs hos nav hvor de gikk gjennom muligheter man har. Var sikkert 15 par der. Sjekk om de har det på Nav i nærheten av der du bor.

Mener du at vi kan ta permisjon sammen eller ift ferie? :)

vet ikke om det går an å ta permisjon sammen (trodde egentlig ikke det, men ikke sikker), men en kan ha ferie mens den andre har permisjon, det har vi gjort :)

Syns det er så merkelig om man ikke kan ta perm sammen :S Litt av poenget er jo å være sammen å hjelpe hverandre..

Man kan ikke ta perm samtidig nei, men den ene kan ha ferie mens dn andre har perm :)

Syns det er så merkelig om man ikke kan ta perm sammen :S Litt av poenget er jo å være sammen å hjelpe hverandre..

Vi er heldige i Norge at vi i det hele tatt har så gode permisjonsordninger. Det blir endel fellestid ved at den ene tar ut ferie. :) skal sette meg mer inn i dette etterhvert :)

Vi er heldige i Norge at vi i det hele tatt har så gode permisjonsordninger. Det blir endel fellestid ved at den ene tar ut ferie. :) skal sette meg mer inn i dette etterhvert :)

Joda, men vi skal ha to på engang hehe :D Leste et sted at vi kan ta 6 uker perm samtidig

Mener du at vi kan ta permisjon sammen eller ift ferie? :)

Dere kan gjøre sånn at en tar ferien sin mens den andre har permisjon også omvendt. Det kan være at det er litt andre regler når man får tvillinger, det har jeg ikke satt meg inn i.

Permisjonen er jo lagt opp sånn at barnet skal kunne få mest mulig tid hjemme før det må i barnehagen. Dersom man bruker permisjonen sin samtidig vil den bli kraftig forkorta. Det er også en fordel for mor, av egen erfaring, at far er litt alene med barnet. Da forstår han mer hva det innebærer. Merk at jeg nå svarer på bakgrunn av at det kommer ett barn. Jeg skjønner at det blir annerledes når man har to barn, men begge foreldrene blir jo litt alene med dem innimellom uansett.

Når jeg skriver andre regler, så mener jeg regler i forhold til å ha permisjon samtidig.

Dere kan ikke ta perm samtidig. Ferie regnes som jobb, så den ene kan ta ferie mens den andre har perm. Du har rett på ferie også det året du har perm. Etter hva jeg har skjønt, kan du da ikke ta ut ferien din i de første 9 permukene, uten å miste permpenger, fordi mor må ha disse ni ukene. Etter det kan du ta ferie og mannen perm, deretter feks omvendt. Jeg vil anbefale alle å velge 100% utbetaling (og kortere lønnet perm). Om dere ønsker å ha lengre perm, ta heller ulønnet perm i etterkant (begge foreldre har rett til et år ekstra perm hver ulønnet om de ønsker). Det er bedre å spare penger og velge 100% utbetaling enn å ha lengre perm og 80% utbetaling. Man får mye mindre støtte tilsammen om man velger 80%. Man kan ta den lønnede permen over barnets 3 første år, så man kan også ha litt perm, jobbe litt og så ta perm igjen.

Kommer også denne gangen til å ta 100% utbetaling. Mannen tar ut sin ferie rett etter omsorgspermen (de to første ukene). Etter dette tror jeg at jeg kommer til å ta ferien min, mens han har noen uker av sin perm. Mulig jeg velger å jobbe en dag i uka fra høsten igjen, og forlenge permen på den måten. Om det lar seg gjøre logistisk, skal mannen min ha 1/3 av permen. Jeg jobber mye kveld, og det gjør at vi får mye dagtid sammen :-)

Når det gjelder tvillinger, tror jeg man har rett på noe lengre perm, og at det er vanlig å få sykmelding den siste tiden, fordi man skal ta det med ro.

Dere kan ikke ta perm samtidig. Ferie regnes som jobb, så den ene kan ta ferie mens den andre har perm. Du har rett på ferie også det året du har perm. Etter hva jeg har skjønt, kan du da ikke ta ut ferien din i de første 9 permukene, uten å miste permpenger, fordi mor må ha disse ni ukene. Etter det kan du ta ferie og mannen perm, deretter feks omvendt. Jeg vil anbefale alle å velge 100% utbetaling (og kortere lønnet perm). Om dere ønsker å ha lengre perm, ta heller ulønnet perm i etterkant (begge foreldre har rett til et år ekstra perm hver ulønnet om de ønsker). Det er bedre å spare penger og velge 100% utbetaling enn å ha lengre perm og 80% utbetaling. Man får mye mindre støtte tilsammen om man velger 80%. Man kan ta den lønnede permen over barnets 3 første år, så man kan også ha litt perm, jobbe litt og så ta perm igjen.

Kommer også denne gangen til å ta 100% utbetaling. Mannen tar ut sin ferie rett etter omsorgspermen (de to første ukene). Etter dette tror jeg at jeg kommer til å ta ferien min, mens han har noen uker av sin perm. Mulig jeg velger å jobbe en dag i uka fra høsten igjen, og forlenge permen på den måten. Om det lar seg gjøre logistisk, skal mannen min ha 1/3 av permen. Jeg jobber mye kveld, og det gjør at vi får mye dagtid sammen :-)
Så skal man huske at ved ulønnet permisjon, er man ikke forsikret!

Når det gjelder tvillinger, tror jeg man har rett på noe lengre perm, og at det er vanlig å få sykmelding den siste tiden, fordi man skal ta det med ro.

Ja, man får enten 5 eller 7 uker ekstra for barn nr 2 har jeg funnet ut :) Fra uke 20 får man som regel svangerskapspenger, men noen steder tilbyes det sykemelding :)

De man har igjennom jobben, men det varierer nok. Har ikke sjekket min egen arb plass enda.

Ok. Jeg tenker vel at sånt som sykepenger o.l. i permisjonsperioden, gjør ikke noe om jeg ikke har rett på ved ulønnet perm, da dette er penger som er i stedet for lønn, som jeg uansett gir avkall på ved ulønnet perm. Det er jo derfor man evt sparer opp på forhånd, ved å velge 100% uttak.

Når den avtalte perioden med ulønnet perm er over, har man jo uansett rett til å være tilbake i jobb som før, og får jo da disse rettighetene tilbake, når man har regnet med å være avhengig av den lønna. Forsikringene jeg har i jobb gjelder kun om jeg skader meg på jobb.

Den ulønnede permen kommer jo som regel etter den vanlige permen, og det er jo gjerne i den første perioden når barnet er minst og mor er i dårligst form, at det er størst sjanse for å bli "sykmeldt" fra perm. Jeg er derfor ikke bekymret for å ta ulønnet perm på slutten.

Jeg er iallfall ikke i tvil om at jeg skal ta 100% uttak med ulønnet perm etterpå. Da jeg regnet på det forrige gang, var det ca 10000kr forskjell i samlet støttebeløp. Det var også en artikkel i...jeg tror det var bladet "Dine penger"...om at dette var et lurt valg.

Lurt med 100% ja, jeg skal også det. Nok å sette seg inn i kjenner jeg :)

Back
Topp