Permisjon

Peemisjonen starter 3 uker før termin. Men føder du før termin mister du deler av permisjonen. Med første mann så fødte jeg samme dag som permisjonen startet, og jeg mistet da 3 uker av permisjonen. Synes det er utrolig urettferdig.

Dytter denne opp :)

Flere som har gjort seg noen tanker nå?

Er det slik at man må levere permisjonssøknad til arbeidsgiver 3 mnd før termin?

Regner med det blir 100% lønn og noen mnd med ulønnet permisjon etterpå i tillegg til feieukene. Dette er mest sannsynlig siste babyen, så har lyst å være hjemme lengst mulig;)

me tar 100% perm med 80% lønn...og eg tar ut 10 uker tilsammen med ferie siden eg ikke får tatt noe før permen min begynne. så tenke eg 2,5 uke kanskje med ulønna perm.

Her skal vi ha 80% i 57 uker og jeg skal ha ulønnet permisjon fra mars-august..
Jeg er lærer og orker ikke å begynne midt i året..og mannen fordele sin permisjon utover året..med en dag fri i uken..og noen ekstra dager når det skulle passe..!
Vi hadde det samme med storesøster og det funket veldig bra..

Ettersom jeg er student og ikke har fast jobb har jeg ikke krav på foreldre penger. Vi har da valgt at pappa tar all permisjonen. Jeg studerer deltid og er mye hjemme allikevel. Skal søke om gradert uttak, slik at når jeg er i 12 ukers praksis til høsten er pappa hjemme. Etter praksis perioden jobber pappa mens jeg erhjemme frem til ny praksis våren 2013.studerer deltid og har mye nett basert undervisning . Må jeg innpå skolen tar jeg baby med meg. Blir spennende å høre om NAV godkjenner dette da.

Vi velger 80% lønn som sist. Hvis jeg har regna riktig, så sitter pappaen igjen med ca 5 uker av sine 12 uker når han går ut i ferie (lærer) i juni 2013. Så han fordeler de siste dagene sine på en fridag i uka så lenge det går. Til over jul mest sannsynlig. Jeg hadde så mye smerter og plaget både her og der i permisjonen med lillegutt, så nå håper jeg på en like lang og mye bedre helse denne permisjonen. Og siden jeg sliter litt med helsa tar jeg ikke sjansen på ulønnet perm og isåfall miste sykepengerettigheter...

DinaF skrev:
Jeg har ikke skjønt noe av dette helt enda.. Er så forvirra.. Men jeg tror jeg skal ha 80% permisjon.. Tar ut ferie før permisjonen begynner.. og etter da.. men høre med mamma om dette.. Hu burde kunne det etter 5 barn =P hehe

Hvorfor tar du ut ferien din FØR permisjonen. Du kan fryse permisjonstiden for å ta ut ferie. Og vips så får du 10 uker lenger permisjon;))

Vi skal ha 100 % utbetaling, fordi dette lønner seg økonomisk.
Og så skal jeg ha ulønnet permisjon etterpå ihvertfall frem til september 2013. Åh jeg gleder meg :)

Vil bare si at man bør sette seg ned og regne på om 100% faktisk gir mer utbetalt totalt enn 80% i stedet for å ta det for god fisk når andre sier det :) Dette lønner seg nemlig ikke for alle... NAV utbetaler nemlig max 6G (Google "hva er en G" og gang grunnbeløpet med 6) så hvis man tjener mer enn 6G kan faktisk 80% lønne seg totalt sett - og man slipper ulønnet perm med potensielt miste av sykepengerettigheter! I tillegg utbetaler noen arbeidsgivere penger utover 6G. Vi er selv "rammet" av begge disse to tingene så regnestykkets svar blir close race her, tror jeg :) Man må forøvrig søke arbeidsgiver om perm 12 uker før man går ut ja - for de fleste blir det da 15 uker før termin. Det er snart det! Oioioi, *sette seg ned å regne*

Tjener begge under 6G så ER selve pengeregnestykket enkelt: (% x uker) 100 x 47 > 80 x 57 :)

Jeg har hele tiden tenkt at jeg skulle ha 80% lønn i 57uker, men nå heller jeg mer og mer mot 100 % lønn. Vi skal i møte med nav (som de arrangerer) neste torsdag. Håper på å bli litt klokere da :-)

Tipper det blir 80%

Back
Topp