Permisjon og ferie

M-40783611

Første møte med forumet
Hei! Har dere tenkt på hva dere ønsker å gjøre med permisjon og ferie ift jobb? Forstått det slik at man må gå ut 3 uker før termin og være hjemme 6 uker etter fødsel. Har jo 5 uker ferie fra jobb. Har dere tenkt på hvordan dere ønsker å dele opp dette?
Tenkte kanskje å ta ut 2 uker ekstra ferie før de 3 ukene med permisjon før termin. Men usikker på de resterende 3 ukene med ferie. + hvordan gjøre det med permisjon videre og foreldrepenger.
Hilsen førstegangsfødende og ei som synes dette er meget overvelmende og mye å tenke på

Mener Nav har en foreldrepengeside på Facebook som viser dette greit. :) Jeg tror jeg tar ferie etter permisjonen, men da må man huske å søke om overføring til året etter om det blir etter jul. Har i alle fall gjort det tidligere. Men har ikke sett så mye på det ifht denne babyen ennå. Tipper vi tar 80 prosent dekning for å prøve å få året før barnehagestart til å gå opp, det er vel ca så langt jeg har tenkt ennå :)

Hei! Har dere tenkt på hva dere ønsker å gjøre med permisjon og ferie ift jobb? Forstått det slik at man må gå ut 3 uker før termin og være hjemme 6 uker etter fødsel. Har jo 5 uker ferie fra jobb. Har dere tenkt på hvordan dere ønsker å dele opp dette?
Tenkte kanskje å ta ut 2 uker ekstra ferie før de 3 ukene med permisjon før termin. Men usikker på de resterende 3 ukene med ferie. + hvordan gjøre det med permisjon videre og foreldrepenger.
Hilsen førstegangsfødende og ei som synes dette er meget overvelmende og mye å tenke på
Har ikke tenkt så mye på det enda, enn antakelig går det noen feriedager før permisjonen til påskeferie og inneklemte dager.
Det går vel an å dele opp permisjonen, sånn at man tar ferieperiode etter permisjons start? Men husker ikke helt hvordan det er. Men på Nav sine sider så kan man jo sette opp og teste ulike løsninger for permisjon, fordeling og ferie og slikt :happy:

Tenkte bare å få tatt de i løpet av 2026 så de ikke blir borte. Gidder ikke ta noen før permisjonsukene, vil bruke de på å dra ut permisjonslengden :D

Jeg tenker også å ta ferien under permisjonstiden i 2026, og eventuelt legge inn litt av feriedagene for 2027 for å trekke ut lengst mulig. :cat:

Vi har bare mulighet til å overføre 10 feriedager per år, så jeg tenker å ta ut 5 uker ferie før permisjon. Så da går jeg på en måte ut i permisjon 8 uker før termin.

Vi har bare mulighet til å overføre 10 feriedager per år, så jeg tenker å ta ut 5 uker ferie før permisjon. Så da går jeg på en måte ut i permisjon 8 uker før termin.

Det må jo selvsagt du bestemme, for du vet best hva som passer for deg, men jeg ville rådet deg til å ta ut ferie etter baby er født. Permisjonstiden går så alvorlig fort og hvis du har mulighet til å forlenge permisjon med fem uker uten økonomisk tap så tror jeg ikke du vil angre på det :love017

Legger ved noen skjermbilder fra lovdata. Slik jeg forstår det skal vi kunne overføre ferien til neste år. Reglene i paragrafen kan fravikes ved tariffavtale eller annen avtale, men jeg har vanskelig for å tro at det er forhandlet frem tariffavtaler som er mer ugunstig enn loven. Jeg hadde tatt en prat med tillitsvalgt på arbeidsplassen:) viktig å passe på at vi ikke kommer ugunstig ut her! Ukene før permisjon kan også føre med seg redusert arbeidskapasitet og sykemelding, og da blir det feil å bruke av ferien.

Hva du velger å gjøre er jo selvfølgelig opp til deg:) men som tillitsvalgt blir jeg selv litt ekstra opptatt av at vi ikke skal komme ugunstig ut, så kommentaren er bare godt ment:laughing002:Heartred

Vedlegg

• IMG_5430.png
    IMG_5430.png
    465,8 KB · Visninger: 15
  • IMG_5431.png
    IMG_5431.png
    433,5 KB · Visninger: 15
Fødte i oktober i 24, så kom ganske godt ut av det med perm til nærmere sommer og far og jeg som kunne være sammen i nesten 3 mnd med perm og ferie sammen. Har ikke tenkt så mye over hvordan jeg skal fordele ferien denne gangen. Veldig gode tips til å flette 2026 ferien inn i starten av permisjonen (sette permisjon på pause) for å forlenge permisjonen. Vil jo selvfølgelig at permisjonen skal vare lengst mulig uten å måtte ta ut ulønnet perm som er så ugunstig.

Det er mulig å stoppe foreldreperioden for å ta ut ferie i inneværende år.

Dvs at mor må ta
3 uker før termin
6 uker etter fødsel

Deretter kan du legge inn ferie, eller velge å ta alle 15 ukene av mødrekvoten og så legge inn ferie, for deretter å ta fellesperioden. Og så ta ny ferie.

Nav sin kalkulator gir deg rom for å prøve deg frem. Men ja; det er mye å sette seg inn i. Mange NAV kontor tilbyr rådgivning.

Det er mulig å stoppe foreldreperioden for å ta ut ferie i inneværende år.

