Permisjon

_Kristin_

Glad i forumet
Skjønner ikke helt dette jeg... Er det slik at uansett om jeg tar 42/52 uker med permisjon så får sambo 6 uker etter det? Leste noe hos jm i sted som jeg ikke skjønte...

Eller er det det at min og sambo sin permisjon skal til sammen bli enten 42 eller 52 uker?

vet ikke om jeg har forstått det rett, så derfor skal jeg ikek svare dge på noe jeg ikke vet om er sikkert! men kan være greit å få bekreftet det! er nok mange som lurer!

Permisjonstiden er 54 uker med 80% lønn, eller 44 uker med 100% lønn.
Men 3 av ukene skal tas før fødselen, og dersom du føder for tidlig mister du altså den delen av permisjonen.
Av de resterende 51/41 ukene er 6 uker forbeholdt far, dvs. du som mor sitter igjen med 45/35 uker fødselspermisjon etter at barnet er født.

Jeg har mailet med NAV om akkurat samme problemstilling, og fått beskjed at dersom far er student har han ikke opptjent egen rett til fedrekvote, og jeg kan søke om å få hans permisjon overført til meg.
Hvilket vi skal gjøre.
Ellers kan han faktisk få fødselsstipend (lån+stipend som stipend) i sommerferien, slik at han kan ta pappaperm da, men jeg har fått beskjed av kvinnelige stipender om at det han får utbetalt i sommermånedene TREKKER DE fra senere utbetalinger - med andre ord får studenter IKKE ordentlig mamma-/pappapermisjon...

Back
Topp