Permisjon og sånt.

Åh, det var jeg ikke klar over:) Men far har lov å ta ut max 12 uker, ikke sant? og dersom han ikke tar alle disse blir de uansett ikke ført over på meg?

Nei, hvis far ikke tar disse ukene mister man de... desverre. Det skal visst bli litt lettere å søke om å få overført de, men det er ikke noe automatikk i de! Foreløpig er det 14 uker til hver, men det er vel nesten bestemt at fra 1. juli i år er det 10 uker til hver og resten til felles fordeling (totale antall uker endres ikke).

Tar 100% lønn og lang permisjon. Dvs litt ulønnet permisjon slik at den blir like lang som ved 80 % lønn. Det lønner seg økonomisk. Men ved ulønnet perm mister man sykepengerettighetene så jeg kommer til å gå rett på 4 ukers ferie slik at feriepengerettighetene er opptjent når jeg begynner i jobb. Skal klare å ha ferie selv om jeg er syk

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Med førstemann tok vi 80% lønn i 12 mnd og ulønnet + ferie, slik at vi fikk være hjemme til gutten ble 18 mnd. Jeg tok 12 mnd, mannen 6 mnd (fedrekvoten var da 4 uker).

Med andremann tok vi 100% lønn, tror det ble 10 mnd da. Tok ulønnet perm i noen måneder, så inkludert ferie ble vi tilsammen hjemme til gutten vår var 18 mnd da også. Jeg tok 15 mnd, pappaen 3 mnd (fedrekvoten var da 6 uker).

Vi tjente ca 20000 kr på å ta 100% lønn med andremann, så regner med vi går for 100% denne gangen også :-)

For å ha en del på konto etter de 10 mnd sist, satte jeg 20% av lønna mi på en sparekonto hver måned. På den måten fikk jeg ca det samme utbetalt som ved 80% dekning og hadde penger på konto til månedene uten lønn. Det går helt fint for de fleste å gå for den løsningen med litt planlegging :-) 20000 mer utbetalt totalt sett er jo en god del synes jeg.

Sent from my iPhone using BV Forum

Last edited:
Det er ikke helt riktig at ingen får over 6 G. Både mannen min og jeg har framforhandlet gjennom tariffavtalen vår at arbeidsgiver dekker mellomlegget mellom 6G og vår egentlige lønn. Vi får begge full lønn fra arbeidsgiver også søker de tilbakebetaling fra NAV for oss på det beløpet man får i foreldrepenger. Så dere må sjekke med arbeidsgiveren deres hva som gjelder.
Sånn har vi det også. Gull verdt!
Og så får vi feriepenger av alt :-) Bra med gode tariffavtaler.

Åh, det var jeg ikke klar over:) Men far har lov å ta ut max 12 uker, ikke sant? og dersom han ikke tar alle disse blir de uansett ikke ført over på meg?
Fra 31.juli må far ta ut minimum 10 uker. Tar han ikke ut alle "slettes de". Du må også ta minimum 10 uker. Det betyr i prinsippet at far kan ta de 39 andre ukene, så det er feil at han kan ta ut max 12 uker.

Trodde mødrekvoten bar på 9 uker fra fødsel, regner du med de tre ukene før termin?

Oppdatert: Beklager litt på jordet i dag ;)

De tre ukene før fødsel kommer i tillegg til mødrekvoten. Og de første 6 ukene etter fødsel er forbeholdt mor, men inngår i mødrekvoten. Nå ser det ut til at både mødre- og fedrekvoten rekker å bli redusert til 10 uker hver (?) før vi skal ta permisjon, men den totale lengden beholdes.

Hvis mor og far vil det har far lov å ta all permisjonen unntatt 3 uker før fødsel og mødrekvoten. Nå ble jeg litt usikker på om kvotene endres fra 14 til 10 uker, men prinsippet blir det samme. Resten av tida fordeler man som man ønsker seg i mellom :)

Vi ønsker at barnet vårt skal bli nærmere 2 år før det må i barnehage,så finner nok noen fiffige løsninger med litt hjelp av familie/venner :)

23. Oktober 2014 <3

Back
Topp