Permisjon og foreldrepenger

81modell

Blir kjent med forumet
Sommerfuglene
Hei!

Har et lite spørsmål til noe jeg ikke blir helt klok på. Det står at for å ha rett på foreldrepenger, så må man ha jobbet 6 av de SISTE 10 mnd før fødsel. Dvs si at man må ha jobb helt fram til termin, eller holder det med 6 mnd i løpet av 10 mnd?

Jeg har et stort problem hvis det er de SISTE 6 mnd før fødsel, jeg har jobb ut august og termin i slutten av November.

Dessuten blir jeg alene om den daglige omsorgen for barnet, så nervene og tankene mine er i helspenn om dagen og klarer ikke helt nyte dette som skal skje.

Noen som vet og har noen gode råd?

Hilsen meget fortvilet

6 av de siste 10 betyr nettopp det, at du kan gå uten jobb i opptil 4 mnd før permisjon, og man kan gå ut i permisjon inntil 12 uker før termin

6 av de siste 10 betyr nettopp det, at du kan gå uten jobb i opptil 4 mnd før permisjon, og man kan gå ut i permisjon inntil 12 uker før termin

Så da er jeg berget? Beklager, virker som jeg må ha dette inn med teskje

Ja er som de andre nevner. En teller ti måneder tilbake i tid, og du må ha vært i arbeid eller hatt annen inntekt i seks av de ti månedene.
Og du kan velge å starte inntil 12 uker før som vbt sier.
Når du er alene med omsorgen for barnet kan du ha hele foreldrepermisjonen, også den delen som ellers ville gått til den andre forelderen.

Tusen takk for svar :) Da kan jeg slå meg litt til ro for nå. Tanker og følelser er litt i kaos om dagen kan du si :smiley-ashamed008

Tanken med denne 6 av 10 måneder regelen er vel nettopp slike tilfeller som deg - det er vanskelig å få ny jobb når man er synlig gravid.

I tillegg vil dagpenger og sykepenger også være likestilt med arbeid dersom du har opparbeidet rett til dette [emoji4]

Tusen takk for svar :) Da kan jeg slå meg litt til ro for nå. Tanker og følelser er litt i kaos om dagen kan du si :smiley-ashamed008
Ta for guds skyld ikke ut permisjonen før den skal starte , 3 uker før fødsel. Det blir du å angre på. Få deg heller sykemelding når jobben er ferdig:)

Jeg har nettopp fått et vikariat på skole og min kontrakt varer ut juli 2019, vi skal begynne å prøve til våren (fra januar) Hvordan blir det med rett til foreldrepenger for meg da? Må ha full klaff i januar om jeg skal få rett til foreldrepenger jeg da? Hva om jeg ikke blir gravid før mai 2019? (vet jo ikke om jeg får nytt vikariat neste skoleår før i august 2019 sannsynligvis og hvis jeg blir gravid neste sommer blir det sikkert vanskelig å få nytt vikariat neste skoleår.... )
Du kan ikke søke om fødsel og foreldrepenger før du er 26 uker på vei? Og da må må man vært i jobb de siste 6 månedene?
Håper noen kan svare, dette stresser meg

Last edited:
Du må ha vært i arbeid eller hatt annen pensjonsgivende inntekt i seks av de siste ti månedene på tidspunktet permisjonen starter, som som regel er tre uker før termin.
Så om du blir gravid mai 19, vil det kanskje være behov for en ny jobb, eventuelt å være arbeidssøker og søke dagpenger.

Og søknad kan ikke sendes inn før du er 26 uker gravid.

Back
Topp