Dvs at mor må ta
3 uker før termin
6 uker etter fødsel

Deretter kan du legge inn ferie, eller velge å ta alle 15 ukene av mødrekvoten og så legge inn ferie, for deretter å ta fellesperioden. Og så ta ny ferie.

Nav sin kalkulator gir deg rom for å prøve deg frem. Men ja; det er mye å sette seg inn i. Mange NAV kontor tilbyr rådgivning.

Ville gjort dom sies her! 3 uker før termin, 6 uker etter termin, så legge inn 3 uker ferie ila høsten og overføre to uker til 2027 :joyful:

Er det bare jeg som synes det er motstridende at det kalles likestilling at både mor og far skal ha 15 uker permisjon hver, mens kun mors permisjon er det regler for når ka tas, altså at 3 av ukene er før fødsel og 6 etter, slik at det i grunnen kun er 6 uker igjen å gjøre som man vil med?

Da jeg hadde permisjon med de tre første var den gitte mødre- og fedrekvoten 10 og 12 uker. Slik at fellesperioden var lenger.
Jeg trengte alle de ukene å komme meg på, både pga ammeproblemer og søvnmangel.

Og hvorfor anbefales det at vi skal amme mest mulig i ett år, når vi må ut igjen i jobb etter 6 mnd?

Forstå det den som kan… :happy090

Kommer til å ta de 5 ferieukene i november/desember sånn som jeg gjør nå med første barnet mitt. Da får jeg ekstra permisjon siden jeg har ferie på de røde dagene og da bruker jeg ikke feriedager de dagene. Hadde jeg hatt permisjon de dagene hadde de gått som vanlige permisjonsdager. Dermed får jeg være litt lengre hjemme med lillegutt:)

Kommer til å ta de 5 ferieukene i november/desember sånn som jeg gjør nå med første barnet mitt. Da får jeg ekstra permisjon siden jeg har ferie på de røde dagene og da bruker jeg ikke feriedager de dagene. Hadde jeg hatt permisjon de dagene hadde de gått som vanlige permisjonsdager. Dermed får jeg være litt lengre hjemme med lillegutt:)
Bruker man ikke feriedager på de røde dagene? Er det en regel som gjelder alle? :) Jeg er lektor, og vi har jo avspassering i julen(ikke i permisjon selfølgelig), så jeg kan ikke dette…

Aaah DET er lurt å tenke på. Det må jeg sjekke også ☺:)

Er det bare jeg som synes det er motstridende at det kalles likestilling at både mor og far skal ha 15 uker permisjon hver, mens kun mors permisjon er det regler for når ka tas, altså at 3 av ukene er før fødsel og 6 etter, slik at det i grunnen kun er 6 uker igjen å gjøre som man vil med?

Da jeg hadde permisjon med de tre første var den gitte mødre- og fedrekvoten 10 og 12 uker. Slik at fellesperioden var lenger.
Jeg trengte alle de ukene å komme meg på, både pga ammeproblemer og søvnmangel.

Og hvorfor anbefales det at vi skal amme mest mulig i ett år, når vi må ut igjen i jobb etter 6 mnd?

Forstå det den som kan… :happy090
De første tre ukene før termin er ikke en del av de 15 ukene til mor. Mor får 15 uker + 3 uker før termin. Hvis du føder før termin begynner de 15 ukene å løpe tidligere. Tenk på de første tre ukene som (forberedelse til) fødsel-permisjon og de neste som foreldrepermisjon.

Mange kaller det å «miste» permisjonen når man føder før termin. Men det gjør man ikke. Mødre får alltid 15 uker permisjon. Føder du etter termin får du riktignok noe få dager mindre tid med barnet i permisjon, men da har du altså vært hjemme i mer enn tre uker fra før.

Skulle gjerne hatt all permisjonen til far eller hvert fall mer av den. Jeg elsker å være hjemme med babyen, mens han kjeder seg. Jeg er hjemme med en på over 9 mnd nå, og har to mnd. igjen med permisjon. Han er to uker under ett år når jeg begynner på jobb. Vi har tatt 80%, pluss at jeg har 14 uker med ferie, avspaseringstimer og kompensasjonsdager. Sykemelding under svangerskapet gjorde at mye av ferien ble overført til i år, og jeg opparbeidet meg halvannen uke med avspaseringstimer i starten av svangerskapet. Det har jeg fått til med enormt mye planlegging og et par ekstra gode avtaler om hvor i turnusen jeg har brukt ferien. F.eks. har jeg delt opp 1 ferieuke og spredt dagene til å passe med turnusen, brukt avspaseringstimer og mine frie kompensasjonsdager de ukene hvor jeg har få vakter. Resten av ferien måtte brukes som hele ferieuker (men for å tape mindre penger bare lagt på uker med dagvakter). I julen får jeg TO uker ferie ved å bruke følgende; 3 feriedager, 1 kompensasjonsdag og 4,5 timer avspasering. bruker 0 permisjon disse to ukene. Resten av tiden er turnusfri eller rød dag-fri som akkurat jeg, med min turnus har fri på (mange kollegaer har ikke fri på rød dager).

Vi har også inntil to timer ammefri i inntil barnet er to år - dersom det er behov for det. Jeg har hatt det tidligere og forventer det samme nå.

Det har vært en helt vanvittig kabal å legge, men virkelig verdt det når jeg nå snart har vært hjemme nesten ett år med babyen, uten å bruke noe ulønnet permisjon. Hvis man ikke regner med sykemeldingen, skal jeg totalt være hjemme i ett år og én uke når man inkluderer de tre ukene før termin. Jeg fødte noen få dager etter termin.

Back
Topp